Forum > Geluid

RMS, volt, ampere, luidsprekers

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
21-10-2003 18:13
Heb even wat info online gezet (ongeveer 3.5 mb)
Kijk maar op:
www.student.tue.nl/h/r.l.w.lahaije/infospanning.shtml

Waar je niet uitkomt moet je maar vragen.
Staat dacht ik ook in hoe de fourierreeks precies werkt en hoe er een blokspanning mee gemaakt wordt.
En Bergambacht het klopte wat je beweerde. Clippen is wat anders dan een blokgolf bestaande uit een fourierreeks. Een sinus waar door clippen een heel klein topje afgaat is nog geen blokgolf.
Lost in Music
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
22-10-2003 17:56
Even een vraagje aan Dré

Waarom noem ik de 100Hz als voorbeeld? Omdat statistische analyse heeft aangetoond dat bij de meeste (POP) muziek de meeste energie zit rond de 100Hz. Boven de 100Hz valt het spectrum met 3dB/oktaaf af, onder de 100Hz ook met 3dB/oktaaf.

Heb je hier een bron van? hoor het vaker maar ik moet overal nou eenmaal de bron van hebben.

Verder ben ik al heel stuk verder, Dré ik had dat document van rane al gelezen maar daar zitten ook aardig wat "nalatigheden" in. Zo is uit onderzoek gebleken dat de energie in hoge tonen juist gaat afnemen bij clippen (wanneer je een lage en hoge toon gecombineert laat clippen met de amplitude van de hoge toon lager). Dit komt doordat de tijd waarin de versterkte hoge tonen zitten ook afneemt (wanneer lage toon wordt afgetopt kunnen hoge tonen ook niet meer worden geproduceerd). Hierbij moet wel worden vermeld dat muziek niet een constante lage toon is, dus in de tijd dat er geen lage tonen zijn neemt de energie van hoge tonen wel weer toe. Compressie kan niet worden gezien als de enige factor die extra hoge tonen veroorzaakt.

Sgrovert bedankt voor info,
Fourier reeks snap ik nu aardig (boek van Natuurkunde leraar gekregen). Wat je met fourier reeks kan aantonen is dat een blokgolf uit sinussen bestaan. En welke. Wanneer nu een signaal gaat clippen gaat het STEEDS meer op een blokgolf lijken (het is er inderdaad geen) dus komen ook dezelfde signalen die in blokgolf zitten trug in het signaal. Verder kan je er mee aantonen dat het vermogen van de "grondtoon" nog wel toeneemt. Dus de energie neemt nog steeds toe.
correct me if I'm wrong...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-10-2003 23:01

ME schreef:

Even een vraagje aan Dré

Waarom noem ik de 100Hz als voorbeeld? Omdat statistische analyse heeft aangetoond dat bij de meeste (POP) muziek de meeste energie zit rond de 100Hz. Boven de 100Hz valt het spectrum met 3dB/oktaaf af, onder de 100Hz ook met 3dB/oktaaf.

Heb je hier een bron van? hoor het vaker maar ik moet overal nou eenmaal de bron van hebben.
Pak gewoon een stuk of 50 willekeurige nummers, gooi die de computer in en laat ze analyseren door programma's zoals Cool Edit Pro. Die hebben een PRIMA spectrum analyser (gewoon hele liedje selecteren, computer rekent zich de pleuris en een paar minuten/seconden (afhankelijk van processor) later heb je de uitkomst. Die schrijf je op voor een zo groot en breed mogelijke steekproef et voila... Je hebt je statistische uitkomst.

Bovenstaande is tenminste hoe ik het gedaan heb... laugh :D )
Verder ben ik al heel stuk verder, Dré ik had dat document van rane al gelezen maar daar zitten ook aardig wat "nalatigheden" in. Zo is uit onderzoek gebleken dat de energie in hoge tonen juist gaat afnemen bij clippen (wanneer je een lage en hoge toon gecombineert laat clippen met de amplitude van de hoge toon lager).
Door de gemiddelde spectrale verdeling zal bij clippen juist de output van het HF aandeel relatief toenemen. Da's nu net helemaal de crux.

Ook dit is PERFECT aan te tonen met een simpel programma zoals Cool Edit Pro. Ik zou je dus willen adviseren je los te maken van de Nintento generatie en gewoon eens ZELF wat onderzoek te doen. En met onderzoek bedoel ik dan niet dingen gaan gissen; gebaseerd op een al dan niet aanwezig begrip, MAAR gebruik maken van de tools die je reeds tot je beschikking hebt.

