Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 14 van 14)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-11-2024
10-8-2009 12:38

Frank76 schreef:

Het gaat mij even niet om de wetenschappelijke formules of de uitleg hiervan, ik kan zelf ook meten en rekenen.
Ging me meer om het feit dat SA een volwaardige 350 watter op de ribbon zet terwijl ie op papier maar 60 watt mag hebben.
Gaat me meer om het advies van het versterker vermogen voor de ribbon en de combinatie van de 2 in rendement.
Om 350W uit een 350W versterker te kunnen halen zul je er een continue sinus op moeten zetten. Doe je dat vaak? Ik niet (errug slecht voor de klandizie ;-)

Een crest factor van 6-9dB is, zeker in het hoog, erg normaal. Vandaar dat je toe kunt met een fiks zwaardere versterker. Als je er dan ook nog eens voor zorgt dat de aanwezige limiter het gemiddelde vermogen beneden de 60W houdt ben je helemaal het heertje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 8-11-2024
14-8-2009 15:57
Stukkie theorie vraag dan.
Rendement van beide speakers is 98 dB/1w/1m (kan iets verschillen, maar gaat om het idee)
Als je op de ribbon "maar" 60 watt zet en op 15 inch 600 watt, dan heb je een verschil van 10 dB.
Kijk ook eens hier voor berekeningen.
Heb je een compressiedriver van 108 dB/1w/1m, dan zit je bij deze vermogensverhouding beide aan 126 dB maximale SPL.

Mijn vraag is dus, is het spul wel in balans of haal ik gewoonweg weinig druk op het mid hoog?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
MusicXtraEx Lid
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
14-8-2009 17:17
Het rendement is inderdaad wel bedroevend laag, of de driver kan een veel hoger muziekvermogen (dat is waar het uiteindelijk om gaat) hebben, of je komt inderdaad zwaar tekort op je hoog.
Die 60 Watt is dat soms vanaf een lage frequentie?
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
Frank76Standaard Lid
14-8-2009 17:21
klik even de specs.
Hoe ze dat in de BB dan doen? Die krijgt 350 watt voor het hoog en 250 voor het laag.
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
15-8-2009 13:03

Frank76 schreef:

...Als je op de ribbon "maar" 60 watt zet en op 15 inch 600 watt, dan heb je een verschil van 10 dB.
Kijk ook eens hier voor berekeningen.
Heb je een compressiedriver van 108 dB/1w/1m, dan zit je bij deze vermogensverhouding beide aan 126 dB maximale SPL.
Die eerder genoemde 60 watt gaat over het RMS-vermogen wat de HF-driver maximaal thermisch kan wegstoken, en dus iets zegt over de SPLcont (long-term). Voor de PeakSPL kun je (mits de driver het mechanisch & thermisch toelaat) met die 350W rekenen, dus je PeakSPL zal rond de 133dB liggen. En verdomd, als de ribbon een RMS-belastbaarheid van 60W heeft, kom je op een crestfactor uit van ca. 7dB wat prima kan kloppen. Conclusie: 350W op een 60W ribbon moet mits juist geprocessed / gelimit prima kunnen.
Frank76Standaard Lid
15-8-2009 17:12
Dat je een versterker van 350 watt kan gebruiken lijkt me niet zo'n probleem, gezien de dynamiek die sowieso in muziek zit. Zit meer met het relatief lage rendement, volgens de specs geeft ie als continu maximaal 116 dB en piek (<200 ms) maar 128 dB.
De BB heeft een totale SPL max (geen piek) van 120 dB, iets wat voor een top nou niet bepaald indrukwekkend is.
Vrees dat de Ribbon (8525) een mooi ding is voor studio en referentie monitor, maar als topkast gewoon wat te licht is.
Ga ondanks dat wel eens luisteren (moet ff wachten tot mijn collega het versterkerrack weer beschikbaar heeft) en proberen.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-11-2024
17-8-2009 10:57

Frank76 schreef:

Stukkie theorie vraag dan.
Rendement van beide speakers is 98 dB/1w/1m (kan iets verschillen, maar gaat om het idee)
Als je op de ribbon "maar" 60 watt zet en op 15 inch 600 watt, dan heb je een verschil van 10 dB.
Als je de spectrale verdeling van muziek (maar ook van bijvoorbeeld roze ruis) vergeet. Maar het is beter dat soort fundamenten niet te vergeten ;-)

Op internet zweven diverse staatjes waarin je terug kunt vinden wat de vermogensverdeling wordt als je op punt X gaat wisselen. Uiteraard kun je ook de gewenste x-over in een favoriete audio editor gooien, programma voeren met veel gedraaide muziek en output analyseren (dan heb je op maat gesneden waardes ;-)

