Forum > Algemeen Forum

Gloeilamp verbod; gevolgen voor de professionele wereld?

(164 reacties. Pagina 11 van 17)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
10-12-2008 15:36
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 10-12-2008 16:01

calipso schreef:

Ehm, even over die fase afsnijder. Daar zit nog een "pain in the ass". Veel dimmers zijn hebben een minimale last (bv 60 watt).
Bij mijn dimmer (spaarlampdimmer van Nedis) is dit zo'n 10W. Ik geloofde niet dat het ding zou werken (maar heb het zekere voor het onzekere genomen, ding besteld, ingebouwd (moest er wel een extra nuldraad bij trekken maar dat was zo gepiept) en m'n onderkaak van de grond geraapt toen ik m'n spaarlampen netjes zag dimmen. Dimmer gebruikt trouwens FETS en geen triacs (fase afsnijding is sowieso onmogelijk met triacs volgens mij).
Word de spaarlamp ook warmer als je hem dimt zoals de gloeilamp dat doet? Zo ja, zou merk en type mogen weten wink ;) ?
Qua temperatuur worden ze niet warmer als ik ze dim (gloeilamp ook niet ;-). Ik gebruik 2 typen spaarlampen (het 3W E14 kaarsje van Nedis en het 5W minipeertje van Nedis). De 3W kaarsjes worden niet warmer van kleur (want dat is denk ik waar je op doelt) maar ook niet storend kouder. Aangezien ze al beginnen met een temperatuur van 2700K vind ik het dimgedrag van die lampjes ronduit geweldig. De 5W E27 peertjes vind ik te fel voor de toepassing (maar ik kan nog geen E27->E14 voetjes vinden zodat ik ook daar de 3W E14 kaarsjes in kan zetten) EN deze lampjes zijn ook iets minder vriendelijk van kleur (en worden ook nog iets koeler tijdens dimmen (hoewel je daar ECHT op moet letten om het ook maar een beetje waar te kunnen nemen)).

Gebruikte en/of geteste producten:
dimmer
Doet z'n werk zonder bijgeluiden (niet uit dimmer, niet uit aangesloten lampen!!!). Voelt wel wat goedkoper aan dan m'n Busch-Jaeger dimmers (maar je kunt niet alles hebben ;-). Gelukkig kon ik wel de BJ voorzet en knop gebruiken (oog wil ook wat).
3W E14 kaarslampje
Voor mij helemaal geweldig (zeg ik niet zo vaak geloof ik). Wel had ik van de 10 kaarsjes één kaarsje die als enige ging knipperen bij terugdimmen tot 20% lichtopbrengst. Die heb ik daarom maar vervangen.
5W E27 peertje
Acceptabel (iets te wit (groenig) en kleur verschuift iets tijdens dimmen).

Andere geteste spaarlampen:
Megaman MM01071
Licht had geen prettige kleur en haalde geen diepte. Paar minuten nodig om op kleur te komen.
Megaman MM14122
Redelijke kleur, haalde geen diepte (wel een peut licht maar geen diepte). Paar minuten nodig om op kleur te komen.
En nog een Megaman GU-10 spaarlamp met DORS functie. DORS functie is geweldig MAAR 11W lamp is véél te zwaar voor de toepassing (waardoor het nut volledig verloren gaat) en lamp had, uiteraard, dezelfde nadelen als de MM14122.

Qua led lampjes heb ik bijna alles uit het Nedis assortiment getest, inclusief de multiled lampjes (en die laatsten zijn eigenlijk allemaal RUK), de 1x3W en 3x1W versies (getest in 12V en 230V uitvoering). Verrassend was te zien dat de 3x1W lampjes aanzienlijk beter presteren dan de 1x3W lampjes (ergens gaat de rekensom dus niet helemaal op ;-). Uiteindelijk zijn het deze led lampjes geworden. Absoluut geen drop-in replacement voor de 35W halogeen lampjes die ze hebben vervangen MAAR een acceptabel alternatief (met een prima CRI). Output is iets te laag (maar doordat ik ze niet kan dimmen is dat misschien maar goed ook voor 's avonds) en de openingshoek is iets te klein.

