Forum > Geluid

BOSE 802

(130 reacties. Pagina 12 van 14)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-11-2009 21:24

martijn0012 schreef:

Ben je bekend met de Neumann KM184? En dan 5 stuks op een rij en 2 stuks als solo op de voorrand van het podium,
En jij bent er mee bekent dat dit eigenlijk een studio condensatromicrofoon is, en studio microfoons meestal niet zo best zijn te gebruiken on stage live?
bijna parallel aan de 802's
Dat hangt er natuurlijk ook een beetje van af welke kop erop zit.
je hebt hem nier, super nier en omni.
En dan staat er ook nog te lezen:
boost of approximately 7 dB at 10 kHz in the free field
Daar hebben we dan waarschijnlijk meteen de feedbackgevoeligheid mee te pakken als je dat niet compenseert.
En ja, de 802 komt wat meer in de breedte, das nu juist het enorme voordeel, en als je dan je opstelling tegen de draad in wilt maken, en dan ook nog met in mijn ogen niet helemaal de juiste mic voor de juiste toepassing,
ja dan word het wat lastiger.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-11-2009 21:29
Eens, het is een beetje (boel) onzinnig om speakers de schuld te geven van het rondzingen van je microfoon.

Wat de 802 betreft: het is een oud ontwerp dat nog steeds prima bruikbaar is voor sommige doeleinden (m.n. zang, toespraken en omroepwerk). Sterker nog, met meerdere gestacked en de juiste eq en een baskastje eronder kan je er ook voor PA-doeleinden echt wel een prima geluid mee krijgen. Ik heb eens een set gehoord met 8 802's per kant en dat ging lekker.

Alleen vervalt met meerdere gestacked het voordeel van de compactheid. En het is (nieuw tenminste) een beetje onzinnig duur.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
23-11-2009 22:24

Tom schreef:

martijn0012 schreef:

Ben je bekend met de Neumann KM184? En dan 5 stuks op een rij en 2 stuks als solo op de voorrand van het podium,
En jij bent er mee bekent dat dit eigenlijk een studio condensatromicrofoon is, en studio microfoons meestal niet zo best zijn te gebruiken on stage live?
bijna parallel aan de 802's
Dat hangt er natuurlijk ook een beetje van af welke kop erop zit.
je hebt hem nier, super nier en omni.
En dan staat er ook nog te lezen:
boost of approximately 7 dB at 10 kHz in the free field
Daar hebben we dan waarschijnlijk meteen de feedbackgevoeligheid mee te pakken als je dat niet compenseert.
En ja, de 802 komt wat meer in de breedte, das nu juist het enorme voordeel, en als je dan je opstelling tegen de draad in wilt maken, en dan ook nog met in mijn ogen niet helemaal de juiste mic voor de juiste toepassing,
ja dan word het wat lastiger.
Ik vraag alleen al 3 keer om tips en die geef je gewoon niet, je verdedigt alleen de 802's. Even een setje van 7 mics van 650 euro vervangen doe je ook niet zomaar en zoals ik al aangaf was de set al in gebruik toen ik als technicus bij het koor kwam. Ik spreek zeker niet slecht over de 802's, komt prima geluid uit zeker met 2 per kant en zijn erg handig met stacken idd, maar gewoon een ramp om in deze combinatie met deze mics een goede geluidsweergave van een koor te maken. Dus daarom vroeg ik om tips, en als jullie denken dat het aan de microfoons ligt, welke types moet je dan gebruiken voor een koor? Ik zie als ik bij zangkoren aanwezig ben altijd de 'pijpjes' tussen de stemgroepen staan, wat zijn dat dan voor types? We gebruiken nu de KM184, wat volgensmij een gewone nier is (cardioid)

Als je interesse hebt, er zijn in een jaar genoeg optredens. Je mag van mij de uitdaging uitgaan, je mixt dan op een A&H GL2400, dus daar zal het niet aan liggen.
De laatste doet het licht uit
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
23-11-2009 22:55
Het hoeft niet aan de mics of aan de bose te liggen he, het kan ook nog de ruimte zijn, of de plaats waar de speakers hangen/staan. Je kan veel zeggen van Bose, maar rondzingen heb ik nog nooit gehad.

