Forum > Licht

Full Color laser kopen, of toch beter nog niet?

(98 reacties. Pagina 10 van 10)
Moderator(s): Dré
KobazzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2004
Laatste: 8-8-2010
Berichten: 80
8-12-2005 16:19
Even een klein vraagje. Ik ben gisteren naar de Palace in Groningen geweest en daar hangt een Coherent Star2 full colour laser met een vermogen van 5 watt. Dit is een mixed gas laser. Is zo'n laser qua zichtbaarheid wat te vergelijken met een full colour DPSS laser met een vermogen van 1-1,5 watt zoals de eerder besproken Medialas Mystiqe? Dit is toch wel zo met groene lasers als je bijvoorbeeld een argon met een DPPS laser vergelijkt. En in een full colour gaslaser gebruiken ze dus ook een groen met een lagere zichtbaarheid? of maakt dat niet uit omdat je toch alle kleuren ( met verschillende zichtbaarheden ) kunt maken.
Ik vroeg mij dit af omdat in veel discotheken full colourlasers hangen met vermogens van 5-6 watt terwijl het mogelijk is om een 1,5 watt full colour DPSS laser tot 1500 personen te gebruiken.
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
8-12-2005 16:39
off-topic:
was leuk feestje he? wink ;)

Ontopic:
Ik heb niet zoveel verstand van het lasergedeelte... Ik kan het evt. aan mijn collega vragen als mensen hier het niet weten (Victor?)...
Beauty hides in the deep
KobazzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2004
Laatste: 8-8-2010
Berichten: 80
8-12-2005 16:48
offtopic: was zeker mooi happy :) , ze mogen die knakker van een Tiesto daar wel vaker heen halen wink ;) razz :p
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
8-12-2005 16:50
uit zeer betrouwbare bron vernomen dattie graag weer langs wil komen wink ;)
edit: binnen een jaar zelfs
Beauty hides in the deep
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-12-2005 16:52

Kobazz schreef:

Dit is een mixed gas laser. Is zo'n laser qua zichtbaarheid wat te vergelijken met een full colour DPSS laser met een vermogen van 1-1,5 watt zoals de eerder besproken Medialas Mystiqe? Dit is toch wel zo met groene lasers als je bijvoorbeeld een argon met een DPPS laser vergelijkt.
Inderdaad zijn de basiskleuren die het witlicht maken in een solid-state laser beter zichtbaar dan die van een gaslaser. Voor de Mystique geeft Medialas een factor 2 betere zichtbaarheid op. Een 5 Watt Argon-kryptonlaser is dus ongeveer even sterk voor het oog als een 2,5 Watt Mystique.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
8-12-2005 21:02
Let wel op, het gaat om de relatieve zichtbaarheid van de golflengtes die gebruikt worden voor RGB (en bij Ar/Kr eventuele extra al dan niet apart aangestuurde kanalen).

De relatieve helderheid van een mengkleur zal helaas nooit groter zijn dan die van de gemengde kleuren bij het totaal gebruikte vermogen, het is immers niet echt die golflengte maar ziet er door de beperkingen van het waarnemen van kleur van ons oog alleen hetzelfde uit.

Vergelijkingen zijn denk ik nogal subjectief, afhankelijk van het geprojecteerde materiaal en de eisen die men stelt aan het kleurbereik. Een groot bereik is fraai maar niet voordelig in termen van zichtbaarheid.

Ik denk dat de keuze voor een bepaald systeem vaak op andere gronden dan het exacte optische effect wordt bepaald.
Ws soundexpresseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2002
Laatste: 18-9-2020
Berichten: 214
10-12-2005 10:15
Heb goed 2maanden terug neiuwe spiegels in de Mistique gekregen, en de opbrengst was al zon 15% meer. Zo komen er binnenkort ook zilverspiegels in, voor de kleuren menging. Dit zal weer zon 10% meer opleveren. Voor het oog is de Mistique te vergelijken met een argon van zon 5á6watt. Ook de optiek is dus heel belangrijk, en dus niet alleen de laserbronnen.
Sound-Light-Laser-FoamParty's-Led Dancefloor
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-12-2005 11:25

ws soundexpresse schreef:

Heb goed 2maanden terug neiuwe spiegels in de Mistique gekregen, en de opbrengst was al zon 15% meer.
Interessant om te lezen, ik had al eens eerder vermeld dat 17% verlies per spiegel niet ongewoon is.
snelle laservraag

Er werd toen door een "kenner" gemeld dat het zwaar overdreven was. Het ging toen echter om een slimme verkooptruc die low budget laser fabrikanten veelal hanteren.
In de low budget sector zou ik mij er geen zorgen over maken, maar met een pro laser zou ik ook het uiterste uit de unit willen halen.

Martin.
kvm entertainment
Ws soundexpresseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2002
Laatste: 18-9-2020
Berichten: 214
10-12-2005 12:17
Overigens is de Medialas nu 1,5watt NA de optiek. En dat is dus door een kenner gemeten.
(Hij heeft hem naast zn Hongaarse broertje gehad, om verschillen te meten).

Wat de exacte verschillen waren, weet ik zo niet precies, de Hongaar was nl. 2watt. Echter kwam de medialas dus goed uit de bus, 1,5watt witlicht. Dus met mn groen helemaal op fullpower, kom ik ergens rond de 1,6/1,7uit.

Ben zeer benieuwt wat hij met de nieuwe zilverspiegels gaat doen. Overigens is dit gewoon service van medialas, en geen upgrate die ik zelf moet doen/betalen.
Sound-Light-Laser-FoamParty's-Led Dancefloor

Terug naar forum Reageer (zonder quote)