Gelukkig hebben we in de keuken een 2e lichtpunt waardoor er werklicht bijgeschakeld kan worden (en daarnaast nog eens spots in de afzuigkap). En dat idee wil ik op meer plekken gaan toepassen (ik heb een beetje het idee dat één gloelamp soms vervangen zal moeten worden door een combinatie van een led spot met een spaarlamp).
Edit Mod: Dré: Links werken helaas niet (tenzij je een account bij Nedis hebt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
10-12-2008 15:45

Janbo schreef:

Leuke materie idd happy :)

@ calipso: vat het niet als een aanval joh, als het zo overkomt: excuses.
Zo kwam het wel over met de kort door de bocht reactie wink ;) Maarrem, excuses geaccepteerd!
Even wat vragen terug: Moet je de techniek van een auto begrijpen om erin te rijden? Wordt het technisch beste systeem altijd de standaard? wink ;)

VHS ofzo wink ;)?
Uiteindelijk gaat het om de praktische toepassing, de verkopen (marketing) hoe mensen handelen, niet om de technische invalshoek (dat is hoogstens een middel tot).
tja helaas wel, en ook politieke belangen (philips bv.) spelen ook mee sad :( Daarom ging ik een beetje met de hakken in het zand, van pas op, er kunnen snel (technisch) onjuiste conclusies getrokken worden.
Of led hetzelfde lot beschoren is als de spaarlamp betwijfel ik. Zoals je zelf ook al aangeeft (en mee bezig bent) is er nog veel te winnen in de techniek. Daarnaast is de led juist heel sterk in specifieke toepassingen en bij lagere vermogens (en dat laatste zal in de loop der tijd hoger komen te liggen), bijvoorbeeld als tuinverlichting of inbouw op moeilijke plaatsen.
Dat is inderdaad reëel geredeneerd! De beste high power led heeft een efficacy van 160 lm/w (CREE lab model) De beste productie led is (hoe kan het dan ook) een CREE led met 90 lm/w

Hier komt nog aansturing bovenop die door mbhv een geschakelde voeding 90 - 95 % kan halen. Helaas zijn deze cijfers ook afhankelijk van de warmte. Als de Junction temperatuur naar 120 graden gaat (130 is overleidingpunt van een led) dan keldert de efficacy met 30& (als het niet meer is).

Voor een gloeilamp maakt het niet uit dat hij warm word (daardoor gaat hij zelfs licht geven) bij led is dit een heel ander verhaal. Hoe kouder, hoe beter. En in laboratoria en datsheets word helaas altijd de efficacy opgegeven bij 25 graden welke in werkelijkheid nooit gehaald word.
Wat betreft rondomstralend licht: prima voor kantoor, magazijn, werkruimte etc. maar voor sfeerlicht? Ok, gedimd maar dan is het ook geen algemene verlichting meer. Juist indirect licht zorgt bij mij voor sfeer. Als de show begint, gaat het hoofdlicht ook uit en weer aan als dit voorbij is en iedereen op moet hoepelen (weg sfeer) wink ;). Zo’n combi-lamp lijkt me trouwens ook wel wat.
Dan kom je in de aplicatie gedeelte waar een speciaal ontwerp voor gemaakt moet worden. Dit is zeker niet onmogelijk maar je moet dan goed in je achterhoofd houden wat de belangen zijn. (efficientie? output? stralingsprofiel?)
Het dimmen van lampen heb ik nooit zo begrepen. De efficiency is bedroevend, ik schakel gewoon een paar lampen meer of minder in.
Led lampen kunnen dit wel efficient doen! Maar ook hier, dit is afhankelijk van een goed ontwerp!
Die GU10 megaman zat bij mij in de garage. Onbruikbaar want even iets pakken werd erheen lopen, licht aandoen en na paar minuten terugkomen als er voldoende licht was. De led’s waar ik op dit moment het meeste tevreden over ben zijn de 3 x 2 watt Cree’s. Met 3.000K best warm (alhoewel er ook 2.700K types zijn tegen een nog fors hogere prijs), hebben een CRI>90, mogen er zijn met 360 lumen en hebben een echt hele mooie spreiding. Bij de toepassingen waar ik ze voor inzet, ervaar ik geen nadelen en profiteer wel van een laag stroomverbruik, een lange levensduur en prima licht. Overigens is er slechts 1 plek in huis waar ik nog wel halogeen heb: de keuken… wink ;)
Heb je alleen de led of heb je ontwerp gekocht (referendere naar CREE)? Zoja, welk ontwerp? Ik zoek nog leuke voorbeelden voor mijn eindpresentatie!

