Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 11 van 29)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
15-1-2004 18:52
Een compressor haalt zachte stukken omhoog en harde stukken omlaag
Zijn er ook compressors die daadwerkelijk zachte stukken omhoog halen? Bij mijn weten halen compressors alleen de "hardere" stukken naar beneden. Wat relatief gezien voor het omhoog halen van zachtere stukken zorgt, maar dit niet daadwerkelijk doen.

Mijn vraag was niet wat compressie is, ik vroeg wat jouw defenitie van clippen is. Omdat ik het idee heb dat we volledig langs elkaar heen praten.
clippen zorgt inderdaad voor oneven harmonische boventonen wat je als distorsion kan zien. Maar das niet de oorzaak van speakerschade, compressie, dat is de meest waarscheinlijke oorzaak
Compressie is volgens mij, de theoretische uitleg van de schadelijkheid van clippen. Daarentegen kun je de definitie van clippen uitleggen als "schadelijke compressie". Waarbij je dus gewoon kunt stellen dat clippen de schade veroorzaakt. Het waarom is iets anders.

Distortion is in principe een vorm van compressie, clippen is een vorm van compressie, een compressor past compressie toe. Alleen bij clippen spreken we van schade toebrengen.
En aangezien compressie al een bestaande vakterm is, kun je juist daarom beter van clippen als compressie spreken.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
15-1-2004 19:41

Rademakers schreef:

Omdat ik het idee heb dat we volledig langs elkaar heen praten.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Mijn defenitie:
Uitgangspunt: Clippen zorgt voor speakerschade (wat clippen is, zie www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/clipping/fig1.gif)
Vraag: Waarom???
Antwoord:
1) Niet dc, want clippen is geen dc, hoe je het ook went of keert (a-symetrisch clippen buitengesloten, maar zelfs dit kan geen kwaad omdat dit zo weinig dc is dat het niet voor speakerschade zorgt.)

2) Voor een deel harmonische boventonen, maar alleen oneven harmonische boventonen (die ontstaan uit een geclipt signaal omdat een blokgolf is opgebouwd uit een reeks van ondeven boventoen) kunnen niet de oorzaak zijn. Ze bereiken namelijk bij lange niet de waarde waarop ze schadelijk zijn

3) Compressie. Compressie staat helemaal uitgelegd in het rane stuk, ik zelf heb dat rane stuk beetje vertaald in www.new-line.nl/forum/read/?m=25917#25917 het komt hier op neer. Uit spectrum analyse van muziek is gebleken dat in lage tonen veel meer vermogen zit dan hoge tonen. Daardoor worden lage tonen veel sneller "afgekapt" dan hoge tonen. Het vermogen naar de hoge tonen kan dus nog wel toenemen maar het vermogen naar de lage tonen niet. Hierdoor neemt de verhouding van hoge tonen in het geluid toe. En zal er meer vermogen naar de tweeter gaan. Daarnaast moet je wel weten dat tweeters meestal maar rond één/tiende aankunnen van de belastbaarheid van de speaker. Dus een 100 Watt speaker heeft meestal maar een 10 Watt tweeter. Dit zorgt normaal niet voor problemen want zoals hierboven al staat neemt het vermogen in hoge sterk af in muziek.
Zoals hierboven al werd gezegd wordt bij clippen dus meer hoge tonen aangelevert. De lage tonen worden afgekapt terwijl de hoge tonen nog toenemen (dit is dus compressie, het geluid wordt naar elkaar getrokken, de zachte hoge tonen worden nog versterkt terwijl de lage tonen afgekapt worden -> leidt tot hoger vermogen-> compressie). Hierdoor gaan tweeters stuk.

Voor ik verder ga wil ik effe weten of wij hetzelfde bedoelen. Onder distorsion verstaan we toch het toevoegen van harmonische boventonen????