Zie ook de vele topics die hierover reeds op het forum staan.
Mijn vraag is dus, is het spul wel in balans of haal ik gewoonweg weinig druk op het mid hoog?
Spectrale verdeling EN spectrale samenstelling zorgt ervoor dat e.e.a. prima kan (vooral omdat die SA/Philips dingen een behoorlijk hoge piek SPL kunnen halen zonder gelijk een boorhamer te worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
21-8-2009 16:21
Heb vandaag de eerste luistertest gedaan maar mijn vermoeden is wel uitgekomen.
De 15lx60 is geen driver die geschikt is voor een topkast. Weet niet of Webbie de BB ooit heeft gehoord waar de speakers uit komen, maar het geheel klinkt gewoon niet.
Verder gaan de ribbons er weer uit, een topkast met nieuwe speakers zou te veel gaan kosten en binnen het totaalconcept van onze sets niets toevoegen.
De kwaliteit van de ribbon is weliswaar prima, de belastbaarheid icm het rendement is gewoon veel te laag. Een topkastje met deze ribbon zou blijven steken op zo'n 200-300 watt RMS, wat niet is wat ik zoek.
WebbieStandaard Lid
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
22-8-2009 07:42
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 22-8-2009 08:14
Hallo Frank,

Ik heb even de Beyma woofer in de Blue Box gehoord om te kijken of hij in orde was, en heb verder er niet echt op gelet hoe nu verder het uiteindelijke geluid was.

De SA 8525 ribbon drivers zaten ook in dubbel 15" kasten van SA, dus op zich moet de ribbon makkelijk jouw woofer bij kunnen houden. Natuurlijk is de woofer die je hebt gebruikt echt een luidspreker voor het sub-laag, en was dit een ver van ideale combinatie.

Je staart je volgens mij ook een beetje (onterecht) blind op die 60 Watt, maar dat hebben Dré en Joost je al uitgelegd van het hoe en waarom.

Vergeet ook niet dat een ribbon veel "milder" klinkt dan een compressiedriver.
Een ribbon vervormd vele malen minder als een compressiedriver.
Zoals je misschien wel weet geeft een "over zijn nek gaande" compressiedriver de indruk dat het loeihard gaat.
Veel mensen, waaronder ook ik, moeten even wennen aan het onvervormde geluid van de ribbon, en hebben het idee dat het niet hard gaat, totdat je de dB-meter er bij gaat pakken (en het wel degelijk hard gaat (alleen zonder vervorming happy :))).

Natuurlijk de vragen:

- hoe heb je getest
- hoe heb je gefilterd
- heb je rekening gehouden met de hoorn (en gecorrigeerd)

Ik zie nu dat je de drivers op MP hebt staan, zonde!
Het zijn echt hele mooie drivers.

(wat je overigens ook nog kan doen is twee kapotte SA 8526's zoeken en de membramen overzetten van de SA 8525 naar de SA 8526, scheelt je weer wat aan rendement, + 3 dB (de membramen zijn namelijk identiek voor deze twee drivers, alleen door de dubbele magneten heeft de SA 8526 meer rendement))

Als ik jou was zou ik het nog een tweede kans geven, maar dan met een woofer die geschikt is voor een topkast (en natuurlijk alles juist afgesteld).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Frank76Standaard Lid
22-8-2009 08:00
Hallo Webbie,

ik heb getest door de Ribbon op een van mijn baskasten te zetten. Een optimaal berekende kast voor de 15lx60. Vervolgens gecrossed op 2k en ook op 1 k.
Er zit een enorm gat tussen de 15 inch en de ribbon, bovendien vind ik het crossover punt veel te laag liggen. Je hoort voortdurend de muziek zweven tussen 15 inch en Ribbon.
Verder staar ik me wellicht blind op de 60 watt, maar vooral in combinatie met het rendement van 99 dB. De SPL max van de ribbon ligt gewoonweg te laag. Wellicht had ik vooraf meer onderzoek moeten doen.
Ook met de uitleg van Dre en Joost heb ik uitgebreid gesproken met een zeer ervaren bouwer en zijn we samen tot de conclusie gekomen dat de ribbon een prachtig ding is, maar vooral voor een topje tot 250-300 watt met een lage SPL max. De BB heeft immers ook maar een SPL max van 120 dB.
Je moet echt enorme hoeveelheden samen gaan voegen om tot respectabele geluidsdrukken te komen.
Helaas is het project dus mislukt.

Om er een goede topkast mee te bouwen zou ik een aardige 10 inch moeten kopen, waardoor de kosten te hoog gaan stijgen voor een hobby projectje wat uiteindelijk toch geen voor ons bruikbaar product oplevert.
Kan beter iemand anders een mooi projectje ermee bouwen die minder hoge SPL max nodig heeft.

edit:
om nog even terug te komen op het verhaal van Joost en Dre.
Ik heb hier even dat tabelletje opgezocht en de theorie gelezen.
Uitgaande van 1,2 kHz (1 k staat er niet in) zou de vermogens verdeling 65:35% staan bij speakers met een gelijke SPL (1w/1m).
Aangezien we hier een vrijwel gelijke SPL hebben, zouden de vermogens op 60 watt voor de ribbon en 111 watt voor het laag komen. Beiden RMS waarden.
Het totaal van 200 watt RMS klopt dus zomaar eens!
Hoe het ook zij, er zal nooit een hogere SPL max uit de ribbon komen dan aangegeven in de specs.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)