Forum > Newbie Forum

balanced en unbalanced

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-1-2003 18:31

Marco schreef:

oftewel je kan je mengpaneel via zo'n balanced kabel niet op een versterker aanstluiten die daar geen speciale ingang voor heeft? oftewel er is dus niet een kabel die van zo'n balanced stekker naar 2 normale tulpstekkers gaat ?
Tuurlijk kan dat: de min en GND verbind je in de XLR (die aan de kabel zit die je in je mixer met gebalanceerde uitgang wilt steken) met elkaar door, deze worden samen de nieuwe GND. Deze GND en de overgebleven + soldeer je aan de andere kant van je kabel gewoon op een RCA (tulp), of XLR of wat er ook maar voor connector in je versterker zit. Het signaal is dan natuurlijk niet meer gebalanceerd.

Maar een mixer met gebalanceerde uitgang kan je dus prima aansluiten op een versterker met ongebalanceerde ingang.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-1-2003 18:33

speakerfreak schreef:

ik zeg net kan niet, maar sorry marco wat wil je hier nou mee, als je geen gebalanceerde mixer of versterker hebt kan het NIET.
zeker niet met deze kabel want deze is mono, en niet stereo
Hoezo mono, het zijn er toch twee?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
8-1-2003 18:54
razz :p je snapt tog wel wat ik bedoel, ik bedoel, voor gebalanceerd heb je 2 x stereo jack nodig, hierzo zijn het 2 mono jacks......
hmm ze ben ik denk ik duidelijk ook al wist je het al wink ;)
MarcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2003
Laatste: 9-1-2003
Berichten: 5
8-1-2003 20:57

victor schreef:

Maar een mixer met gebalanceerde uitgang kan je dus prima aansluiten op een versterker met ongebalanceerde ingang.
maar...dan heb je dus niet de voordelen van een gebalanceerde kabel zeg maar, minder ruis enzo ? dus kan je in dat geval net zo goed een ongebalanceerde verbinding maken ?
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
8-1-2003 22:23
als je versterker of mixer geen gebalanceerde in/uitganag heeft, heeft het inderdaad geen nut, bij mij is denk ik het voornaamste voordeel dat je 6db signaa; winst krijg ( is tog zo?)

voor de rest merk ik niet echttt veel verschil, maar ja loopt ook geen sterkstroom door me kamer razz :p
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-1-2003 23:04
Kort door de bocht:

Een gebalanceerde verbinding biedt voordelen bij langere kabelverbindingen in omgevingen met veel storingen MAAR dan alleen als beide apparaten een correcte implementatie hebben van het balanceer principe.

Voor korte verbindingen (zeker bij line niveau's) volstaat een ongebalanceerde verbinding prima!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MarcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2003
Laatste: 9-1-2003
Berichten: 5
9-1-2003 07:21
ok, 't word ongebalanceerd happy :)
AquaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-4-2003
Laatste: 13-4-2003
Berichten: 1
12-4-2003 11:57

Victor schreef:

Een gebalanceerd audiosignaal is gesplitst in een hot (+) en een cold (-)kant, die gelijk in grootte maar tegengesteld zijn. Als de hot +0,5V is, is de cold -0,5V. Ook hier weer een GND. Hot en cold gaan door 2 aparte aders, GND weer op de mantel van de kabel. Het voordeel is dat als de kabel onderweg van bijvoorbeeld je mixer naar je versterker storing oppikt, deze storing gelijke invloed heeft op de + en - aders. De storing heft zichzelf daardoor op, omdat - en + elkaar als het ware uitdoven (tegengestelde fase). Resultaat: storingsvrije signaaloverdracht ook over langere afstanden.
Misschien een kleine opmerking:
je telt de hot-ader (in fase) en de cold-ader (in tegenfase) samen en inderdaad de storing is weg, maar als ik het goed voorheb is de som van +0,5V en -0,5V gelijk aan 0... Dus waar is mijn audio-signaal dan naartoe?
Zou het daarom niet kunnen dat:
- de storing die instraalt op je kabels door de afscherming wordt opgepikt? (www.sale.nl/support/techdocs/article.asp?ID=12&hoofdstuk=1)
- de cold-ader gewoon een 0V-signaal draagt waarop de eventuele storing die dan toch nog door de afscherming door zou komen (herinner de 'kooi van Faraday') invalt? Als we dan ons signaal op de hot-ader bekijken ten opzichte van de cold-ader die we aan de ingang 180° in fase draaien is dit gewoon ons 'clean' signaal. We hebben namelijk ons audiosignaal (wisselspanning) op de hot-ader waarop de storing invalt (stel een wisselspanning met een amplitude van 0,01V). Die storing valt dan natuurlijk ook in op de cold-ader. Maar door deze ader in tegenfase te stellen, tellen we de storing op bij het tegenstelde van die storing en wat blijft er over? Inderdaad alleen ons audio-signaal.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-4-2003 17:48
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 27-5-2003 00:15

