Forum > Zelfbouw Speakers

De Bouw van de X-TRO ( top voor de Punisher )

(278 reacties. Pagina 14 van 28)
Moderator(s): Dré
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
2-4-2005 18:38
Helaas lukte het testen vandaag niet en om dat nou midden in een woonwijk te gaan doen met 10 kw happy :)... Ben ook erg benieuwd naar de DE-500 in het systeem maar tot nu toe is Ivo de enige die dat heeft gehoord. Wordt vervolgd dus.

@erha: je maakt ons nieuwsgierig! Klinkt als een compacte kast (2 x 90 liter + extra kamer) van rond de 250 liter die flink wat werk kan verzetten. Zoals je het omschrijft doet het me denken aan een bandpass-ontwerp van o.a. Kling & Freitag
https://www.kling-freitag.info/portal/alias__Rainbow/lang__en-GB/tabID__3405/DesktopDefault.aspx
Zij geven ook aan dat de kast weinig terugslag kent en dat vind ik persoonlijk een groot voordeel! Volgens mij heeft Beyma ook een vergelijkbaar zelfbouw ontwerp alleen met de speakers 'omgedraaid'. @Ivo, heb jij dit misschien paraat of ervaringen met deze kast?

Wat ik me wel afvraag is de toepassing van de L15-554K. Deze heeft een beperkte Xmax (4 mm) en is geen pure subdriver.. met wat sleutelen zijn er misschien meer drivers geschikt en is er nog meer uit te halen. Maar nu loop ik vooruit zonder dat we meer weten over erha's ontwerp. De X-tro's zijn er deze week, met een welwillende zaaleigenaar kunnen we dan een keer iets plannen om eea aan elkaar knopen.

Bgood
ErhaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-4-2005
Berichten: 15
3-4-2005 00:54
Hoi Janbo,
Ja dit lijkt erop ik heb dus de speakers en de poorten gewisselt, de sub van l'acuostic lijkt nog meer op mijn systeem, type even kwijt. Verder kan ik deze week wel plek maken. Donderdag niet maar voor de rest ben ik vrij om te doen en laten wat ik wil, een hele luxe positie voor een werknemer. Ohja vergeten over mijn kasten getuned met alles erop en eraan dat scheelt aanzienlijk.
Ik ben in staat om twee kasten in een auto te kieperen en op pad te gaan eventueel met een amp rack.

MVG erha
PS net terug van klus
Crown spant de Kroon
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 785
3-4-2005 11:47
Hallo Erha,

Jouw kast kan gesimuleerd worden in LSP CAD als zijnde een dubbel afgestemde basreflexkast. Met een enkele RCF L15-554K in een 90 liter kast krijg ik er een rendement uit van gemiddeld zo'n 96db/1w/1m tussen 45 en 100hz. Met twee drivers zal het rendement dus ongeveer 99db/1W/1m zijn. Helaas heb ik veel te weinig gegevens om zinnig wat te kunnen simuleren. Wat is de inhoud van de middenkamer? Wat zijn de maten van de totale kast eigenlijk? Afmetingen van de BR-pijpen van de speakerkamers?

Net zoals hoornkasten lijkt jouw ontwerp het geluid naar voren te projecteren. Wellicht ligt de verklaring opgesloten in de werking van de middenkamer. Dit is een soort luchtkolom die effectief koppelt aan de lucht voor de kast, een soort hoorneffect zeg maar. Wat ook zou kunnen er dat er bepaalde faseverschillen zijn tussen geluidsafstraling van de middenkamer en de speakers zelf waardoor er naar achteren uitdoving optreedt.

MVG Contour
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
3-4-2005 12:54
Jan, ga je uiteindelijk ook gebruik maken van 8p speakon? Kan mooi je hele set mee aangesloten worden.

En laat me nog even weten als jullie testdagje hebben, kom graag weer ff langs om te helpen en luisteren happy :).
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
3-4-2005 13:06
Komt nog bij dat een 1300 watt op 4 ohm per kanaal niet zal lijden tot het uiterste van deze kasten. Met een wattje of 1500 tot 2000 per punisher (beetje headroom is altijd makkelijk) kun er in ieder geval uit halen wat er in zit wink ;)
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 785
3-4-2005 13:37
Hallo Joost,

We proberen aanstaande dinsdag twee test uurtjes te regelen in Leusden. Voor zover ik het begreep worden de X-tro's aangesloten met 4-polige speakon. Natuurlijk is 8-polig een andere optie net zoals EP-6 connectors.

