Forum > Algemeen Forum

Gloeilamp verbod; gevolgen voor de professionele wereld?

(164 reacties. Pagina 13 van 17)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
28-5-2009 00:21
Ik heb het over de spaarlamp als product en niet als gebruiksvoorwerp.

Natuurlijk is de spaarlamp in gebruik vele malen beter en efficienter dan een gloeilamp, kom op dat ding is door Edison populair gemaakt en hoelang is hij al dood.
Wel kun je niet ontkennen dat bij de productie van een gloeilamp, vele malen minder energie en (schadelijke) grondstoffen nodig zijn dan bij de productie van een spaarlamp.

Wat ik me afvraag is, wat is de balans tussen energie gebruik en het gebruik van meer vervuilende stoffen. Natuurlijk heb je het argument recycling maar hoeveel spaarlampen belanden er per jaar op een stort?
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-5-2009 01:10

Douwe schreef:

Ik heb het over de spaarlamp als product en niet als gebruiksvoorwerp.
Wat anders kan het doel zijn van een spaarlamp dan hem licht te laten geven? Als je die functie niet nodig hebt, waarom zou je dan zo'n ding kopen? Een snelle kweekreactor in de achtertuin is ook een zware belasting voor het milieu (zeker als de afscherming niet goed is en je ook nog eens niets doet met dat opgewekte verrijkte uranium ;-)
Wel kun je niet ontkennen dat bij de productie van een gloeilamp, vele malen minder energie en (schadelijke) grondstoffen nodig zijn dan bij de productie van een spaarlamp.
Alleen is dat slechts één pixel van het plaatje (en da's zo on-interessant dat het gewoonweg niet meer interessant is). Het gaat namelijk om de totale belasting die een product veroorzaakt (dus EN productie EN gebruik EN recycling aan het einde van z'n levensduur).
Wat ik me afvraag is, wat is de balans tussen energie gebruik en het gebruik van meer vervuilende stoffen. Natuurlijk heb je het argument recycling maar hoeveel spaarlampen belanden er per jaar op een stort?
Is het de fout van een product dat het verkeerd afgedankt wordt?

Donder 5 euro statiegeld op een spaarlamp. Moet je zien hoe keurig ze teruggebracht worden aan het einde van hun leven. Problem solved ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
28-5-2009 02:19
Ik denk niet dat 5 euro genoeg is, vergeet niet dat een spaarlamp lang meegaat en overwacht stuk gaat.

Wel ben ik het met je eens dat de spaarlamp de toekomst is. Ik zie alleen weinig in het verbod van de gloeilamp.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
28-5-2009 08:35
douwe, dat jij zoveel verdiend dat je niet meer de moeite neemt om even naar een inleverpunt (bouwmarkt?) voor 5 euro.. laugh :D

ik vind het meer dan voldoende. ik denk dat je met 2 euro hetzelfde effect al hebt
kijk maar eens hoe braaf flessen worden teruggebracht en dat voor 20-25 cent..
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
28-5-2009 09:19
Als je in dezelfde hoeveelheid spaarlampen verbruikt als dat sommigen flessen scoren dan is het zeker wel interessant.
Maar ik denk dat het gros van de mensen of vergeet dat ze ooit die 5 eurie hebben betaald voor een spaarlamp of dat het gewoon teveel moeite is om hem in te leveren.

Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar hier hadden we vroeger een Chemokar die allerlei zooi kwam halen die je niet in de kliko mocht dumpen. Dat was wel een goede geweest om meteen je spaarlamp aan te doneren als die defect is. Alleen zijn ze hier gestopt met die chemokar en als ik al spaarlampen zou hebben ging ik echt niet voor die ene lamp naar de milieustraat. Zelfs niet om die 5 euro terug te krijgen. En aangezien er meer mensen zo over denken willen ze inzamelpunten in supermarkten maken net zoals die is voor batterijen. Voor het einde van het jaar moeten er 1000 zijn. Nog te weinig, maar het begin is er.

Ik heb nog in welgeteld 2 lampen een gloeilamp zitten, maar als die kapot zijn gaat daar ook mooi LED in.
Nu is het eigenlijk wel een testobject geworden voor nieuwe lampen.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
28-5-2009 11:00
Het gaat wel degelijk werken, want op het moment dat je een nieuwe lamp koopt wordt je er weer aan herinnert. Voor de auto accu werkt het ook, volgens officiele cijfers worden nu 70% van de accu's ingeleverd, tegen 30% wat het eerst was.
Nu is het wel zo dat in die 30% niet de bedrijven zaten die accu's zelf ophalen en omsmelten tot bruikbare restdelen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-5-2009 11:39

DeMennooos schreef:

Ik heb nog in welgeteld 2 lampen een gloeilamp zitten, maar als die kapot zijn gaat daar ook mooi LED in.
Nu is het eigenlijk wel een testobject geworden voor nieuwe lampen.
En ga je dan voor de Lemnis Lighting Led lamp van 10 euro?

Martin.
kvm entertainment
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
28-5-2009 11:43
Het werkt alleen als je je oude lamp kunt inleveren op de locatie waar je een nieuwe koopt. Als je er een kwartier voor moet rijden, half uur in de rij moet wachten en dan in totaal een uur kwijt bent gaat niemand voor 5 euro die spaarlamp inleveren. Of de discussie moet voeren dat ze je oude lamp moeten aannemen omdat je al verwijderingsbijdrage hebt betaald.

Inleveren van batterijen werkt aardig, maar het beste als ze er weer eens een "Lever in en win" aktie tegenaan gooien.
Hoeveel mensen gooien ze niet gewoon in de kliko? Kijk eens na een gemiddelde show achter, op of naast het podium en tel daar de batterijen die daar liggen. Die worden echt niet naar een willekeurig inzamelpunt gebracht.

Beste manier naar mijn idee is het herinvoeren van het KCA wat ze bij je thuis komen op halen, de inzameldozen die straks bij supermarkten enzo staan zullen voor een klein deel wel werken maar niet zo schrikbarend als ze hopen. Mensen proberen te pakken met statiegeld zal die extra 5 euro voor de overheid vast wel opleveren omdat we te lui zijn om veel tijd te steken in het inleveren van de lampen. De kliko is gewillig en slikt alles.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
28-5-2009 11:46
En ga je dan voor de Lemnis Lighting Led lamp van 10 euro?
Nee, ik ga dan zeker NIET voor die Lemnis (Philips) van 10 euro.
Was een mooi staaltje van programma sponsoring overigens bij Kassa sneaky :V
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-5-2009 11:51

DeMennooos schreef:

Nee, ik ga dan zeker NIET voor die Lemnis (Philips) van 10 euro.
Was een mooi staaltje van programma sponsoring overigens bij Kassa sneaky :V
Vandaar de vraag wink ;)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)