Forum > Newbie Forum

balanced en unbalanced

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
GijstetteroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2002
Laatste: 24-5-2007
Berichten: 116
7-1-2003 22:21
Ik heb weeereens een vraagje. razz :p

Ik kom vaak de woordje balanced en unbalanced tegen, bij uitgangen van mixers meestal. Wat houdt dat eigenlijk in en wat zijn voor en nadelen van balanced of unbalanced????

greets Gijzz
gise...
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
7-1-2003 22:26
staat ook ergens in het forum geloof ik.......
anders iz het zeker weten wel op internet te vinden angry
maar goed, echt diepgang weet ik niet, balanced is in ieder geval 3 polig en krijg je als je balanced naar van je mixer naar versterker gaat 6db signaal winst.
bij unbalanced 2 polig, krijg je dat dus niet
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-1-2003 09:59
Een ongebalanceerd audiosignaal bestaat uit een signaal (noem het maar even "+", hoewel het gaat om wisselspanning) en een aarde (GND). Deze gaan door een kabel met één ader (voor de +) en daaromheen een gevlochten metalen mantel (voor de GND). De mantel moet ook storingssignalen van buitenaf weghouden van het audiosignaal. Bij langere kabels lukt dat niet echt en krijg je brom en storing op je audiosignaal.

Een gebalanceerd audiosignaal is gesplitst in een hot (+) en een cold (-)kant, die gelijk in grootte maar tegengesteld zijn. Als de hot +0,5V is, is de cold -0,5V. Ook hier weer een GND. Hot en cold gaan door 2 aparte aders, GND weer op de mantel van de kabel. Het voordeel is dat als de kabel onderweg van bijvoorbeeld je mixer naar je versterker storing oppikt, deze storing gelijke invloed heeft op de + en - aders. De storing heft zichzelf daardoor op, omdat - en + elkaar als het ware uitdoven (tegengestelde fase). Resultaat: storingsvrije signaaloverdracht ook over langere afstanden.

Alles vanaf de mixer is bij ons gebalanceerd. Daarmee wordt voorkomen dat krachtstroom en dimmermultikabels storing geven op het audiosignaal. De cd-spelers hebben geen gebalanceerde uitgang en gaan dus ongebalanceerd naar de mixer. Dit is een heel kort stukje en dus geen probleem. De DAT- en MD-reorders hebben wel gebalanceerd uit.

Hopelijk is het zo duidelijk.

Greetz, Victor Noordland
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WaypointStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 16-7-2013
Berichten: 134
8-1-2003 12:50
Dus met gebalanceerde uitgangen krijg je dus niet meer zo'n "tik" als je bv een licht aandoet die op een travo zit aangesloten (zwaailicht oid)...

En geld dat dan alleen voor de master? Ik heb nl de UMX-9 en daar zitten de gebalanceerde ingangen alleen op de "master"

Ow enne is zo'n kabel duur?
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
8-1-2003 13:00

Waypoint schreef:

Ow enne is zo'n kabel duur?
Hier kun je gewoon 2 aderig microfoon kabel voor gebruiken als het goed is. Wel is het aan te raden om Neutrik stekkers te gebruiken (dat doe ik ook ALTIJD).
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-1-2003 14:36

Waypoint schreef:

Dus met gebalanceerde uitgangen krijg je dus niet meer zo'n "tik" als je bv een licht aandoet die op een travo zit aangesloten (zwaailicht oid)...
Uhm, een travo is volgens mij een ander woord voor travestiet!? Maar: tegen dit soort inschakeltikken helpt balanceren niet. Balanceren helpt alleen tegen storing die door de signaalkabels wordt opgepikt, niet tegen shit in het lichtnet. Deze inschakeltikken voorkom je door een switchpack te kopen die schakelt als de sinus van het lichtnet door de nul gaat. Ik had een Liteputer die dat deed (tijdje geleden alweer verkocht: alles dmx) en daar had je dus *geen* last van inschakeltikken.

Waypoint schreef:

En geld dat dan alleen voor de master? Ik heb nl de UMX-9 en daar zitten de gebalanceerde ingangen alleen op de "master"
ik neem aan dat je een gebalanceerde master *uitgang* bedoelt. Als je mixeruitgang gebalanceerd is en je versterkeringang ook, en je gebruikt de juiste bekabeling, dan zal tussen mixer en versterker in principe geen brom ontstaan. Wel kan dan nog brom ontstaan tussen je cd-spelers en je mixer, want dat blijft ongebalanceerd. Omdat die kabels meestal kort zijn zal dat geen problemen opleveren.

Waypoint schreef:

Ow enne is zo'n kabel duur?
Ik soldeer ze altijd zelf. De XLR connectors (Neutrik) en dubbeladerige kabel staan hier in de wepsjop dus dan kan je het zelf uitrekenen.

Succes.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MarcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2003
Laatste: 9-1-2003
Berichten: 5
8-1-2003 16:13
oftewel je kan je mengpaneel via zo'n balanced kabel niet op een versterker aanstluiten die daar geen speciale ingang voor heeft? oftewel er is dus niet een kabel die van zo'n balanced stekker naar 2 normale tulpstekkers gaat ?
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
8-1-2003 16:40
nee, natuurlijk niet, want dan ga je van 3 polig )gebalanceerd) naar 2 polig.
maar inderdaad, ik had eerst een sky tec versterker, en daar kon je dus niet gebalanceerd ingaan.
nu heb ik een peavey, en dan heb je gewoon 2 jacks, kun je of gebalanceerd ingaan, of ongebalanceerd,
( kan bij een sky tec ofso natuurlijk ook wel, maar dat heeft alleen geen nut,
MarcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2003
Laatste: 9-1-2003
Berichten: 5
8-1-2003 17:04
en als je er dan zo'n www.new-line.nl/v/6009 soort kabeltje tussen doet, wat gebeurt er dan ?
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
8-1-2003 18:17
ik zeg net kan niet, maar sorry marco wat wil je hier nou mee, als je geen gebalanceerde mixer of versterker hebt kan het NIET.
zeker niet met deze kabel want deze is mono, en niet stereo

Terug naar forum Reageer (zonder quote)