MVG Contour
ErhaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-4-2005
Berichten: 15
3-4-2005 13:39
Hoi Contour,

Wat je daar zegt klopt als je de kamers opzich gaat meten is het rendement erg laag echter alsik het rendement (buiten) meet kom ik op die hoge waarde. Het tunen van de poorten is in een keer gebeurt maw niet kamer voor kamer. Verder krijg je door de luchtdruk aan 2 zijden van de middenkamer een viruele hoorn die eigenlijk als perfect gezien mag worden. Op het moment dat er 3 kasten (plat) gestackt worden zijn er 2 kamers die volledig ingesloten zijn nl de onderste en de middelste. En het werkt een nadeel is dat als jevan links naar rechts gaat lopen dat er verschil is in laagweergave maw er is een afstralingshoek erg ongwoon voor een laagkast, net als dat er aan de achterkant bijna geen geluid is.
We (mijn partner in sound en ik) gebruiken doorgaands 3 kasten per kant op 2000 man publiek bij een buiten evenment. Aan main speakers hangen 3 racken a 4 kW crown 2x MA 2400 en 1x MA1200 per rack.
Om "on topic" te blijven het is mijn bedoeling om de X-TRO eventueel als topkast te gebruiken voor binnen evenmenten waar 1 sub per kant volstaat en om hem volledig actief aan te sturen. De NL4 moet dan NL8 worden dwz een 2400 op sub een 2400 op midlaag en een 1200 op de 8" en de 1". Ik heb met deze combi goede ervaringen er is nog geen speaker stuk gegaan en dat moet zo blijven, dit alles wordt aangestuurd door een DBX DR 260 per kant.
Wat mij het meest bevalt aan de X-TRO gegevns is de onder frequentie van 90 Hz dat sluit mooi aan op de sub. Dit is het nadeel van het Martin F2 systeem dat we nu gebruiken waar de onder freq. wiiselt afhankelijk van de invulling van de F2R. Ik moet wel zeggen dat longthrow ook echt long is met 2 kW per set (2 F2 kasten). Iets anders k heb geprobeert om de gegevens van de RCF L15-554 in winisd te zetten en kwam daar niet helemaal uit ik kreeg een hoop comentaar en de gegevens saven lukte niet. Nu zal ik ergens iets fout doen dat is zeker nu nog waar help! Of zo iets.

MVG erha
Crown spant de Kroon
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
5-4-2005 23:14
Vanavond de X-tro2 getest... met zeer goede resultaten moet ik zeggen! De totale kast is nu veel meer in balans en klinkt daardoor vriendelijker en opener. Ook het klankbeeld is natuurlijker geworden en het ietwat nasale is verdwenen. Bij stem bijvoorbeeld is dit zeer goed hoorbaar.

Met name de vervanging van de DE-200 driver door de DE-500 driver maakt een enorm verschil, meer dan ik had verwacht zelfs. Het hoog heeft meer rust en is gedetailleerder. Bij de vorige versie moest er (te) veel vermogen in de driver wat klankmatig niet gunstig uitpakte. De CA6 op het hoog kon het nu zelfs op (zeer) hoge volumes nog rustig aan doen.

Waar de 8" het vorige keer rustig had, moest deze nu meer aan het werk maar bleef in totaal uitstekend in balans met het laag en het hoog. Compliment voor de samenwerking hier.

De laagsectie is nog het meest gewijzigd ten opzichte van de vorige versie en de kick was nu vanaf 90 hertz prima voelbaar. Deze 90 hertz is een frequentie waarbij de kast ook al duidelijk zijn werk doet waardoor de X-tro op veel grote subs is aan te sluiten. De komende dagen zijn voor de afwerking en worden tevens gebruikt om de laatste resonanties weg te werken zodat de kast klaar is voor gebruik komende zaterdag!

Voor degenen die van veel volume houden een aardig detail: we draaiden met de PL6 op een set van 4 punishers en CA12 en 2 x CA6 op de X-tro. Bij de full-pull kwamen er lijsten van de muren zetten (dit was daar nog nooit gebeurd) terwijl in de zaal toch zeer regelmatig bandjes spelen en houseparty's worden gehouden. De zaal is ongeveer 12 x 18 meter met de set voor het podium van 4 meter diep. Achterin kwam de meter tot 125 - 126 db...

Nu ff rust aan hoofd en oren.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
6-4-2005 09:37
He Jan, goed om te horen! Als ik het goed begrijp ben je nu zo goed als 100% tevreden met de resultaten zoals jij die van de X-Stro had verwacht? Mooi dat de resultaten zo goed zijn.

Wanneer begin je zaterdag met bouwen, kom ik even langs, s'avonds heb ik helaas zelf een show. Jammer dat het alleen in een kerk is omdat je dan net zoals in een loods niet helemaal een goed beeld kunt krijgen van het geluid.

Als laatste, presteerde de PL6 duidelijk beter dan je crest ca12?

Greetz
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
6-4-2005 10:33
Zeker Joost, ik ben er erg tevreden over. Met de instellingen op de DBX is nog wel wat fijn te slijpen maar akoestisch klopt het allemaal. Als je een topkast van dit formaat zoekt een echte aanrader. De bouw is ingewikkeld en moeilijk maar daar weet Ivo wel wat op happy :)

De CA12 is een prima versterker maar in het sub niet te vergelijken met de PL6. Is ook 1.400 watt tegenover 3.000 watt (!) in 2 ohm.

Een kerk is niet echt ideaal voor een mooi geluid. We gaan wel extra toppen plaatsen als delay-stack en 600 man in het dans-deel van de kerk dempen ook lekker. Ik email je nog wel ff.

Bgood

Terug naar forum Reageer (zonder quote)