Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 122 van 130)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
10-7-2009 19:30
Als je een groot aantal hoornkasten samenzet zal de hoorn zich virtueel verlengen buiten de werkelijke kast. Hier een stukje tekst van Rog Mogdale (Void Acoustics):

In a horn, as the mouth area becomes larger, some of the air out in front of the horn is still governed by (highly coupled to) the pressure gradient at the mouth and so is an acoustic length added to the horn path length. How much it adds to the length depends on its shape with round or square (including the mirror image) being the best and typically adding about .6 to .8 times the horn mouth radius. A large mouth can add significantly to the path length and can have a significant effect on the low cutoff.

MVG Contour
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
10-7-2009 21:19
Is dat ook van toepassing als je een rechte lijn neerzet?
Zeg een meter of 15 lang allemaal punishers ( om het bij het topic te houden wink ;) )
Heb je dan ook looptijdsverschillen? Of is dat dan minder van belang omdat je 1 stralende lijn hebt?
If it ain't Dutch it ain't much...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
10-7-2009 21:39
Lange hoorn of korte hoorn, een luchtdeeltje dat zich vlak voor de kasten bevindt heeft geen ogen en zal dus in meer of mindere mate (afhankelijk van het aantal kasten) niet weten of hij nu tot de hoorn of de omgevende lucht behoort.

Relatief gezien is het effect bij korte hoorns natuurlijk wel groter omdat de verhouding mondoppervlak versus hoornlengte anders uitvalt.

MVG Contour
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
20-10-2009 23:09
Hallo na heel dit topic hebben doorgelezen te hebben (idd ALLE pagina's) heb ik besloten om zelf ook eens zo een kast te maken. (idee is als dit me beviel om dit uit te breiden naar 4 en 2 maal de xtro en later dit eventuele te verdubbelen voor een wel zeer degelijke set).
Mijn vorige set bestond uit 2 15" bas reflex kasten en 2 vrij grote hoorn kasten welke ik some erbij nam echter de speakers waar van zeer lage kwaliteit. mijn bassen werden aangedreven door een P2000 van dap waarover ik tevens zeer goed te spreken ben eigenlijk.
Nu wou ik een keer men speakers upgraden en vooral mede dat men huide set redelijk veel plaats op nam. De punisher is ook nog groot genoeg maar veel handelbaarder en toch wel wat kleiner ook.
Dus zo gezegt zo gedaan. Enige verschil is dat men ciare speaker een dubbele spoel heeft van 2x 4ohm https://www.*****/be/ciare_1200swdcndw.htm
ik heb de T/S parameters eerst vergeleken met de originele ciare driver en deze komen toch wel redelijk overeen alsook dat dit ergens op een forum gezegt werd dat dit goed leek te werken.

Men kast is dus ondertussen gebouwd en ik stond toch wel even versteld van hoe luid dit gaat.
Processor is besteld en komt zeer binnenkort dus nu moest ik me behelpen met eq en crossover wat niet ideaal is. Ik had wel een redelijke HP rond de 35-40Hz echter weet ik idd dat dit eigenlijk nog te laag is.
crossover stond op 100Hz
De toppen waarmee ik even de test deed waren alround kastjes van peavey (eurosys 2) en zijn uiteraard helemaal niet voldoende toch gaan deze redelijk hard met weinig vermogen en het was dus vooral voor een kleine test.

De amp op de punisher was de P2000. Je kunt deze op parallel zetten en dan zal het signaal van 1 ingang naar alle 2 de kanalen gestuurd worden. dus in 4 ohm was dat 2*1kw op de punisher wat volgens mij toch zeer ruim voldoende is.

De amp op de toppen was de inkel MA610 (jep een oudje overlaatst hersteld)
ik had eerste de toppen aangezet en deze amp half gezet. daarna was ik begonnen met de bassen stillaan open te zetten gewoon om te testen en ik viel een beetje achterover van het rendement.
Ik heb echter geen correcte meting gedaan maar de P2000 leverde zeker nog niet veel vermogen en alles trilde van de druk. shocked 8O
Ik ben daarom en mede door huisgenoten niet echt harder gegaan met testen aangezien dit geen goed plan leek.
In vergelijk met men vorige zet dus een ENORM verschil.

