Forum > Newbie Forum

lichtset

(62 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 17:05
hoi,

ik hoor bij een kleine toneelgroep die her en der in nl optreed. de apparatuur moet dus mobiel zijn en moet voor het mooie met 2 man binnen een een uur opgebouwd zijn.

hier wat info over de apparatuur.

wat er nog is:

- statieven
- 8x par 56
- blacklight
- stroobje
- colormoon
- rookmachine
- spot (575 W)

wat ik bij wou kopen

- showtech lightjockey
- 2x multidim
- 1x multiswitch
- bubblemachine

in 1 zo een multidim druk je dan 4 van die contactdoosjes zodat 1 uitgang 2 parlampen aanstuurt (zijn toch dezelfde kleur)

in de andere multidim druk ik die spot en de colormoon

en de rest komt in de multiswich


nu mijn vragen:


gaat dit werken?

welke en hoeveel kabels zijn er nodig (behalve natuurlijk de 230V kabels)
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
1-1-2004 17:09
Ik denk dat de Mooncolor een MultiDim niet fijn vind die zou ik toch even op een switch zetten. Wat voor lampen gebruik je in je par's want ik denk niet dat een Dimmer 8x1000wat aan kan
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-1-2004 17:23

JT van Dorp schreef:

wat ik bij wou kopen

- showtech lightjockey
- 2x multidim
- 1x multiswitch
- bubblemachine
waarom een lightjockey en geen showmaster/lc2412?
want zo te zien hoef je geen intelligent licht aan te sturen, maar alleen conventioneel licht.
in 1 zo een multidim druk je dan 4 van die contactdoosjes zodat 1 uitgang 2 parlampen aanstuurt (zijn toch dezelfde kleur)
dat kan wel, maar je moet dan een t-bar op je statief zetten, en daaraan een dimmer hangen. dan zou je beter kunnen kijken naar een t-4 bar met ingebouwde dimmer. die zijn een paar tientjes duurder, maar voor jouw doeleinde goed geschikt. je zegt dat je 2 parren per kanaal aan wilt sturen. dan moet je dus 8 parren per statief kwijt. dan kun je beter 2 t-4's kopen, en aan iedere t-4, 4 parren hangen. ziet er naar mijn idee toch netter uit.in de andere multidim druk ik die spot en de colormoon effecten kunnen niet gedimd worden. alleen geschakeld. daarvoor kan je ook een t-4 kopen, en die instellen als swichtbalk. dan heb je 3 even grote barren, die je op een statief zet. snel op te bouwen, en ziet er mooi uit. en zit er in die volgspot een gasontladingslamp? want in dat geval mag ie volgens mij alleen mechanisch gedimt worden door een diafragma. en niet door de spanning omlaag te brengen. (correct me als.....)
en de rest komt in de multiswich
welke rest precies? alleen 1 bellenmachine?

nu mijn vragen:


gaat dit werken?

welke en hoeveel kabels zijn er nodig (behalve natuurlijk de 230V kabels)
zoals ik hierboven heb verteld werkt, en ook op jouw manier, behalve die colormoon op een dimmer.
aan kabels heb je speciale DMX kabels nodig met een impedantie van 110 ohm. en een terminator om de DMX lus af te sluiten. dit is gewoon een XLR plug, waarin tussen pin 2 en 3 een weerstand zit van 110 ohm.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-1-2004 17:24

timcooijmans schreef:

Wat voor lampen gebruik je in je par's want ik denk niet dat een Dimmer 8x1000wat aan kan
in een par 56 is 500 watt maximaal. en 'normaal' dimmertje kan in totaal 16 ampere aan, en per kanaal 5 ampere.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
1-1-2004 17:24
Je mooncolor moet je op een Switchpack zetten (de motor zou het immers niet zo fijn vinden om half (dus gedimt) werk te leveren).