Ga maar eens wat stoeien met een goede audio editor. Je zult zien dat je bijna ALLES kunt simuleren, daarbij ook nog gebruik maken van REAL stimuli (zoals stukken muziek!!!).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
22-10-2003 23:32

Dré schreef:

Ook dit is PERFECT aan te tonen met een simpel programma zoals Cool Edit Pro. Ik zou je dus willen adviseren je los te maken van de Nintento generatie en gewoon eens ZELF wat onderzoek te doen. En met onderzoek bedoel ik dan niet dingen gaan gissen; gebaseerd op een al dan niet aanwezig begrip, MAAR gebruik maken van de tools die je reeds tot je beschikking hebt.
Ben ik ook zeker van plan. Het probleem zit hem in dat ik al aardig "idee" heb van wat er gebeurt en waarom enz maar ik niet weet hoe ik dit ook nog kan aantonen door testen, simpel weg doordat ik programma's als Cool Edit Pro niet ken en nog niet echt doorheb hoe je optimaal van meetapparatuur gebruik kunt maken.
Ga maar eens wat stoeien met een goede audio editor. Je zult zien dat je bijna ALLES kunt simuleren, daarbij ook nog gebruik maken van REAL stimuli (zoals stukken muziek!!!).
Onder audio editor versta je Cool Edit Pro denk ik? Ik zal het morgen proberen te downloaden (of is het geen Freeware?)

Verder zou ik jou willen aanraden www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/clipping/page3.html te lezen. Dit is een stuk over clippen dat vrij recent is uitgekomen. Iemand heeft bijna hele onderzoek wat ik wou doen uitgevoerd. Hij toont ook aan (in pagina 5) dat de theorie van Rane niet als DE oorzaak kan zien. Er wordt een echt muziekstuk 20 dB in de clip gedraait de compressie blijkt achteraf 4 dB te zijn (ik hoop dat ik dit goed begrepen heb want soms is het best lastig engels voor mij)
correct me if I'm wrong...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-10-2003 23:53
Ik heb het verhaal kort doorgelezen (dus kan geen harde conclusies geven). Voor zover m'n scan een redelijke interpretatie gaf van het geschrevene heeft de persoon z'n mening gebaseerd op één muziekstuk. Wellicht met een beetje pech ook nog een stukje Jaz of klassieke muziek. Zulke muziek heeft een fiks andere spectrale verdeling dan de gemiddelde popmuziek. Dat zou kunnen verklaren waarom z'n conclusie niet strookt met die van de Rane site.

PS: Het Rane document is bij mijn weten gepubliceerd in de AES Journal en is dus peer reviewed. M'n eigen "onderzoek" komt behoorlijk overeen met het Rane document (daarbij heb ik een stuk of 20 verschillende stukken Top-40 muziek gepakt als stimulus).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
22-10-2003 23:59
Ik ben wel benieuwd als wat je zegt als je alles gelezen hebt. Zijn theorie betrekt er namelijk ook nog twee andere fenomenen bij (crossover netwerk en acceleratie krachten). Commentaar op zo'n stuk is altijd handig net zoals andere informatie bronnen. Weet jij of dat Cool edit pro freeware is??? en heb je nog andere ideeën voor onderzoeken??? Alvast Bedankt (en nu ga ik SLAPEN laugh :D )
correct me if I'm wrong...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-10-2003 00:14
Cool Edit is verkrijgbaar in een "trialware" versie volgens mij. Cool Edit Pro niet.

MAAR als je echt iets moois wilt proberen: www.soundtechnology.com/download-center.htm

Voorheen hadden ze een versie die 30 dagen gelimiteerd was. Wellicht is dat nog steeds zo. Met Spectralab kun je EN wav files analyseren (FFT maar ook scope) EN RT60 metingen doen EN speakers meten en noem het maar op.

Wel "even" de handleiding goed doorlezen en de instellingen van FFT bin e.d. goed instellen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
26-1-2004 21:36

Dré schreef:

Pak gewoon een stuk of 50 willekeurige nummers, gooi die de computer in en laat ze analyseren door programma's zoals Cool Edit Pro.
Dit heb ik dus gedaan, met Adobe audition, (opvolger cool edit) heb ik wat nummers geanalyseerd. Een typisch voorbeeld was bijvoorbeeld deze: home.planet.nl/~kuip2996/newline/frequentieanalyse.JPG

Zoals je ziet zie je idd een mooi teruglopend vermogen bij hogere frequenties. Alleen kom ik bijna op 5dB per octaaf uit. Ligt dit aan mijn instellingen??? Doe ik wat fout. Of is het vermogen afname nog groter?
correct me if I'm wrong...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
27-1-2004 17:24
Nu kan ik het fout bekijken, maar zijn het geen 15 dB per octaaf wat in de grafiek staat?
Of lees ik hem nu verkeerd
Lost in Music
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
27-1-2004 17:35

Sgrovert schreef:

Nu kan ik het fout bekijken, maar zijn het geen 15 dB per octaaf wat in de grafiek staat?
Ik heb het zo gedaan:
home.planet.nl/~kuip2996/newline/Frequentie2.JPG
Zo kwam ik ongeveer op 5 dB uit. Weet niet wie het fout doet???
Ik mail je vanavond met mijn stuk wink ;)
correct me if I'm wrong...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)