Forum > Algemeen Forum

Waar vervoeren jullie de drive in mee?

(2184 reacties. Pagina 116 van 219)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1139
19-5-2009 00:46
Hierbij ben ik het volledig met Silvia eens. Mede dankzij m'n groot rijbewijs zie ik heel veel mensen, domme en soms zelfs gevaarlijke acties uithalen in het verkeer.

Ik ben tegen bumperkleven, met personenwagens. In een vrachtwagen kruip ik tot 50cm voordat ik een personenwagen inhaal maar meestal is dat niet nodig, dan is de bestuurder er al achter dat ie met 75 op de snelweg rijdt. Het wordt je zo niet geleerd, dat geef ik direct toe maar inhalende vrachtwagens schijnen mensen irritant te vinden. Daarom rijden vrachtwagens vaak ook vlak bijelkaar voordat ze gaan inhalen.

En dan nog het volgende, waarbij ik me vannavond weer bijna een auto had vermorzeld (want dat gebeurd er wanneer 40 ton met 1 ton in aanraking komt). Mensen die bij een rood stoplicht, op de baan gaan invoegen en stilstaan. Waar op dat moment een vrachtwagen aan het afremmen is. De chauffeur ziet en kent z'n remweg, wanneer er ineens een personenwagen staat, is de remweg snel zo'n 6m korter geworden.
Geloof me als de ABS met 40 ton gaat werken, voel je je niet fijn, plus het feit dat je compleet machteloos bent geworden. Massa is traag, het duurt even voordat je stilstaat.

Busjes zouden een snelheidsbeperking van 90 km/h moeten krijgen, wanneer ze boven de 1800kg uitkomen. Die dingen zijn veel te onstabiel om met hoge snelheden te rijden, op een paar modelen na.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
19-5-2009 08:39
[edit] wow veel mensen voor mij gerageerd.. dit bericht was een reactie op watt-xtra..[/edit]
vind ik zeker ook irritant, irritanter nog is, als de voorganger opeens remt. Daar zit je dan; een belladen bus heeft ook nog is een stuk langere remweg dan een personen auto... de rest laat zich raden dunkt me..

Persoonlijk vind ik, zeker na mijn ongeluk, dat je je ego thuis moet laten en vooral, en dat is een heel stuk belangrijker, jezelf niet laten opfokken door andere, per definitie minder goede, bestuurders op de weg.
Het gaat 100 keer goed. Het gaat alleen om die ene keer, die ene keer dat iemand je niet ziet/vind dat ie moet remmen voor een vogel/ word gesneden etc. En op DAT moment heb je liever 100 meter afstand. Of denk je: had ik het maar gedaan, nu zit ik voor de rest van mijn leven in rolstoel.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 9491
19-5-2009 12:33

robertoal schreef:

Persoonlijk vind ik, zeker na mijn ongeluk, dat je je ego thuis moet laten
Toch jammer dat men meestal pas de put dempt als het kalf verdronken is......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-5-2009 16:16

robertoal schreef:

irritanter nog is, als de voorganger opeens remt.
Wat is er mis met een afstand houden tot het voertuig voor je neus die in overeenstemming is met de remweg vanaf dat moment, bij die snelheid, tot aan stilstand?
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
19-5-2009 18:22
@Tom; je hebt helemaal gelijk, feit is wel dat dat je extra alert maakt. Zelf rij ik nu nog een stuk voorzichterr met in het achterhoofd dat ik de volgende keer minder geluk heb.. (was overigens niet mijn fout)
@Sylvia; wat bedoel je precies? ik heb het over bumperkleven; (zie watt-xtra's bericht waarop ik reageerde)
wat ik totaal onverantwoordelijk vind. (al eerder aangehaald zijn die aannemers die werkelijk waar vaak nog geen 2 meter achter iemand zitten..)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-5-2009 19:03
Ik bedoel dat (je eigen) voorgangers die opeens remmen geen probleem hoeven te zijn als je er ver genoeg achter blijft. "Hij remde opeens" of "hij reed in mijn dode hoek" is voor mij net zoiets als "die boom kwam van links".
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
19-5-2009 22:17
precies wat ik bedoel wink ;)
als je er te dicht achter zit kwam die vangrail idd van links
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 9491
20-5-2009 00:25
Ergens in de wet staat dat je altijd de afstand tot je voorligger moet houden die je nodig zou hebben om tijdig tot stilstand te komen.

Voor de gein moet je eens een noodstop maken zonder belading van je auto/busje,
en dan je busje volgooien, en dan het nog een keer doen.
En als je dan ook nog een aanhanger hebt, zelfde test.
Dan kom je erachter dat je remweg behoorlijk langer kan zijn.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
20-5-2009 12:57
Rijden met een auto met meer vermogen dan goed voor de bestuurder is, is ook vragen om ellende. Onze bussen zijn eigenlijk zwaar underpowered, maar dat zorgt er wel voor, dat we ontzettend moeten anticiperen. Inhalen is vrijwel onmogelijk, als je 2.3 ton zwaar bent en maar 80PK tot je beschikking hebt. Ik maak op dat soort momenten niet graag noodstops!

Ik merk zelf, dat ik in mijn luxe auto ook een heel andere bestuurder ben, dan wanneer ik achter het stuur van de bus zit. Puur, omdat het vermogen aanwezig is, om in te halen, nog net ergens voorlangs te gaan. Etc... Nee, dan beter wat minder vermogen onder de motorkap en overal heel aankomen!
I am a TimeDriver!
DjhenkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-3-2009
Laatste: 30-7-2009
Berichten: 9
20-5-2009 17:46
Toch kan je met zo een underpowerd motor ook een gevaar zijn. Zeker als je geen snelheid kan maken, daarbij valt te denken aan het invoegen. Plus dat je motor ook veel harder slijt omdat het veel harder moet werken.
Maar alles valt of staat altijd met het rijgedrag van de bestuurder. Ik kan met mijn bus rustig rijden maar met m'n V12 kan ik ook gewoon rustig rijden hoor.
gas er op!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)