Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 100 van 130)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
25-3-2007 23:13
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 25-3-2007 23:21
Even offtopic:

Ik heb diverse keren gelezen dat het door elkaar gebruiken van hoorngeladen bassen samen met BR bassen niet goed gaat. Uit enkele verhalen die ik de afgelopen dagen gelezen heb leid ik echter af dat sommige mensen dit juist wel doen.

Wat moet ik hier nu van denken? Kan het door elkaar gebruiken misschien toch prima als je maar rekening houdt met looptijdverschillen, of zijn er nog andere specifeke dingen aan de hand? (want het door elkaar gebruiken van verschillende kasten is sowieso volgens mij niet alles, maar dan is het dus geen specifiek probleem)

(Mods, als dit beter in een nieuw of ander bestaand topic past mijn excuses)
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 384
25-3-2007 23:18
Klik!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
25-3-2007 23:32
Ik had de zoekmachine nog niet gebruikt. ashamed :$ Wordt me een stuk duidelijker nu, bedankt.
Volgens mij houdt dit ook in dat wanneer je verstandig opstelt, je ze wel allebei kunt gebruiken omdat je bij voldoende afstand toch geen koppeling hebt?
Bijvoorbeeld basreflex op links en rechts en een clustertje hoorngeladen in het midden?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
25-3-2007 23:44

ivo2 schreef:

Mhhh laagweergave? met een lowcut van 45Hz of hoger (1 per kant) menig basreflexkastje gaat lager...shut up :X
Is bekend, maar de wapperende broekspijpen, druk op de borst e.d. ligt ook hoger in frequentie. wink ;)
NATUURLIJK heb ik het wel over shortthrow, binnen tot 30mtr, buiten is een ander verhaal.
Tja, en daar heeft menigeen niet over nagedacht.

Martin.
kvm entertainment
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
26-3-2007 12:19

KVM schreef:

Neem bijv. een MT2 set(per kant 4x 18" en 2x12") Bij meer dan 1000man plaats je een top extra
qua gebruik klopt dit, qua bestukking niet: topje heeft 2x 10" aan boord.

@KVM: Heb je zelf een aantal MT-2 sets? Hoeveel?
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 384
26-3-2007 16:45

ivo2 schreef:

Mhhh laagweergave? met een lowcut van 45Hz of hoger (1 per kant) menig basreflexkastje gaat lager...shut up :X
Het zelfde geld voor het gevoel in je maag, menig basreflexkastje voel je meer.
NATUURLIJK heb ik het wel over shortthrow, binnen tot 30mtr, buiten is een ander verhaal.
Ik blijf het een vaag verhaal vinden. Als een kast verderaf beter presteert moet dat van dichtbij toch ook zo zijn? Enige verklaring die ik zou kunnen bedenken is dat een BR-kast meer vervorming produceert en daarom dichtbij harder klinkt?
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
26-3-2007 18:54
BR-kast meer vervorming produceert en daarom dichtbij harder klinkt?
En waar gaat het uiteindelijk om, wat het publiek verneem/voel/hoor.
Het geluid uit een systeem kan nog zo "zuiver" zijn, mooi klinken, al dan niet meer.... als het publiek het anders ervaar, bv te zacht of geen druk, dan is het systeem niet geschikt (bij deze "klus")

Wat mij opval bij het ontwerpen bij kasten is dat als je het systeem perfeckt ontwerp, geen powerdip, glad verloop, enz er verschrikelijk veel vermogen op het systeem los gelaten kan worden.
Het nadeel is dat je daar ook het versterker vermogen voor moet hebben, en dat is meestal kostbaar.

Als je een systeem ontwerp maak die het net niet is, misschien een powerdipje, bultje in het verloop, er minder vermogen op los gelaten kan worden MAAR het systeem vaak op lager vermogen al "lekker klinkt"

Het zal een eindeloze discussie worden omdat er over smaak VALT te twisten, ik denk dat je idereen, met zijn eigen systeem, in zijn waarde moet laten, wat voor de een lekker klink zal voor de ander een andere beleving zijn, 100 verschilende mensen 100 verschilende meningen.....
Ik denk dat het eens verstandig is, misschien een stikky, om een lijstje te maken van verschilende systemen en hun toepassingen, zodat ieder zijn eigen confugiratie, geschikt voor zijn of haar, GERICHTER kan bepalen/samenstellen.

