Forum > Geluid

Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker

(1789 reacties. Pagina 10 van 179)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
30-6-2003 21:36

JVS schreef:

@nijhuisr

Vermogen is gemeten op een flinke inductievrije weerstand van 4 ohm/1200W. Meetinstrument was een Fluke scopemeter, testsignaal uit toongenerator. Vermogen is bepaald tijdens een sinus-burst van 5 sec.
welke frequentie? welke spanning? top-top?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
30-6-2003 22:46
Meetfrequentie was 1KHz. Welke spanning ? Dat is uiteraard afhankelijk van de amp ! THD van de sinus op 0,1% gebracht, en toen de osci het RMSvermogen laten bepalen..

@Tom
Zo was dat vroeger ja ! Echter rekening houdende met de crest-factor van een muzieksignaal is dit echt niet nodig. Wijs mij maar eens 2x600Wrms eindtrap aan waarin een ringkern van ca. 1,5 KVA ligt !! Veel fabrikanten hebben dus ook hun koelcapaciteit flink teruggebracht tot het hoogstnodige voor verwerking van muzieksignalen..
Omdat voor het RMSvermogen het maximaal geleverde vermogen van de voeding van belang is moet de meting dus langer zijn dan alleen een piek (die is op de te vangen met flinke elco's, dan zou een HiFi bakje zelfs nog goed kunnen scoren).. Doe je de meting té lang, dan heb je kans dat een eindtrap met beperkte koelcapaciteit binnen enkele ogenblikken in de problemen komt.. (bijvoorbeeld een Carver PM1200, zelf kunnen constateren)..

Tip: Kijk eens naar de netzekering van je amps !! Reken dan, met incalculatie van de verlieswarmte, nog maar eens het maximaal leverbare RMSvermogen aan de output uit !

Joost
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-6-2003 22:53

JVS schreef:

@nijhuisr

Vermogen is gemeten op een flinke inductievrije weerstand van 4 ohm/1200W. Meetinstrument was een Fluke scopemeter, testsignaal uit toongenerator. Vermogen is bepaald tijdens een sinus-burst van 5 sec.
Is dat 5 seconden aan, 5 seconden uit? Da's een BEHOORLIJKE worst case scenario voor een versterker. 1 seconde aan/1 seconde uit zou al behoorlijk worst case zijn.

@Tom: We weten tegenwoordig meer dan vroeger dat we te maken hebben met versterkers die MUZIEK moeten weergeven (met al haar dynamiek). Vandaar dat de meeste eindtrappen tegenwoordig helemaal NIET meer in staat zijn om minutenlang een continue sinus op vol vermogen weer te geven zonder daarbij de voeding danwel de eindtrap zelf in de overtemp te trekken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
30-6-2003 23:05
@Dré

Die 5 seconden is inderdaad al erg heftig, echter binnen 1 seconde krijg ik het volume niet dusdanig dat de THD op 0,1% komt, en de osci mij een mooie RMSwaarde kan berekenen..

De koelcapaciteit van de meeste eindtrappen bleek toch vrij beperkt. Echter bij een Crest CA6 kon ik zonder problemen 1 kanaal (andere kanaal onbelast) gedurende minutenlang met een 1KHz burst uitsturen in 4 ohm, bij ca. 740Wrms output.. Uiteraard wel de temperatuur direct bij de eindtransistoren goed in de gaten gehouden.. Bij zo'n test kan ik me goed voorstellen dat de halfgeleiders bij 150 graden intern al overleden zijn voordat de op de koelblok aangebrachte sensor eerst 80 graden voelt.. Alu is toch nog net geen koper razz :p razz :p

Joost
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
1-7-2003 13:02
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 1-7-2003 13:04
We weten tegenwoordig meer dan vroeger
Ach, kan ik het helpen dat ik dat allemaal heb geleerd in de 70er jaren laugh :D
Toen ik nog in de RTV spullen werkte?

We blijven leren.
Wat me wel opvalt is dat er tegenwoordig steeds meer termologie is,
die voornamelijk uitgedacht word om de zaken mooier te laten klinken dan het werkelijk is.
PMO vind ik nog een van de mooiste voorbeelden hiervanlaugh :D
Bij versterkers zie je hetvolgende rijtje:
RMS cont 24
RMS cont
RMS 1000Hz
RMS 20-20000Hz
Averidge power
Peak
Peak 1sec
Max
PMO
En wie weet er nog meer?

Vroeger was er gewoon de 24 uur test voor RMS, en dat was een keurige vergelijkende meting.
Nu geven ze bij Skytronic, DAP en bijv. Carver;
2x600 watt op RMS. Welke denk je houd het het langste vol?
Precies, en die jochies maar denken dat ze een pro kopen van 2x600watt voor een kwart van de prijs van een Carver.

