Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 13 van 14)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
30-7-2009 12:36
Die LX loopt wel door tot 1.5-2 k, moet dus voldoende zijn zonder grote dip te krijgen.
De ribbon zou vanaf 1k moeten kunnen werken.
Wat betreft vermogen zit er in de BB amp ook nog een peakvermogen tot 590 watt. Dat houdt in dat er toch RMS 350 watt op de Ribbon terecht kan komen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
30-7-2009 13:04

Frank76 schreef:

Wat betreft vermogen zit er in de BB amp ook nog een peakvermogen tot 590 watt. Dat houdt in dat er toch RMS 350 watt op de Ribbon terecht kan komen.
Er worden bij versterkers nog wel eens piekvermogen opgegeven ook..

In elk geval, ik vind het een knappe ribbon als die op 60 watt zit,
Dat die dan ineens 350 watt overleeft..
120 watt of 150 zou ik nog in kunnen komen, maar bij 350 watt RMS..!! overlijd het ding toch echt denk ik

Edit:
Je kunt natuurlijk webbie even vragen van de spanning naar de HF driver te meten? Dan kunnen we dat omrekenen.
If it ain't Dutch it ain't much...
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
30-7-2009 13:08
een versterker kan een bepaald vermogen leveren, waarbij vermogen de spanning maal de geleverde stroom is (in principe).

Een versterker zet bij een bepaald volume een bepaalde spanning op zijn uitgang, afhankelijk van de weerstand/impedantie van de belasting gaat er een bepaalde stroom lopen. de spanning maal de stroom is het vermogen, dit is dus sterk afhankelijk van de belasting.

een makelijker voorbeeld, een stopcontact kan in principe 230V x 16A = 3680W leveren, maar als je je adapter van je mobieltje erin stopt gebruik je toch maar 5w wink ;)
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
30-7-2009 18:02

hans schreef:

een versterker kan een bepaald vermogen leveren, waarbij vermogen de spanning maal de geleverde stroom is (in principe).

Een versterker zet bij een bepaald volume een bepaalde spanning op zijn uitgang, afhankelijk van de weerstand/impedantie van de belasting gaat er een bepaalde stroom lopen. de spanning maal de stroom is het vermogen, dit is dus sterk afhankelijk van de belasting.

een makelijker voorbeeld, een stopcontact kan in principe 230V x 16A = 3680W leveren, maar als je je adapter van je mobieltje erin stopt gebruik je toch maar 5w wink ;)
Om het hier even een iets concretere formule voor deze applicatie voor te geven:

Als ik me niet vergis moet je de spanning kwadrateren en delen door de impedantie.
Dan heb je het wattage.. ( en natuurlijk vica versa.. het wattage maal de impedantie en daar de wortel van.. )
If it ain't Dutch it ain't much...
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
30-7-2009 19:13

Daniel-sound schreef:

Om het hier even een iets concretere formule voor deze applicatie voor te geven:

Als ik me niet vergis moet je de spanning kwadrateren en delen door de impedantie.
dat kan ook spanning in het kwadraat delen door de weerstand, of de stroom in het kwadraat maal de weerstand, komt allemaal op hetzelfde neer, wet van ohm wink ;)

Daniel-sound schreef:

Dan heb je het wattage..
mooi hoe mensen woorden creëren die niet bestaan razz :p dat noemen we vermogen, en de eenheid is Watt shut up :X
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
31-7-2009 07:53
Het gaat mij even niet om de wetenschappelijke formules of de uitleg hiervan, ik kan zelf ook meten en rekenen.
Ging me meer om het feit dat SA een volwaardige 350 watter op de ribbon zet terwijl ie op papier maar 60 watt mag hebben.
Gaat me meer om het advies van het versterker vermogen voor de ribbon en de combinatie van de 2 in rendement.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
5-8-2009 14:13
Vandaag de spullen opgehaald bij Webbie, zal in mijn vakantie eens gaan rekenen en schetsen.
Twijfel nog of ik 1 kast ga bouwen of een losse voor de ribbon driver, heb namelijk al baskasten met de beyma's, zou dan 2 kastjes erbij maken en de ribbons apart. Groot voordeel is dat ze dan ook als 6 baskasten op pad kunnen en het bespaart gewicht.

Eén grote kast staat wat gelikter, maar zal behoorlijk gaan wegen. Ribbons wegen met hoorn zo'n 10 kg, de beyma's ruim 10 kg. Tel daar wat plaatmateriaal bij op (zo'n 125 liter bruto) en het wordt zwaar!.

Theorie vraag.
De ribbon en de beyma hebben ongeveer hetzelfde rendement. Hoe moet dan het versterker vermogen zich verhouden om netjes in verhouding te blijven?
Blijft ook de vraag openstaan hoe SA een amp van 350 watt RMS op de 60 watt RMS driver zet.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
5-8-2009 15:31
Dat je een versterker van 350 Watt op een driver van 60 Watt zet is volgens mij niet ongewoon.
Ervan uitgaande dat die 60 watt het continu vermogen is dan is er voor een piek van 6 dB al 240 Watt nodig.
Zelf heb ik in mijn rackjes LAB 1600's op het hoog, deze leveren 800 Watt @ 4 Ohm, dat gaat al jaren goed en ik heb geen enkele driver die dat vermogen kan verwerken.
Voordeel van overgedimensioneerde versterkers op het hoog is dat je niet snel last zult hebben van clippen, iets waar vooral hoog drivers erg slecht tegen kunnen.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-8-2009 13:42
Hallo Frank,

Ik heb het schema nog even voor je opgezocht van mijn SA project.
Destijds heeft Tcmc die opgetekend (aangevuld met een beveiliging in de vorm van een PTC (R1), die ik zelf niet heb gebruikt), helaas ontbreekt de waarde van de hoog-spoel.
Dit schema moet je alleen zien als informatief en is zeker geen blue-print voor hoe jouw (passief)filter er eventueel moet gaan uitzien, maar je krijgt zo wel een idee.

Zoals meerdere keren hier op het forum herhaald, elke kast/driver(s) combinatie heeft zijn eigen uniek filter nodig.

Wat betreft de beveiliging van de ribbon gebruikte SA in eerste instantie printjes (met een relais e.d.) waar ze vrij snel zijn van afgestapt.
Daarna hebben ze alleen een simpel halogeen-lampje gebruikt als beveiliging, die je in elke autoshop kan kopen.
Het 24V/50W lampje zet je in serie met de ribbon.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
6-8-2009 19:03
Webbie,

dank voor de aanvullende info.
Ik ga eerst een weekje op vakantie, daar eens wat schetsen en na de vakantie zien we verder.
Greetz

Frank
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)