Een multidim kan 5 ampére per kanaal, dwz 220v x 5 amp = 1100 watt op een kanaal.
Maar let op: je kan in totaal maar voor 16 ampere aan je dimmer hangen (dus als je alle kanalen belast: MAXIMAAL 880 watt per kanaal)
Als jij dus par lampen van 300 watt hebt en je er 2 per kanaal aansluit belast je de dimmer met 600 watt per kanaal, dat is geen probleem. Als je lampen van 500 watt hebt, je er 2 per kanaal aansluit EN je alle kanalen van je dimmer gebruikt heb je een totaal van (8x par lamp 500 watt=) 4000 watt, terwijl je dimmer maar belastbaar is tot 3520 watt (16 ampere).
Dat vind je dimmer op z'n zachts gezegd niet fijn laugh :D

Dus: geef eerst even op hoeveel watt parren het zijn, dan kunnen wij een productrij voor jou maken
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 17:27
stom om dat er niet bij te zetten razz :p

die parretjes zijn 110 W per stuk (zitten dus kleine lampen in)
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 17:31

martijn schreef:

welke rest precies? alleen 1 bellenmachine?
de rest:

stroobje
bubbelmachine
rookmachine Z80 (of mag die gewoon op vaste voeding? gaat ie dan niet continu wat rook geven?)
en de blacklight

als die rookmachine dus gewoon alleen gaat roken als je de knop induwt dan is er 1 switchkanaal over en kan daar dus die colormoon in.....

en over die spot: daar zit een normale lamp in, kan dus mormaal gedimt worden ( deon we er ook al een jaar mee)
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-1-2004 17:37

JT van Dorp schreef:

martijn schreef:

welke rest precies? alleen 1 bellenmachine?
de rest:

stroobje
welke? je hebt analoge en digitale strobes.
bubbelmachine
alweer welke? liever dat je hier een merk, naam, en typenummer neerzet, dan dat we moeten gokken wat je hebt.
rookmachine Z80 (of mag die gewoon op vaste voeding? gaat ie dan niet continu wat rook geven?)
nergens voor nodig om die te schakelen. er zit een afstandsbediening bij, en daarmee 'vertel' je hem of hij moeten roken of niet.
als die rookmachine dus gewoon alleen gaat roken als je de knop induwt dan is er 1 switchkanaal over en kan daar dus die colormoon in.....
ja, inderdaad. wel zou ik oppassen dat de rookamchine niet boven de mensen hangt. er kan namelijk nog gloeiende onverdampte vloeistof uit komen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
1-1-2004 17:41
1 x bewerkt. Laatst door Ferdy op 1-1-2004 17:48
Zijn het niet toevallig par 36 met 13v/100 watt lampen? Of zijn de par 56's 'omgebouwd' naar een ander pitje? Misschien heb je naar het voltage gekeken? laugh :D
maar oké: een kanaal kan maximaal belast worden met 880 watt (4 ampere) als je alle kanalen belast. Jou lamp is 110 watt dus je kan makkelijk 2 lampen (2x110 watt = 220 watt) op een kanaal aansluiten (je maximum is zelfs 8 lampen(al zou ik de dimmer zelf nooit met 880 watt belasten)) dan heb je nog 660 watt over en dan moet er heel wat gebeuren wil de dimmer het moeilijk krijgen.

Verder zou ik doen wat martijn zei: iets meer geld neerleggen en T-4's halen, ze zijn duurder maar het ziet er wel 1,4x zo goed uit (ongeveer) wink ;)

JT van Dorp schreef:

rookmachine Z80
hebben we het hier over een Z-800 of een F-80Z?
Bij de F-80 zit namelijk geen afstandbediening, maar bij de Z-800 wel. Of hij zonder afstandbediening de hele tijd blijft stoken durf ik niet te zeggen. Bij de F-80 zou ik gewoon een afstandbediening kopen, gewoon omdat ik hetzelf makkelijk vind (DMX voor je rookmachine vind ik ook al zo overbodig)

(Zie net dat er wel een afstandsbediening bij zit)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 17:47
goed, het is een beetje een budget kwestie dus is goedkoper (helaas) beter. ik hou het dus bij die pack's.

de bubbelmachine is een B110x merk weet ik niet, dit gaf de verkoper mij iig door.

de parren zijn type: 56 en de lampen zijn 110 Watt/230 Volt. meer weet ik er ook niet van.

het stroobje is denk ik anoloog, 't is een oudje.

maar: het is wel storend als de rookmachine onder het toneel ineens een pluim rook geeft dus dat heb ik liever niet...... er zit wel een afstandsbediening bij....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)