Nu door lezen vraag ik me dan toch wel het een en ander af:
1.)waarom zou 40-45Hz niet laag genoeg zijn? het klinkt toch zeer diep
2.)Er wordt gezegt dat veel vermogen nodig is nochtans is het rendement toch rond de 102db/w/m wat toch wel zeker niet slecht is en men bevinding tot hiertoe bevestigd dit ook dus waarom zet iedereen er zoveel power op? doof?
3.)De kast is niet ideaal voor binnen in kleine zalen wat ik begrijp. nochtans is men bevindingen die ik gemaakt hebt door te luisteren in een kleine ruimte en ze klinkt lekker droog en niet smerig zoals sommige bass reflex kasten.
4.) ik zet er nu men dap P2000 op welke 1000w levert in 4ohm echter de specs van de driver zeggen 500w continu per spoel van 4 ohm.
Mijn vraag is of dit wel verstandig is.
Even denken over de hoornloading leert dacht ik dat de impedantie vrij hoog werd? of ben ik nu verkeerd?
bij 4 ohm gaat dit dan meer richting 6ohm meen ik gelezen te hebben wat ergens ook verklaard waarom "1500w" op een punisher meestal goed gaat. dit resulteerd wrsch eerder in 1000 echte watts.
In mijn geval heb ik dus wel een redelijke reserve maar het is dan ook een meer budget achtige amp.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
20-10-2009 23:19
Ja, ik had met zo'n opstelling ook goede ervaringen gehad met de punishers, weggedaan omdat ze geen luiken hadden, nog steeds van plan weer eens een setje te nemen. Met een T-Amp (of Palladium 2000) haalde ik naar mijn idee toch wel alles eruit, al zal een kwaliteits amp toch vast net wat lekkerder klinken.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
21-10-2009 17:45

AMX_Pete schreef:

pascal schreef:

Looptijdsverschillen is geen sprake wanneer je alleen maar gebruik maak van 1 en de zelfde laagkast.
Wel je looptijd corrigeren met je topkasten en laagkasten, maar da's een ander verhaal.
Plaatsing is zeker belangrijk, loopt nu overigens een mooi uitleg op Pro Sound Web.

Dave
Hmmm... dus je zet een hoop kasten bij mekaar, laten we zeggen 8 Punishers op een rij, twee of drie hoog. En dan is elke plek in je publiek op quasi dezelfde afstand van elke kast ? Geen verschillen van een paar meter... dus ook geen lobbing, dips, fase toestanden en dat soort ongein ? Das wel erg apart...
Tussen laag en hoogkasten timing corrigeren is zeker geen ander verhaal, het is hetzelfde verhaal. Tussen laag en hoog ( of tussen laag en mid enzovoort.. ) is het van belang dat in het gebied waar beide componenten hetzelfde doen, timing en fase overeen komen. Buiten het overnamegebied is het niet eens hoorbaar of voelbaar dat fase niet overeen komt. Bij kasten in eenzelfde gebied is het absoluut noodzakelijk om de timing en fase gelijk te hebben. Het is toch de bedoeling om alle kasten samen te doen werken ? Als het niets zou uitmaken, dan kan je dus kasten neerzetten waar je wil, want het is eenzelfde type kast ? Dus ergens 6 stuks bij mekaar in het midden en nog 4 links en rechts en nog 8 stuks een paar meter achter de anderen ofzo... Elke andere plaatsing ( en evengoed timing ) tussen meerdere identieke kasten onderling, heeft een grondig effect op het resultaat. En dat is trouwens niet alleen zo bij een groot aantal kasten tegenover twee of vier kasten. Met twee of vier kan je niet veel meer doen dan ze bewust samen zetten in het midden of links en rechts op 10-12 meter van mekaar bevoorbeeld, maar iedereen die het al is uitprobeerde, weet hoe verschillend het resultaat al is tussen die twee manieren van opstellen. In grote aantallen heb je dezelfde "problemen" te tackelen, maar tegelijk heb je wel een hoop meer mogelijkheden door dat aantal om de dingen naar je hand te zetten door plaatsing en spelen met timing.
Het is niet voor niets dat vele merken aparte handleidingen hebben bij bas en subkasten ( Nexo, D&B, Soundprojects of.. @Contour Roger Mogale's handleiding bij "Bass Arrays" )
Dan heb jij m'n tekst dus niet goed gelezen, plaatsing is zeer kritisch zoals ik reeds omschreef.
kijk, mensen die bandpass voor het diepe laag, de punisher voor de bass, een HD15 voor de bass mid bij elkaar willen zetten zullen veel moeten stoeien met looptijd correcties.