De MC-E led (multicore) heeft 4, 5 watt die's in 1 behuizing. Daar komt een licht vanaf! Echt ziek. (dat is bijna HID lichtstromen). Maar dat ding heeft een koelblok nodig waar je u tegen zegt en dan kom je weer in het efficacy verhaal.

Lastig he laugh :D! Maar wel leuk!
wat een onzin in dit vak
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
12-1-2009 11:24
EU wil energieonzuinige plasmatv's verbieden

Naast de gloeilampenkwestie nu dus ook leuk nieuws voor de plasma-tv's. Gelukkig blijkt het niet om een geheel verbod te gaan, zoals sommige Nederlandse sites je laten vermoeden.

Straks een massale run vanuit de entertainmentsector op plasma's? Of hopen dat de energiezuinige varianten ook betaalbaar zijn/worden? Of wordt oled dé plaatsvervanger van plasma's?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
12-1-2009 11:45

René Eppink schreef:

Of wordt oled dé plaatsvervanger van plasma's?
Ja. Alleen de prijs zal de komende tijd nog wel even het grote struikelblok blijven.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
12-1-2009 15:14
Ik denk ook dat de beperkte inbouwdiepte van de oledschermpjes en later ook de introductie van (grotere) buigzame oled displays veel nieuwe interessante mogelijkheden zal creëren (maar dat laatste is natuurlijk nog wel erg toekomstmuziek).
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
13-1-2009 17:24

Dré schreef:

Edit Mod: Dré: Links werken helaas niet (tenzij je een account bij Nedis hebt).
Ik zag het topic zojuist pas. Klik op www.nedis.nl even op "Login als demo gebruiker". Je hebt dan enkel geen prijzen bij de artikelen staan..
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
17-2-2009 12:48
Europarlement stemt in met verkoopverbod gloeilamp
Uitgegeven: 17 februari 2009 12:28
Laatst gewijzigd: 17 februari 2009 12:41

BRUSSEL - Het verkoopverbod van gloeilampen gaat door. Een ruime meerderheid van de Europarlementscommissie van milieu heeft dinsdag ingestemd met het verbod.

Parlementsleden aarzelden aanvankelijk. Ze hadden de Europese Commissie om meer informatie gevraagd over de milieuvoordelen. PvdA'ster Dorette Corbey is overtuigd van de voordelen.

''Er zijn goede alternatieven. Mensen hoeven niet per se de spaarlampen te nemen, maar ook ledlampen. Het bespaart geld en energie.''

Stroom

De EU verbiedt de verkoop van gloeilampen omdat ze te veel stroom verslinden. Dit jaar verdwijnen al de minst zuinige type peertjes van 100 Watt uit de winkel. Vervolgens wordt de verkoop van minder sterke gloeilampen verboden. In 2012 zouden er helemaal geen gloeilampen meer mogen liggen.

Door over te schakelen op spaarlampen bespaart een gemiddeld gezin 25 tot 50 euro op de jaarlijkse energierekening. Voor heel Europa is dat 5 tot 10 miljard euro per jaar. De overschakeling van gloeilampen op spaarlampen zorgt er voor dat er in heel Europa jaarlijks zo'n 15 miljoen ton minder CO2 wordt uitgestoten.

Bron: Novum nieuws
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
17-2-2009 21:59
en nu dan achteraf bij de vernietiging en het maakproces van spaarlampen en allerlei andere lampen die licht moeten geven de belasting voor het mileu......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
17-2-2009 22:27
Dan maar massaal klachtenmails sturen aan de betreffende politica? Adres: dorette.corbey (friemeltekentje) europarl.europa.eu

Alvast een model:
Geachte mevrouw Corbey,

Vandaag las ik dat het Europese Parlement heeft ingestemd met het verbod op (halogeen)gloeilampen en dat u één van de meest overtuigende voorstanders bent van dit standpunt. Als lichttechnicus wil ik u vragen hoe u op dit idee hebt kunnen komen. Uiteraard zijn de nieuwsberichten slechts zeer beperkt, maar toch krijg ik de indruk dat u onvoldoende op de hoogte bent van de stand van zaken.

