Forum > Geluid

rood draaiers hoe te beschermen?

(137 reacties. Pagina 14 van 14)
Moderator(s): Dré
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
27-8-2009 18:31
Nee, dat klopt niet wat je nu zegt, de harmonischen ontstaan immers al voor je processor en dus zal je processor ze keurig filteren en dus naar de hoog versterker doorsturen.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
27-8-2009 18:52
Maak je niet druk over die harmonischen, die nemen zo snel in vermogen af dat ze bij deze hoge frequenties kunnen worden verwaarloosd.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
27-8-2009 18:53
Inderdaad, mijn uitleg klopt niet. Dank voor de correctie. Wat ik eigenlijk in mijn achterhoofd had was dat die vermogensverschuiving niet meer destructief zou zijn aangezien elke processoruitgang afzonderlijk RMS gelimit is en niet meer zou moeten doorlaten dan wat de bijbehorende driver aan kan. In tegenstelling tot wanneer een enkele processoruitgang bijvoorbeeld mid+hoog (passief gescheiden) zou aansturen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-8-2009 19:09

powerflux schreef:

gezien de enorme hoeveelheid hogere harmonischen in een blokgolf
Ik neem aan dat je dit ergens gelezen hebt (of wellicht intuitief zo aanvoelt). In dat geval is het een optie eens een stukje Fourier op het verhaal los te laten (mogelijk gaat er een wereld open).

De "piek" in de transfercurve van een gemiddeld stukje muziek ligt rond de 100Hz (DAE een aantal tracks naar keuze om te controleren of dit klopt). Stel dat we ons best doen en daar een 100Hz blokgolf van maken (erger kan niet toch)?
Zet die 100Hz blokgolf op 400W (zodat we wat met getallen kunnen stoeien). Hier het staatje:

100Hz: 400W
300Hz: 45W
500Hz: 17W
700Hz: 8W
900Hz: 5W

Het staat een ieder vrij om even een rekenmachine te gebruiken (ik heb het uit het hoofd gedaan dus kan er zo een paar procent naast zitten). Zie, o.a., Wikipedia voor de formule.

Je ziet dus dat op het X-over punt (>1k5 voor een gemiddelde HF driver) het hele verhaal een "moot point" is geworden.

Daarnaast: Een goede speaker processor bekijkt naar het signaal dat naar elke AFZONDERLIJKE driver gaat en past het signaal aan zodra voldaan wordt aan één van de volgende bepalingen:

1. Signaal is dusdanig hoog dat de driver er te warm van wordt.
2. Signaal is dusdanig hoog dat de gewenste beweging groter is dan de mogelijke beweging.

DAT zijn de enige 2 bepalingen die PER driver nodig zijn om te zorgen dat hij niet opgeblazen wordt. Je kunt proberen in die 2 bepalingen ergens iets over muzieksmaak of golfvorm te vinden MAAR dat zal niet lukken.
heb ik liever een high-cut voor m'n arme tweeters dan een subsonic filter.. maar ook die is essentieel inderdaad :)
Als jouw probleem al zou bestaan dan zou een high-cut daar NIETS aan helpen. Zoals je namelijk hebt kunnen zien is de energiewaarde juist het laagst in de lagere harmonischen (dus waar het filter NIET zit) en totaal i-relevant bij de hogere harmonischen (waar jouw filter wat zou kunnen gaan doen).

Overigens worden sliding supersonics wel degelijk gebruikt (bijvoorbeeld om een passief topkastje toch nog wat bescherming op z'n hoogdriver te geven), net als sliding subsonics. Een vaste supersonic zou pas nut hebben als z'n overname punt smack bam midden in het hoorbare gebied zou liggen (en dat is een HELE boel bah aangezien het oor voor fasefouten in het hoog een hele peut gevoeliger is dan voor fasefouten in het laag).

MusicXtra schreef:

ik kap alles boven de 17 kHz af met 24 dB/oktaaf.
Het voegt aan beveiliging niets toe maar zorgt wel voor een 180 graden fasefout bij 17kHz. Yikes. Als ik een driver zou hebben die dat soort grappen uithaalt zou ik hem zelfs niet als asbak willen gebruiken (en dan te bedenken dat jij het vrijwillig toevoegt... ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
27-8-2009 19:29
Het voegt aan beveiliging niets toe maar zorgt wel voor een 180 graden fasefout bij 17kHz. Yikes. Als ik een driver zou hebben die dat soort grappen uithaalt zou ik hem zelfs niet als asbak willen gebruiken (en dan te bedenken dat jij het vrijwillig toevoegt... ;-)
En jij denkt dat je dat hoort?
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-8-2009 22:34
Een 4e orde supersonic op 17kHz (zelfs al zou je voor Bessel gekozen hebben)? Op een hoofdtelefoon of een net setje speakers (en met een goed stukje muziek) durf ik daar gerust een beertener fustje Heineken tussen te zetten!

Dit soort capriolen doen me ineens weer denken aan de Xing mp3 coder. Heerlijk ding was dat (voor iedereen die z'n gehoor reeds verloren had uiteraard).

PS: Heb je gekozen voor Bessel of is het Butterworth of, nog erger, Linkwitz-Riley?

PPS: Hoe heb je eigenlijk getest of je "beveiliging" wel iets toevoegt? Voor je het weet waan je je veilig met een rubbertje in je achterzak (terwijl het beestje natuurlijk alleen op het koppie z'n werk kan doen ;-)!

PPPS: De laatste hoor ;-) De eerste boeiende harmonische die het filter tegen moet houden is hoofdzakelijk de 3e harmonische. Uhm... 17kHz x 3 = heleboel hoor. Enige waar het nut voor zou kunnen hebben is als iets oscilleert ergens in het systeem (uitgezonderd de versterker uiteraard aangezien die NA het filter komt en dus nog steeds als een idioot je hoogdriver naar de andere wereld kan helpen). In zo'n geval (oscillatie) spreken we echter van een defect (en defecten zijn er om hersteld te worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
27-8-2009 23:52
De PPPS is de reden waarom ik het zo doe.... happy :)
Er hoeft bij mij niet eens iets stuk te zijn, ik sluit tot 48 bronnen aan op mijn mixer waar ook iets stuk in kan zijn.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
28-8-2009 02:05
Het is misschien weer eens tijd voor de rane note 128!

Rane note 128

Verplicht lees voer!
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)