Vandaar ook de meeting op 22april, en wat hulp inroep om wat verschillende laagsystemen neer te zetten, kan je wat toevoegen deze dag, mail ij.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-3-2007 22:30

luc2366 schreef:

qua gebruik klopt dit, qua bestukking niet: topje heeft 2x 10" aan boord.
Klopt, was even in de war met een andere set.
@KVM: Heb je zelf een aantal MT-2 sets? Hoeveel?
Nee, werk er regelmatig mee. Weet dus ook wat wel of niet kan.Dubbel bas en 1 top

ivo2 schreef:

Wat mij opval bij het ontwerpen bij kasten is dat als je het systeem perfeckt ontwerp, geen powerdip, glad verloop, enz er verschrikelijk veel vermogen op het systeem los gelaten kan worden.
Mee eens, de speaker voelt zich "lekker" in de kast.
Het nadeel is dat je daar ook het versterker vermogen voor moet hebben, en dat is meestal kostbaar.
Niet geheel mee eens, het ligt immers ook aan de soort kast.
Van de EAW site:
Horn loading improves LF directivity and maximizes driver efficiency; less amplifier power required for high SPL.
Als je een systeem ontwerp maak die het net niet is, misschien een powerdipje, bultje in het verloop, er minder vermogen op los gelaten kan worden MAAR het systeem vaak op lager vermogen al "lekker klinkt"
Niet mee eens, met je EQ ben je veelal genoodzaakt om je systeem "recht" te trekken om het juist lekker te laten klinken.
Het zal een eindeloze discussie worden omdat er over smaak VALT te twisten.
Dat zonder meer.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-3-2007 01:14

Daniel schreef:

Ik blijf het een vaag verhaal vinden. Als een kast verderaf beter presteert moet dat van dichtbij toch ook zo zijn? Enige verklaring die ik zou kunnen bedenken is dat een BR-kast meer vervorming produceert en daarom dichtbij harder klinkt?
Is een van de redenen. Een andere reden is het feit dat in stand houden van nearfield afhankelijk is van afmeting stralend oppervlak (en dat is bij menig hoornkast groter dan bij een BR kast). Maar ga stevig stacken met BR kasten en je zult zien dat ook DIE op afstand beter gaan presteren ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
27-3-2007 10:08
Wellicht nog een aantal verschillen...

Een BR is (tenzij het gaat om meerdere en/of grote hoorns) efficiënter in het laag onder pak ‘m beet 45 hz. Dit kun je als druk ervaren. Weliswaar verdwijnt deze druk op langere afstand maar dichterbij kan het een rol spelen. Verder worden deze laagste frequenties bij een BR voor een groot deel via de poort weergegeven. De poort zal door het principe een tijdsvertraging hebben. Doordat de weergave als het ware ‘verspreid’ wordt door de tijd, kan de BR als luider worden ervaren. Als de kast goed is afgestemd hoeft dit geen probleem te zijn. Helaas zijn er ook slecht afgestemde kasten, die in het laag daardoor erg gaan bonken. Een hoorn zal vaak droger klinken doordat de tijdsverschuiving ontbreekt en wordt daardoor wellicht als minder luid ervaren.
Ook loopt de geluidsdruk bij de meeste hoorns op met de frequentie. De punisher is bv bij 100 hz een stuk efficiënter dan bij 50 hz (tenzij weer in een grote stack). Hierdoor ligt de klankbalans duidelijk anders dan bij een BR.

Daarnaast zal een BR in het algemeen bijgeluiden en harmonischen duidelijker weergeven aangezien deze via de konus en poort naar buiten kunnen komen. Bij een hoorn zullen deze in de kast al veel meer zijn gedempt. Zolang een speaker netjes binnen zijn Xmax blijft denk ik dat dit zelfs een grotere rol speelt dat de vervorming.

Verder kan gewenning een rol spelen. Velen zijn ‘gewend’ aan het geluid van een BR en niet aan dat van een hoorn. En wat bekend is… wink ;)

Al met al blijft voor mij de conclusie staan dat hoorns vooral zin hebben als je echt gaat stacken en daarmee kom je automatisch bij grotere gelegenheden. Als dat je ding is, is een punisher of een andere hoorn een uitstekende keuze. De investeringen in topkasten, amps etc. horen daar bij. Doe je veel kleinere feesten dan zou alleen een hoorn niet mijn eerste keuze zijn. Daarmee is de punisher geen slechte kast en de Xtro ook niet, integendeel, maar wel met meerdere per kant.

O ja, hobby en hype zijn bij mij voldoende om een experiment aan te gaan. Okee geen zakelijk argument, maar de lol in ontwikkelen, contacten, proberen en testen is ‘onbetaalbaar’. happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)