aqua schreef:

Victor schreef:

Een gebalanceerd audiosignaal is gesplitst in een hot (+) en een cold (-)kant, die gelijk in grootte maar tegengesteld zijn. Als de hot +0,5V is, is de cold -0,5V. Ook hier weer een GND. Hot en cold gaan door 2 aparte aders, GND weer op de mantel van de kabel. Het voordeel is dat als de kabel onderweg van bijvoorbeeld je mixer naar je versterker storing oppikt, deze storing gelijke invloed heeft op de + en - aders. De storing heft zichzelf daardoor op, omdat - en + elkaar als het ware uitdoven (tegengestelde fase). Resultaat: storingsvrije signaaloverdracht ook over langere afstanden.
Misschien een kleine opmerking:
je telt de hot-ader (in fase) en de cold-ader (in tegenfase) samen en inderdaad de storing is weg,
Bij een gebalanceerde verbinding worden de signalen niet bij elkaar opgeteld!

Bij een gebalanceerde verbinding wordt er gekeken TUSSEN de 2 signalen (en vooral dat tussen is HEEL belangrijk om te begrijpen). Er wordt dus NIET gekeken naar signalen ten opzichte van massa. De massa maakt bij een gebalanceerde verbinding ook GEEN onderdeel uit van de signaalverbinding (knip maar door die Pin-1, zweef de ontvanger maar en je zult zien dat je nog steeds signaal hebt).

Hoe wordt er dan WEL naar het signaal gekeken? Er wordt gekeken TUSSEN heet en koud (en daar vind je dus heet - koud!). Stel dat het hete signaal: S_sig is en het koude signaal -S_sig. Stel nu ook dat op beide signalen een stoorsignaal zit, S_St.

Dan wordt de rekensom dus: (S_sig+S_st) - (-S_Sig+S_st). Werk de haken weg en je houdt over: S_Sig + S_st + S_Sig - S_st = 2 x S_Sig.

Precies wat we wilden hebben.

Simple no?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HitdasynthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 16-9-2009
Berichten: 13
27-5-2003 00:10
Hoop dat marco dat laatste van je snapt......

Het voordeel zit em niet in een gebalanceerde uitgang, maar in een gebalanceerde ingang. Enne er zijn nog steeds mixer die geen echte gebalanceerde uitgang hebben, maar (meestal) de - uitgang floating hebben gemaakt en sterker nog er zijn nog zat condensatormics die zelfs zo werken.

Dit geeft dus dan niet je signaalwinst, maar wel het voordeel van gebalanceerd zijn. En inderdaad, voor thuis of afstandjes van een meter is ongebalanceerd prima, maar voor kleine signalen, waarbij een stoorsignaal dus relatief groot is, en voor grotere lengtes kun je beter gebalanceerd nemen, enne elke uitgang is met een DI gebalanceerd te maken en met een passieve DI is elke ingang ook gebalanceerd te maken.......

Moet het budget, dan heeft monacor een leuk transformatortje hiervoor, de LTR110, kost weinig en werkt eigenlijk best goed. Niet gebruiken onder 70Hz, maar ja, daar is de prijs ook weer naar.

Hopelijk kun je nu je keus maken, maar ik weet uit ervaring dat hoe meer je van dingen afweet,...... tja, zo dus. En nog steeds weet ik veel te weinig. (snif)

Succes ermee.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)