Nogmaals, de meeste forumleden hier hebben hoogstends 4 bassen per kant, en geen concert installaties thuis staan.
Nu, voor die forummers heeft het totaal geen zin om dit erg belangrijk te maken, dus gaat het zeker wel op wat ik omschreef.

De nadelige afstraling van L/R/Cluster/Fly in hun opstellingen is totaal iets anders dan de looptijd verschillen onderling.
Juist om 'lobbing' te minimaliseren ga je juist je looptijden zodanig aanpassen dat je je 'laag' kan 'beamen'.
Maar dat was helemaal de vraag niet...

Dave
..Je Ducktape brood voeren...
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
25-10-2009 23:28
Ok deze zaterdag getest gehad in een café en ik moet zeggen dat er heel wat potentieel in zit.
Ok ik weet dat dit niet ideaal is in kleine ruimtes maar gewoon geprobeert. de punisher lag met de hoornmond in de hoek zoals al meermaals gezegt was. De bas was overal mooi strak en laag en indien het hart stond ook overal voelbaar. niet echt enorme stille plekken gehad zonder bas eigenlijk.

Wat me vooral opviel is dat ondanks dat iedereen zegt dat de kast veel power nodig heeft deze juist bij weinig vermogen ook al heel mooi klinkt.
versterker achter de punischer was de P2000 en achter men toppen stond de inkel
HP stond rond de 35-40Hz en eq daar ook wat weggeregeld (wacht nog op men processor) heb ook niks een boost gegeven. Het geheel klonk als een klok. Iedereen was kontent en het leek niet al te luid maar wanneer je iets wou zeggen verschoot je toch even.
Op naar de bouw van 2 Xtro's en nog een punisher. kort daarna zullen nog 2 punishers volgen.
HaroldStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2007
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 6
4-12-2009 00:38
Zit inmiddels op 8 punishers en 4 x-tro's stuur ze aan met 8 x 2200 watt versterker. Moet zeggen dat we nog niet getest hebben met de X-tro 1 = er klaar en zit zeker potentie in. Nog een keer goed EQen en timen en dan eens opstelling maken. Heb inmiddels wel ervaring met 8 punishers and they rock. Helaas hebben we niet gemeten hoe laag ze nou gingen en dat wil ik binnenkort nog wel een keer doen. Iemand toeval enige ervaring hiermee?? Wat doen 4 punishers in een stack 6 en 8???
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
26-2-2010 22:26
Wij zitten met een probleem. Als we er per kant 2 (8ohm) op elkaar stapelen en op elkaar doorlussen dan klinkt het voor geen meter (versterker; Synq PE2400). Koppelen we de bovenste subs los (dus dat alleen de onderste subs zijn aangesloten) dan klinkt het een stuk beter. Het klinkt niet als minder vermogen, het klinkt echt alsof ze elkaar uitdoven oid, dus een hoop getril en bijgeluiden maar geen mooi laag. Nu is mijn vraag, als je ze stackt, is daar dan nog een speciale manier voor? En er zitten ook geen luikjes in de kasten, hoe kan ik er achter komen of de + ook echt op de + is aangesloten?
De laatste doet het licht uit
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
26-2-2010 22:53
Kast open maken en eerst je bedrading checken of je geen draden verwisseld hebt.
Je kan dit het makkelijkst doen met een Multi-meter en dan op doorpiepen zetten.
Of je speakers zelf, dat kan je checken met een 9Volts batterij, die sluit je kortstondig even met de draden aan de batterij aan je aansluitingen van de speaker en je ziet gelijk of deze naar voren of naar achteren gaat.

Is heel simpel!

Deze kasten kan je het beste op z'n zij met de monden boven elkaar stapelen.

Ps, twee per kant is aardig, vier of meer is veel beter...

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)