Forum > Geluid

rood draaiers hoe te beschermen?

(137 reacties. Pagina 10 van 14)
Moderator(s): Dré
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
21-8-2009 12:28

JVS schreef:

Wat ik zelf fantastisch vind werken zijn de Dateq SPL3 limiters. Deze zit standaard in m'n rackje wat ik op dergelijke feesten meeneem.
Handige leveler inderdaad, ik heb iets soortgelijks (Apex Argos op "A"-curve) standaard voor de systeemprocessor. Met die lamp heb je idd een mooie terugkoppeling zodat de platendraaier ook niet met de gains zal "compenseren" en je geen vervorming op je set krijgt. Handy ... !

Groeten !
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-8-2009 12:31
Werkt, zodra je de meetmicrofoon aansluit, ook met bands ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
21-8-2009 12:37

jakkes72 schreef:

Wellicht dat de opdrachtgever duidelijker moet zijn:
- Wie is de hoofdact? (of zijn ze dat beide)
In geval dat het bandje de hoofdact is, zijn er opdrachtgevers die vinden dat de DJ een "pauze vulling" van de band is. In dat geval kan ik me indenken dat de opdrachtgever de DJ dus zachter wil hebben...

Als beide de hoofdact zijn, dan zal inderdaad het geluidvolume gelijk dienen te zijn..
Ben ik helemaal met je eens. Ik denk ook dat veel geluidstechnici automatisch hun band als dé hoofdact zien (misschien niet eens zo'n heel vreemde gedachte, aangezien de rest komt inprikken) en daarom het volume wat terugschroeven. Dit misschien ook deels uit gewoonte uit de tijd dat de technicus zelf een pauze cdtje op moest zetten, of omdat het vaak genoeg blijkt dat het publiek wat rust wel op prijs stelt aangezien iedereen bij die dorpsfeesten ook graag een beetje bij wil praten/ouwehoeren.

Goede oplossing lijkt mij dus om even te overleggen met de opdrachtgever zodat iedereen zijn plaats weet. Daarnaast: Als je als dj wilt inprikken, probeer even contact op te nemen met band/geluidsbedrijf en kom van tevoren ook nog even een praatje maken met de geluidsman en begin zelf even over de volumes en uitsturing van je mengpaneel. Als je laat blijken dat je daar op let zul je in veel gevallen al een stukje vertrouwen hebben gewonnen van de geluidstechnicus.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
21-8-2009 12:42

Dré schreef:

Waarom spelen de bands de laatste 10-20 jaar zo absurd hard?
Om het geweld van een DJ bij te houden?
Of omdat de "ipod-generatie" behoorlijk doof is?

Er is sowieso een categorie bandjes die niet echt super kwaliteitsmuziekanten zijn, maar door hard te spelen denken dat ze ook goed zijn...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
21-8-2009 14:07
Iedere goede geluidstechnicus weet dat je bij het begin van een set van een band altijd een paar dB zachter moet gaan om tegen het einde van de set wat harder te kunnen, dit omdat je oren wennen aan het geluid en het anders steeds zachter lijkt te gaan.
Om die reden is het ook vrij normaal dat de DJ tussen de sets door wat zachter gaat als de band, het publiek krijgt dan even rust en de volgende set kan weer met dezelfde opbouw verlopen.
Daarbij is de geluidsbeleving bij live muziek anders dan bij een DJ, dit komt door de grotere dynamiek en het feit dat live muziek ook meer interactief is.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-8-2009 15:29

YourLiVe schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Als ik als dj een stuk zachter wordt gezet dan de band krijg ik de sfeer er niet in. Dan denkt de opdrachtgever dus dat het aan de dj ligt terwijl het gewoon aan het volume ligt.
Wat een onzin toch, je hebt toch een mond gekregen om de opdrachtgever dat duidelijk te maken? (In dat geval heb je mijn post niet begrepen)
En dan kun je wel zeggen "dan neem je zelf alles mee" maar dat is natuurlijk ook een kostenkwestie. Als ik zelf een geluidsset mee moet nemen kost dat een stuk meer dan wanneer ik alleen een dj booth meeneem.
Uiteraard, maar dan ben je wel van het gezeur af.

Wat ik uitsluitend met mijn vorige post wilde zeggen is, dat sommige personen nogal snel piepen. Die kennen hetwoord communicatie ook niet.

Martin.
kvm entertainment
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-8-2009 15:31

Frank76 schreef:

Er is sowieso een categorie bandjes die niet echt super kwaliteitsmuziekanten zijn, maar door hard te spelen denken dat ze ook goed zijn...
Dat zeg je verkeerd, er is zowiezo een groep mixers die niet weten waar ze mee bezig zijn.

Martin.
kvm entertainment
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
21-8-2009 16:34

KVM schreef:

Frank76 schreef:

Er is sowieso een categorie bandjes die niet echt super kwaliteitsmuziekanten zijn, maar door hard te spelen denken dat ze ook goed zijn...
Dat zeg je verkeerd, er is zowiezo een groep mixers die niet weten waar ze mee bezig zijn.

Martin.
Want? Dus?
Ik doel op de categorie bandjes waarbij de drummer alleen standje loeihard kent, de gitaren alleen standje "vol" en dan praat ik nog niet over de versterking, zanger of wat dan ook. Bands waarbij het op het podium dusdanig veel lawaai is dat je als geluidstechnieker niks ander kan doen dan het ontbrekende bijschuiven tot het totaal weer in balans is.
Je kan een paar keer netjes vragen of het wat zachter op het podium kan, doen ze vaak toch niet.
Of na de soundcheck weer harder (dat is ook zo lekker handig)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-8-2009 17:09

Frank76 schreef:

Want? Dus?
Vaak word de schuld aan de band gegeven, maar uiteindelijk is het de man achter de knoppen.
Bands waarbij het op het podium dusdanig veel lawaai is dat je als geluidstechnieker niks ander kan doen dan het ontbrekende bijschuiven tot het totaal weer in balans is.
Dat is een (klein) groepje amateurs. (die mix ik al jaren niet meer)
Een beetje muzikant weet dat er een balans moet zijn.
Je kan een paar keer netjes vragen of het wat zachter op het podium kan, doen ze vaak toch niet.
Dus mix je zelf alles maar in balans?
In dat geval ben jij dus zo'n geluidsman.

Martin.
kvm entertainment
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
21-8-2009 17:21
Denk dat je nu wel heel kort door de bocht conclusies trekt.
Misschien moet je het meer zien in de trant van: hij probeert er het beste van de maken.
Ik blijf niet drukken totdat het niet om aan te horen wordt.
Bovendien heeft niet iedereen de luxe te kunnen werken met topbands. Ook de mindere broeders vragen om een offerte en ook de onderkant van die markt moet bediend worden.
Bovendien weet je niet van tevoren welke band het is. Helaas belt de Golden Earring nooit en om daar nou op te wachten.

Maar goed, soms wordt een mening niet gewaardeerd en gelijk afgeschoten. Kom dit helaas meer dan eens tegen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)