Forum > Geluid

rood draaiers hoe te beschermen?

(137 reacties. Pagina 13 van 14)
Moderator(s): Dré
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
22-8-2009 20:00
Maar dat ben jij er zijn flink wat mensen die het wel doen en aan hun vroeg ik advies, want voor als nog levert het geld op.
Robustsound
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
22-8-2009 20:33
Dacht dat ik al een aardige bijdrage had geleverd.... wink ;)
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-8-2009 10:03

Frank76 schreef:

Maar die zelfde limiter doet niets als je in de tafel al een bak vervorming krijgt waar je van rilt.
In dat geval is er altijd nog de speaker processor. Is die er niet, verhuur dan niet installaties op deze manier!
En ik vraag me af of een signaal wat al sterk vervormd is je set wel heel houdt, ondanks de limiter.
In dat geval twijfel je dus aan de kwaliteiten van je installatie. Ik zou in zo'n geval proberen of die twijfel weggenomen kan worden.

Simpele test: Zet je installatie neer in een dichte ruimte. Stuur 20dB te hard in. Zet de boel aan en ga een stukje fietsen of zo. Kom na een aantal uren terug. Doet de installatie het nog steeds dan is de beveiliging schijnbaar afdoende. Is dat niet het geval dan is er werk aan de winkel.

Goede speaker processing kijkt naar het signaal dat naar elke afzonderlijke driver gestuurd wordt EN zorgt ervoor dat het signaal niet zo is dat de driver eraan kapot zal gaan. De speaker processor kijkt daarbij niet of het z'n favoriete muziek is of wat ook maar (dat zal de processor een worst wezen).

De leus "maar als het al vervormd binnenkomt..." is een ietwat vreemde leus. Geval is namelijk dat, met name, R&B muziek vaak al zwaar clippend op CD staat. En met de beste wil van de wereld kun je dat niet ontclippen. Daar zit het gevaar dan ook niet (zoals gezegd, een processor kijkt niet naar of het z'n favoriete muziek is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
24-8-2009 13:29
@Dre: Beetje erg destructieve test methodieken hou je erop na, kun je beter gewoon de set verhuren dan 'test' de klant hem wel en betaald hij er ook nog voor wink ;)
Maar, nu ff serieus, een systeem gaat gewoon eerder stuk bij een zwaar vervormd signaal dus de angst van stukdraaien is terecht.
Een 'normaal' muziek signaal haalt een veel lager RMS vermogen dan een signaal dat aan het clippen is en dus kun je, ondanks juist ingestelde limiters, een te hoog vermogen naar je luidsprekers sturen.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-8-2009 14:30

MusicXtra schreef:

Maar, nu ff serieus, een systeem gaat gewoon eerder stuk bij een zwaar vervormd signaal dus de angst van stukdraaien is terecht.
Een 'normaal' muziek signaal haalt een veel lager RMS vermogen dan een signaal dat aan het clippen is en dus kun je, ondanks juist ingestelde limiters, een te hoog vermogen naar je luidsprekers sturen.
Uhm... Een goede speaker processor is, onder andere, voorzien van RMS limiters. Stel die (bijvoorbeeld) in op 400W en er gaat nooit meer dan 400W gemiddeld naar de speakers (ook al ziet de golfvorm eruit als een binair signaal). Druk daarbij nog een goede subsonic en je komt verrassend dicht in de buurt van een fool proof systeem.

Aangezien het topic ging over "wat te doen tegen rooddraaiers" (waarbij executie van de offender in Nederland niet toe is gestaan en opvoeding/overleg vaak schier onmogelijk lijkt/blijkt) is het toepassen van een goede processing zeker een valide optie.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
24-8-2009 17:23
Ja, ben ik met je eens, maar ik denk niet dat een Behringer of een andere budget processor hiermee uitgerust is terwijl daar wel veel gebruik van gemaakt wordt.
Zelf heb ik een Apex Intelli-X en een LEM DX26, de intelli-X heeft echt super limiters waar je een systeem inderdaad hufterproof mee maakt, de DX limiters zijn daar dus echt niet toe in staat. Verschil is ook dat de Intelli-X 6 keer zo duur is als de DX.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
24-8-2009 18:23
Om hier even op in te haken; ik stel systeemlimiters in met pinknoise (6dB crest), softkneelimiting vanaf pakweg -6dB tot het 0dB punt dat de peakstoplimiters ingrijpen (net onder max driververmogen of cliplevel van de subamps). Als je echter een extreme uithaler hebt in een smal gebied (denk aan die fijne resonance FX-jes in die Pioneer tafeltjes) is het maar afwachten hoe stevig je set is en gedurende welke periode 't signaal aanblijft.

Volgens mij wordt 't toch wel afwegen hoe de limiters af te regelen als de toegevoerde signalen extreem vervormd zijn en / of dus 'n lage dynamiek (crest< 6dB) hebben. Sommigen regelen systeemlimiters af met continu sinus en DMM, maar dan verlies je mijns inziens toch behoorlijk wat headroom en rendement.

Dolby Lake heeft in de Labs 'n processor die de voicecoil warmteontwikkeling simuleert en binnen de limieten houdt ... dat zou toch goed moeten werken.

Groeten !
PowerfluxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2008
Laatste: 26-11-2013
Berichten: 18
27-8-2009 17:29

Dré schreef:

MusicXtra schreef:

Maar, nu ff serieus, een systeem gaat gewoon eerder stuk bij een zwaar vervormd signaal dus de angst van stukdraaien is terecht.
Een 'normaal' muziek signaal haalt een veel lager RMS vermogen dan een signaal dat aan het clippen is en dus kun je, ondanks juist ingestelde limiters, een te hoog vermogen naar je luidsprekers sturen.
Uhm... Een goede speaker processor is, onder andere, voorzien van RMS limiters. Stel die (bijvoorbeeld) in op 400W en er gaat nooit meer dan 400W gemiddeld naar de speakers (ook al ziet de golfvorm eruit als een binair signaal). Druk daarbij nog een goede subsonic en je komt verrassend dicht in de buurt van een fool proof systeem.

Aangezien het topic ging over "wat te doen tegen rooddraaiers" (waarbij executie van de offender in Nederland niet toe is gestaan en opvoeding/overleg vaak schier onmogelijk lijkt/blijkt) is het toepassen van een goede processing zeker een valide optie.
gezien de enorme hoeveelheid hogere harmonischen in een blokgolf heb ik liever een high-cut voor m'n arme tweeters dan een subsonic filter.. maar ook die is essentieel inderdaad :)
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
27-8-2009 17:47
gezien de enorme hoeveelheid hogere harmonischen in een blokgolf heb ik liever een high-cut voor m'n arme tweeters dan een subsonic filter.. maar ook die is essentieel inderdaad :)
Bij iedere DSP kun je van het hoog eenvoudig een laagdoorlaat maken, ik kap alles boven de 17 kHz af met 24 dB/oktaaf.
En voor we nu weer een discussie krijgen dat je dan de boventonen mist, ik hoor ze toch al niet meer en de meeste PA weergevers zijn ook niet in staat ze weer te geven. laugh :D
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
27-8-2009 18:17
Bovendien is dat hele probleem niet aan de orde wanneer je systeem volledig actief gescheiden is. (er is immers geen vermogensverschuiving tussen twee drivers mogelijk)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)