Om te beginnen las ik dat u LED- en spaarlampen een veel beter alternatief vindt. Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Spaarlampen zijn enorm verontreinigend! Niet alleen doordat het fabricatieproces dermate veel energie kost, waardoor het zelfs het energieverbruik tijdens de levensduur van een normale halogeengloeilamp toenaderd of zelfs overschrijd. Daarnaast moeten spaarlampen en TL-buizen op gepaste wijze worden afgevoerd. Ik kan mij voorstellen dat het merendeel van de consumenten hier te lui voor is en de spaarlampen direct weggooien bij het normale afval. De giftige gassen die hierbij vrijkomen zijn zeer giftig, waardoor het niet ondenkbaar is dat dit een nog groter milieuprobleem kan worden dan het stroomverbruik van gloeilampen.

LED-lampen zijn nog niet voldoende ontwikkeld. Ondanks dat ik de technologie interessant vind en op de voet volg, is komende jaren nog niet geschikt om de gloeilamp volledig te vervangen. LED is gebaseerd op een technologie die slechts 1 golflengte kan voortbrengen (in plaats van een heel spectrum). Inmiddels wordt het mogelijk om steeds meer golflengten uit combinatie van LED-lampen te halen, maar het is nog geen doorlopend spectrum. Ondanks dat er dus wel licht valt op objecten, geeft dit een zeer vertekend beeld. Zo komen kleuren niet meer volledig tot hun recht in een willekeurig soort LED-licht en, sterker nog, voor vele mensen levert dit zelfs hoofdpijn op (ik ben helaas één van die mensen).

Daarnaast biedt halogeenlicht een warmte die slecht in andere lampen terug te vinden is. Juist voor mensen met een winterdepressie kan halogeenlicht een positieve rol spelen. Het licht van spaarlampen en LED-lampen zou hier juist een averechtse werking in kunnen hebben.

Verder zal het verdwijnen van gloeilampen een enorme impact hebben op consumenteninvesteringen: het koelkastlampje kan niet meer worden vervangen, bureaulampjes waar enkel kleine halogeenspotjes in passen kunnen massaal worden weggegooid, de handdimmer aan de muur kan niet meer worden gebruikt of zal voorschakelapparatuur van LED-verlichting doen opblazen.

Dan heb ik het nog niet gehad voor de artistieke situaties waarin gloeilampen een belangrijke rol vervullen. Het is moeilijk uit te leggen in een kort bericht als dit, maar een gloeilamp heeft karakter en gevoelswaarde. Geen enkele andere type lamp zou kunnen bereiken wat goede oude peertjes kunnen.

In plaats van de bevolking te duperen met een drastisch verbod op de verkoop van gloeilampen, kunnen er toch beter andere projecten worden opgestart, zoals het bewust omgaan met energie, kiezen voor ‘schone’ energie, meer investeren in alternatieve energiebronnen (desnoods door de gloeilamp duurder te maken als compensatie), etc. En als er dan toch een lamp zou moeten worden verboden, dan maar de spaarlamp.

Met vriendelijke groet,

<naam>

Professioneel lichttechnicus voor theater en evenementen
Lichtje erbij?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
17-2-2009 23:40
Niet alleen doordat het fabricatieproces dermate veel energie kost, waardoor het zelfs het energieverbruik tijdens de levensduur van een normale halogeengloeilamp toenaderd of zelfs overschrijd.
Hmmm. Een beetje spaarlamp gaat ca. 10.000 uur mee en heeft een gemiddeld wattage van 10W, daarbij een 40-50W lamp vervangend en dus ca. 30+W besparend. Vermenigvuldig dat met de 10.000 uren dat hij meegaat (laten we dat even voor het gemak delen door 10 om verdere discussie daarover te voorkomen) dan hebben we het over 30kW.

Uhmm. Denk je echt dat het maken van één spaarlamp meer dan 30kW aan energie kost? Da's best een boel hoor... Bron???

<<<

Er moet ook niet zozeer sprake zijn van een verbod op de lampen maar op een verbod van de ARMATUREN! Klaar is Klara. Al het bestaande spul kan nog mooi z'n economische/technische levensduur uitzingen (geen onnodige kapitaal- en grondstofvernietiging) maar er kunnen geen nieuwe vreters verkocht worden.

Koelkast... Laten we wel wezen... Daar hadden AL LANG een ander soort lampen in moeten zitten. Is gewoon een centenkwestie dat dit nog niet gebeurd is.

Een verbod op gloeilampen boven de 40W... Daar is zeker wat voor te zeggen. Maar een volledig verbod op gloeilampen... Typisch staaltje bureaugebrabbel.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)