Rademakers schreef:

Een compressor haalt zachte stukken omhoog en harde stukken omlaag
Zijn er ook compressors die daadwerkelijk zachte stukken omhoog halen? Bij mijn weten halen compressors alleen de "hardere" stukken naar beneden. Wat relatief gezien voor het omhoog halen van zachtere stukken zorgt, maar dit niet daadwerkelijk doen.
Ja een compressor haalt ook omhoog. Een limiter die haalt alleen de harde stukken weg, een compressor haalt pieken en dalen weg.
correct me if I'm wrong...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
15-1-2004 20:37
Ja een compressor haalt ook omhoog. Een limiter die haalt alleen de harde stukken weg, een compressor haalt pieken en dalen weg
Een dal is naar mijn idee niet hetzelfde als een zacht stuk. Zowel pieken als dalen zijn harde stukken.
Een zacht stuk is (in de buurt van) de as/ het nulpunt.
Als een piek gelijk staat met een uitslag (door de speaker) naar voren. Dan staat een (omgekeerd evenredig) dal gelijk met een evengrote slag naar achteren.
Een zacht stuk in de muziek staat gelijk met een kleinere uitslag.
En deze worden door een compressor ongemoeit gelaten.

Je stelt een limiet in met de threshhold, zowel pieken als dalen worden gecompresseerd/gelimiteerd. Als de dalen ongemoeid zouden worden gelaten, zou de speaker nog steeds over zijn Xmax/Xmech kunnen gaan.
Een limiter is een extreme compressor, maar werkt volgens hetzelfde principe.

Ik kom zo nog even in dit bericht terug op de distortion.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
15-1-2004 20:52

Rademakers schreef:

Zijn er ook compressors die daadwerkelijk zachte stukken omhoog halen? Bij mijn weten halen compressors alleen de "hardere" stukken naar beneden.
Natuurlijk kan een compressor dat. Doordat het signaal boven de threshold wordt verzwakt daalt de totale gain. Omdat te herstellen kan je het totale outputlevel van een compressor weer versterken. Resultaat: alles onder de threshold harder, alles erboven zachter. Gemeten in absolute zin, vergeleken met de input.

Het is toch allemaal relatief (hard en zacht zijn geen absolute begrippen, maar relatief ten opzichte van elkaar).

Rademakers schreef:

compressie, dat is de meest waarscheinlijke oorzaak
Zou het niet het meest waarschijnlijk zijn dat speakerschade door clippen een gevolg is van een combinatie van extreme compressie en extreme vervorming?

Rademakers schreef:

Distortion is in principe een vorm van compressie,
Oneens. Distortion (waarom gebruiken we niet het Nederlandse woord vervorming?) is het afwijken van een signaal ten opzichte van het oorspronkelijke signaal. Dat kan heel veel oorzaken hebben, zeker niet alleen compressie!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
15-1-2004 20:58

Rademakers schreef:

Een dal is naar mijn idee niet hetzelfde als een zacht stuk. Zowel pieken als dalen zijn harde stukken.
Een zacht stuk is (in de buurt van) de as/ het nulpunt.
No way! Zo werkt een compressor niet. Je stelt een threshold (drempel) in. Alles eronder is zacht, alles erboven hard. Tenminste, zo ziet een compressor dat. De threshold is een absoluut begrip. Hard en zacht zijn voor een compressor *geen* absolute begrippen, maar relatieve.

Rademakers schreef:

Als een piek gelijk staat met een uitslag (door de speaker) naar voren. Dan staat een (omgekeerd evenredig) dal gelijk met een evengrote slag naar achteren.
Een zacht stuk in de muziek staat gelijk met een kleinere uitslag.
En deze worden door een compressor ongemoeit gelaten.
Wat de richting waarin de speaker zich beweegt te maken heeft met hard of zacht ontgaat me echt volledig. Een compressor heeft sowieso al niks te maken met speakeruitslag.

Rademakers schreef:

Je stelt een limiet in met de threshhold, zowel pieken als dalen worden gecompresseerd/gelimiteerd. Als de dalen ongemoeid zouden worden gelaten, zou de speaker nog steeds over zijn Xmax/Xmech kunnen gaan.
Hier ben ik je echt helemaal kwijt. Wat heeft de werking van een compressor in godesnaam te maken met de x-max van een speaker. Een compressor weet helemaal niet wat voor speakers je hebt aangesloten. Is ook helemaal niet belangrijk. En *natuurlijk* kan een gecomprimeerd signaal nog steeds een speaker naar zijn x-max brengen. Je gaat hier echt helemaal de mist in!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
15-1-2004 21:54
Zijn er ook compressors die daadwerkelijk zachte stukken omhoog halen? Bij mijn weten halen compressors alleen de "hardere" stukken naar beneden.
Natuurlijk kan een compressor dat. Doordat het signaal boven de threshhold wordt verzwakt daalt de totale gain. Omdat te herstellen kan je het totale outputlevel van een compressor weer versterken. Resultaat: alles onder de threshhold harder, alles erboven zachter. Gemeten in absolute zin, vergeleken met de input.
Dat is dus hetzelfde als ik beweerde, ik legde het alleen anders uit. De compressor als apparaat (heeft een gain) en kan dus de zachte passages harder maken. De compressor als functie (alleen ratio en threshhold) maakt de zachte stukken wel relatief harder, maar in werkelijkheid komt dat doordat de harde stukken minder hard zijn geworden.
Een compressor haalt dus niet daadwerkelijk de zachte stukken omhoog (d.m.v. compressie), gemeten in relatieve zin. Hij verhoogt gewoon het totale, reeds bewerkte signaal.

Juist om spraakverwarring te verkomen gebruikte ik het woord "daadwerkelijk", mijn fout, want ik ging uit van de 'functie' en niet het 'apparaat'.
Het is toch allemaal relatief (hard en zacht zijn geen absolute begrippen, maar relatief ten opzichte van elkaar)
Precies waarop ik doelde (het verschil tussen absoluut en relatief)

Rademakers schreef:

compressie, dat is de meest waarscheinlijke oorzaak
Dat is een uitspraak van ME, niet van mij wink ;).
Distortion is in principe een vorm van compressie
Ik bedoel hier het "effect" distortion (bijv. de pedaaltjes).
Ik gebruikte deze term om uitleg te geven op de volgende vraag, van orkz:
als je 'gewone' compressie op een signaal zet (dmv een compressor) dan hoor je helemaal niet dat er meer hoge tonen komen..sterker nog, er lijkt wel meer bas te komen (van een slechtere kwaliteit weliswaar)
Ik maakte hier de vergelijking tussen het “effect” distortion en clippen. Als je een distorted signaal in bijv. Soundforge bekijkt zie je “in principe” geen verschil tussen puur de signalen, aangezien distortion de pieken ook afkapt. Hetzelfde wat bij clippen gebeurt
Ik zei daarom ook: “in principe”, om te verkomen dat mensen hierdoor zouden denken dat het ook daadwerkelijk hetzelfde is (wat dus inderdaad niet zo is).
Iets wat me jammer genoeg niet gelukt is sad :(wink ;).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
15-1-2004 22:23
Een dal is naar mijn idee niet hetzelfde als een zacht stuk. Zowel pieken als dalen zijn harde stukken.
Een zacht stuk is (in de buurt van) de as/ het nulpunt.
Ik doelde hiermee niet op de compressor maar op het signaal zelf. Voorgesteld als een sinus.

Aangezien ik erg vaak met Soundforge werk, stel ik mij een signaal automatisch voor als een sinus. Bij een sinus is de as het nulpunt. Een dal is een (negatieve) piek.
Hoe zachter het geluid, hoe kleiner de positieve en negatieve pieken zijn.
Wat de richting waarin de speaker zich beweegt te maken heeft met hard of zacht ontgaat me echt volledig
Dat heeft er inderdaad niets mee te maken. Ik doelde hiermee op de werking van in eerste instantie een limiter (sorry sad :().
In mijn beredenering is geluid gezien als tekening van een sinus. Waarbij een dal geen zacht stuk is, maar een negatieve piek, wat dus zou staan voor een uitslag van een speaker naar bijv. achteren. Waar een (positieve) piek staat voor een uitslag naar bijv. voren.
Mocht deze beredenering wel/niet kloppen dan staat/valt mijn uitleg hiermee. Zo is dat dus tot nu toe op mij over gekomen.
Hier ben ik je echt helemaal kwijt. Wat heeft de werking van een compressor in godesnaam te maken met de x-max van een speaker.
Hier doelde ik op in eerste instantie een limiter, wat "in principe" een extreme vorm van compressie is. En een limiter pas je immers toe om te verkomen dat je speakers over hun Xmax gaan.
Daarbij zijn er veel mensen die een compressor als limiter toe passsen.
En ook: Hoe groter het vermogen is dat je naar de speaker stuurt, hoe groter de uitslag zal zijn.