We grappig om te lezen dat iedereen een andere mening heeft over de 802's. Bij mij volstaan ze perfect voor wat ik er mee wil doen en blijkbaar voor Tom ook, maar wat voor subjes gebruik jij er dan bij?
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-11-2009 22:57
Martijn, wat voor EQ-ing gebruik je op de microfoons? Al eens een 31-bands of parametrische met variabele Q geïnserteerd (op subgroepje)? Op welke frequenties heb je feedback?

En waarom gebruik je er twee als solo-microfoon? Misschien begrijp ik je verkeerd of wil het koor per se niet met een handheld dynamische of condensator werken, maar anders zou ik dat ook overwegen.
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
23-11-2009 23:11
Ik denk, voordat ik deze discussie over de 802's teveel vervuil, dat er eerst wat meer geoefend moet worden met de tip van René (die ik overigens nog niet heb uitgevoerd). De 802's zal het wel niet aan liggen als ik de enige ben die er last van heeft wink ;) . Als er iemand hier op het forum is die verstand/ervaring heeft met het uitversterken van koren dan hoor ik het graag, ik vind het erg leuk maar vooral ook lastig om te doen. Overigens gaan de optredens een stuk beter sinds we met een A&H werken ipv de digitale behringer tafel, wat een wereld van geluidsverschil zit daar in.

René Eppink schreef:

Martijn, wat voor EQ-ing gebruik je op de microfoons? Al eens een 31-bands of parametrische met variabele Q geïnserteerd (op subgroepje)? Op welke frequenties heb je feedback?

En waarom gebruik je er twee als solo-microfoon? Misschien begrijp ik je verkeerd of wil het koor per se niet met een handheld dynamische of condensator werken, maar anders zou ik dat ook overwegen.
We hebben bij veel nummers een hele stemgroep die figureert als 'Solo' in het nummer. Deze groep staat vaak 2 keer zo breed opgesteld als een gewone stemgroep. We passen dan een XY (zo heet dat toch?) toe. Voor solisten (dus 1 persoon) hebben we een sm58je.

De feedbackfrequenties liggen vooral rond het 500hz gebied, en anders ver daarboven, richting de 6khz. Dat zijn de meest voorkomende.
De laatste doet het licht uit
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
24-11-2009 10:34
leuk te lezen dat je eerst de 802 afkraakt, en daar dan nu weer op terug komt.

maar goed als handmicrofoon zijn jouw mics totally not done,
alleen al het handgeluid maakt dat onmogelijk.
Voor in de hand zou ik gewoon kiezen voor een normale dynamische handmic,
zoals een sm 58 Beta of een Sennheiser van het zelfde type.

Een koor zelf kan je onder andere met overhead microfoons goed beetpakken, en dan het liefst niet een te brede nier om de details een beetje te kunnen inmixen, en minder feedbackgevoelig te zijn. Op de grond kan je dan eventueel nog een aantal boundery microfoons leggen, om zo ook het front goed te kunnen pakken als er iemand naar voren loopt.

Bij vrijwel ieder microfoonmerk kan je prima een microfoonselector, of een goede toepassingsomschrijving vinden per microfoon, of per toepassing.
Je kan niet zomaar elke condensatormicrofoon toepassen, sommige zijn veel te gevoelig voor live toepassingen.
En je mogelijke feedbackpunt in het hoog heb ik je al aangegeven.
En zoals eerder aangegeven, bij zoveel microfoons, zul je heel kritisch met je eq aan de gang moeten per microfoon.
Niet voor alles tegelijk.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
24-11-2009 11:22
Hij zegt toch ook dat ie SM58's gebruikt voor 1 pers. solisten?

Persoonlijk vind ik dat die Bose 802 leuk zijn voor spraak en misschien een DJ ding met wat laag erbij,
Maar een band zou ik er liever niet over doen,

Hoe zit het overigens met de throw van het kastje?
If it ain't Dutch it ain't much...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
24-11-2009 12:18

Daniel-sound schreef:

Hoe zit het overigens met de throw van het kastje?
Dat hangt natuurlijk weer van je toepassing af.
Als je bedoelt de afstand;
Als ik er 6 op een voetbalveld zet, kan je overal de mededelingen verstaan.
Zelfs met een paar duizend toeschouwers.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
24-11-2009 15:12
@ Tom: Welke subjes gebruik jij nu?
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)