Bring back the real test!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
AudiofreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 19-12-2004
Berichten: 28
1-7-2003 13:03
Zo JVS, mogen we het dan nu weten? (welke versterker het is)
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
1-7-2003 13:04
3 x bewerkt. Laatst door Nijhuisr op 1-7-2003 15:11
oja, PMPO. heeft iemand enig iedee wat dat voor meeting is. bv. computerspeaker 5.1 met 2000 watt PMPO!!!??? wat een gezwets. oh, ik heb wat gevonden:

Power Ratings In The New Millenium (and Beyond)

Much has been said - and will no doubt continue to be said - about amplifier power ratings. There has been a disturbing tendency over the last few years to revisit the bad old days where terms such as PMP (Peak Music Power) and PMPO (Peak Music Power Output) have once again raised their ugly heads.

Admittedly, these "new" power rating are not used by hi-fi manufacturers, other than in the low-end equipment, which possibly rates "fi" at best.

These new terms are soundly (no pun intended) based on the science of marketing, and PMPO is mathematically expressed as

PMPO = Actual_Power * k
where Actual_Power is calculated by the formula below, and k is a constant whose value is approximately equal to one's grandmother's age, divided by the square root of the distance from the office to the advertisement writer's normal place of abode - measured in millimetres, inches, furlongs, statute miles or pounds per square inch - as appropriate, to provide the number you first thought of.
In the unlikely event that the value of k cannot be calculated from the above formulae to provide a totally meaningless (but plausible-looking) final result, a value of between 20 and 50 shall be used.
laugh :D laugh :D laugh :D

en die amp, of een kleine oplage van een onbekent merk op een budget ampje. mocht het een duure merk amp zijn dan ben je mooi in je kont.... want die 600 watt RMS CONTINU vermogen komt er van zijn lang zal ze leven niet!! het aantal eindtorren is (niet officeel)een maat voor het uitgangsvermogen. maar met 8 plakjes per kanaal zit ik te denken aan ca. 300 watt RMS CONTINU op 4 ohm.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-7-2003 13:38
Toshiba fetjes: 7A per stuk. Stukje veiligheidsmarge -> 5A per stuk. 4 stuks per helft -> 20A piekstroom. Da's voldoende voor een 800W 4 Ohm eindbakje. Dan is die 600W dus zeker haalbaar.

Electuur had vroeger een eindbakje (de kilowatter) die volgens mij ook 8 stuks per kanaal gebruikte. De Crescendo (180W in 4 Ohm) gebruikte 4 stuks per kanaal.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
1-7-2003 14:01

Dré schreef:

Toshiba fetjes: 7A per stuk. Stukje veiligheidsmarge -> 5A per stuk. 4 stuks per helft -> 20A piekstroom. Da's voldoende voor een 800W 4 Ohm eindbakje. Dan is die 600W dus zeker haalbaar.
zo simpel is het niet, Hfe is een groot probleem bij powertorren (er worden geen fets gebruikt in deze amps)en voor de gewenste demping zijn er gewoon meer eindtorren nodig. mijn 500 watt RMS amp heeft 12 torren per kanaal: 6 keer MJ15022 en 6 keer MJ15023 deze kunnen per stuk een stroom van 16 ampere leveren en 250 watt dissiperen. let wel een (deze)tor kan niet EN 250 watt dissiperen EN 16 ampere leveren. deze tor is getest op 2A@80V
Electuur had vroeger een eindbakje (de kilowatter) die volgens mij ook 8 stuks per kanaal gebruikte. De Crescendo (180W in 4 Ohm) gebruikte 4 stuks per kanaal.
die ken ik, was 1000 watt gebrugd op 8 ohm. en die heeft 8 torren per helft dus 16 per kannaal. en die crescendo is wel een fet versterker.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-7-2003 14:32

nijhuisr schreef:

Dré schreef:

Toshiba fetjes: 7A per stuk. Stukje veiligheidsmarge -> 5A per stuk. 4 stuks per helft -> 20A piekstroom. Da's voldoende voor een 800W 4 Ohm eindbakje. Dan is die 600W dus zeker haalbaar.
zo simpel is het niet, Hfe is een groot probleem bij powertorren (er worden geen fets gebruikt in deze amps)
Ik denk dat we langs elkaar praten. De versterker waar het over ging bevat toch echt powerfets volgens JVS (zie ook een van z'n latere posts).

Waar het MIJ om ging is dat je niet glashard kunt zeggen "deze eindtrap is zo en zo zwaar want hij heeft maar zoveel torren". Vooral die (mooie) Toshiba mosfets konden absurd misbruikt worden (SOA, welke SOA ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)