Zelf gebruik ik een compressor als voorzet voor een limiter. Aangezien de limiter "hardknee" is. En ik de DJ er op deze manier er op kan wijzen dat hij te hard gaat, zonder dat daarbij het geluid te erg wordt vervormd (wat dus het geval is als de limiter ingrijpt).

Persoonlijk denk ik dat het hier voornamelijk gaat om spraakverwarringen van beide kanten. In een "live" gesprek was het hoogst waarschijnlijk een stuk makkelijker verlopen.
Victor en ME wonen jullie in de buurt van Rotterdam wink ;)?

Helaas heb ik geen voorbeeld van hoe muziek eruit ziet in Soundforge, daarmee zou ik mijn verhaal behoorlijk kunnen verduidelijken.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
15-1-2004 23:25

Rademakers schreef:

Een dal is naar mijn idee niet hetzelfde als een zacht stuk. Zowel pieken als dalen zijn harde stukken. Een zacht stuk is (in de buurt van) de as/ het nulpunt.

Ik doelde hiermee niet op de compressor maar op het signaal zelf. Voorgesteld als een sinus.
Aha! Nou snap ik wat je bedoelde. Dat klopt, maar helpt niet echt om de werking van een compressor te begrijpen. Het beeld van geluid als een sinusvormige golf kan je beter loslaten, want dat zorgt voor veel misverstanden. Een compressor kijkt alleen naar relatieve signaalsterktes ten opzichte van een ingestelde threshold. De golfvorm heeft er echt niets mee te maken! Denk in dB's!
Hier doelde ik op in eerste instantie een limiter, wat "in principe" een extreme vorm van compressie is. En een limiter pas je immers toe om te verkomen dat je speakers over hun Xmax gaan.
Je kan een limiter inderdaad zien als een compressor met een oneindige ratio. Maar dat is niet echt "the point". Een limiter begrenst de signaalsterkte tot een bepaald maximum. Wat er daarna aan versterkers en speakers achter zit, en hoever die speakers uitslaan is voor de limiter niet van belang. Dat we de limiter vaak zo afstellen dat dat maximum niveau samenvalt met het versterkervermogen dat de aangesloten speakers nog kunnen verwerken...puur toeval! wink ;)
Persoonlijk denk ik dat het hier voornamelijk gaat om spraakverwarringen van beide kanten. In een "live" gesprek was het hoogst waarschijnlijk een stuk makkelijker verlopen.
Deels spraakverwarring, deels een onhandige manier (de golfvorm van een audiosignaal) om naar de werking van een compressor te kijken.
Victor en ME wonen jullie in de buurt van Rotterdam wink ;)?
Nee, allebei bij Haarlem in de buurt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
15-1-2004 23:32
In mijn beredenering is geluid gezien als tekening van een sinus. Waarbij een dal geen zacht stuk is, maar een negatieve piek, wat dus zou staan voor een uitslag van een speaker naar bijv. achteren. Waar een (positieve) piek staat voor een uitslag naar bijv. voren.
Mocht deze beredenering wel/niet kloppen dan staat/valt mijn uitleg hiermee. Zo is dat dus tot nu toe op mij over gekomen.
Als je dan met dal bedoeld het stuk van de sinus dat onder de 0-as zit klopt de bewering. Er staat dan namelijk een negatieve spanning over de speaker en deze zal naar achteren bewegen.

Nu een vraagje van mijn kant, kan iemand precies vertellen hoe een compressor de dynamiek uit een signaal haalt. Want als er gezegd wordt dat er een dunamiek van 20 dB is betekend dit dat de kleinste verandering van het signaal zich 20 Db verhoud ten opzichte van de grootste. Klopt?
En hoe wordt dit precies terug gebracht naar de eersder genoemde 9 Db?
Lost in Music
OrkzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2004
Laatste: 19-3-2004
Berichten: 34
15-1-2004 23:46
www.rane.com/note134.html#dynamics

Terug naar forum Reageer (zonder quote)