Forum > Licht

movitec sl250 draaiuren en lampuren

(55 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
6-5-2018 12:22

Joepurlings schreef:

Hoi Tom,

Nee en nee (hoe laat je trouwens een condensator ploffen door hem kort te sluiten?). Dit is gewoon geploft vanwege einde levensduur, en is geen condensator, maar een compleet ontstoorfilter (of netfilter).
Hier zitten 2 spoelen, 1 weerstand en 3 condensators in, maar dat staat er natuurlijk ook netjes op.
Dergelijke filters zie je ook regelmatig in een blikken uitvoering en dan meestal rechthoekig, als je er qua montage mee wegkomt kan dat natuurlijk ook prima.

Om te testen kun je het filter gewoon even bypassen (bovenste en onderste lijn op het tekeningetje volgen, en linksboven met rechtsboven verbinden, linksonder met rechtsonder).
Daarna natuurlijk wel netjes vervangen, anders zou je best wel eens vreemde storingen op je geluid bijvoorbeeld kunnen krijgen.

Als je een nieuwe koopt, moet je vooral er op letten dat de stroomsterkte hetzelfde is, in dit geval 16A.
Verder lijkt het me niet verkeerd om ze meteen bij allemaal te vervangen...

Groeten,
Joep
Hallo Joep, ik las idd dat het niet alleen een condensator is maar ook een ontstoringsfilter zoals je zegt. Ik heb dan ook maar
een heel klein beetje verstand van elektronica, met de nadruk op een klein beetje, en herken bv wel dingen als een trafo
en die zitten er 2 in, een voor de aansturing vd printplaat, display en alle stappen motoren en ventilators, en de andere
noemen ze een ballast en die is voor alleen de lamp, zeg ik het goed? Op de foto zit de eerste rechts en de 2e links.
Veder zit er onder het ontstoorfilter dan nog een soort van condensator, en naast de lamp zit nog een starter ( ignitor)
die de lamp opstart, en dat is dit ding.
postimg.cc/image/gpl6vx3jh/

De onderdelen op de foto's zitten dus in de wash head, maar ik heb ook nog 1 sl250 er naast staan, en daar
hebben ze dus wel aan gewerkt, want daar zit dus een heel andere ontstoringsfilter op en is de bedrading naar
de aan/uitschakelaar aangepast, en heeft deze een ronde ignitor naast de lamp zitten

(De blauwe en zwarte draad die aan elkaar zitten, zitten niet op de trafo, dus dat is gezichtsbedrog)
postimg.cc/image/apxfsenxp/

En hier nog een foto vd starter die naast de lamp zit.
postimg.cc/image/kn8gljg4t/

Heb je enig idee waar je al deze onderdelen kunt krijgen?
Verder wil ik niet eigenwijs zijn, maar die ontstoringsfilter is dus echt lek, want er hangen gewoon plakkerige druppels
aan dus die moet haast wel de boosdoener zijn. Ik zie dat onderdeel wel op google, maar geen nederlandse site
waar ik zo'n ding kan vinden, en zou ik ook van die starters een paar reserve willen hebben, want ook daarvan
zit er een losse bij de doos met onderdelen meuk, dus die zullen ook wel eens kapot gaan dan.
NicoHStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-12-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 26
6-5-2018 14:17
Springende zekeringen worden in die spotjes idd vooral veroorzaakt door slechte netfilters. Voor die paar euro dat het kost , best gewoon allemaal vervangen. Ik heb ze destijds bij TME gekocht.
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
6-5-2018 15:13

NicoH schreef:

Springende zekeringen worden in die spotjes idd vooral veroorzaakt door slechte netfilters. Voor die paar euro dat het kost , best gewoon allemaal vervangen. Ik heb ze destijds bij TME gekocht.
En hoe zit dat met die aluminium versie die in de sl zit? Die zien er verder wel droog uit.
En dan die starters, wat vind je daarvan? Die zijn niet defect of zo, maar zou het verstandig zijn om er toch een paar
op voorraad te nemen, of komt dat niet zo vaak voor dat die stuk gaan?
NicoHStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-12-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 26
6-5-2018 17:12
In al mijn heads zat er een Miflex netfilter. Het zou kunnen dat die aluminium versie er al een keer ter vervanging ingeplaatst is. Ignitor heb ik nooit kapot gehad.

Gaat eigenlijk weinig echt kapot aan die dingen.
Alle errors worden in de meeste gevallen veroorzaakt door slechte connectie tussen sensor en print.
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
8-5-2018 18:09

NicoH schreef:

In al mijn heads zat er een Miflex netfilter. Het zou kunnen dat die aluminium versie er al een keer ter vervanging ingeplaatst is. Ignitor heb ik nooit kapot gehad.

Gaat eigenlijk weinig echt kapot aan die dingen.
Alle errors worden in de meeste gevallen veroorzaakt door slechte connectie tussen sensor en print.
Ik heb even een 2e wash opengemaakt en ook dar zit dezelfde filter in en ook die plakt langs alle kanten, dus ga ik ze allemaal vervangen.
Ik moet nog een 2e sl open maken om te zien of die dan ook een aluminium versie hebben. Ik hoop van wel want dat scheelt dan
weer 20 stuks.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 9473
8-5-2018 23:48

Joepurlings schreef:

Hoi Tom,

Nee en nee (hoe laat je trouwens een condensator ploffen door hem kort te sluiten?).
Draai de plus en de min maar eens om bij een lekkere zware elco...... laugh :D
Ik heb eens een keer zon versterker binnen gehad 10.000 uf 100 volt bwham gedaan in de versterker.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 2061
9-5-2018 06:53
Hoi Tom,

Bij een normale elco (voor gelijkspanning) klopt dat.
Dit zou echter geen kortsluiting heten, en bovendien is hier geen sprake van een gelijkspanning.
Ik vind het altijd een beetje verwarrend als fouten in de bedrading altijd kortsluiting genoemd worden, net zoals zeggen dat ergens stroom op staat.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 9473
9-5-2018 09:05
Muggenzifter, je hebt uiteraard gelijk. wink ;) laugh :D

Maare kortsluiting was ook niet helemaal onwaarschijnlijk met die slechte bedrading op de foto's
Ik denk dat deze heads in een vaste opstelling gestaan hebben, avond aan avond aan gestaan.

Je ziet op dit moment heel veel tweede hands audio, video en licht spul wat er nog netjes uit ziet, maar volgens mij voornamelijk afkomstig is uit vaste horeca, met alle draaiuren van dien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
9-5-2018 18:16
Ik heb een mail met een foto naar TME gestuurd, maar die kunnen mij niet helpen, dus heeft iemand nog een idee
waar ik terecht kan voor dat filter?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 9473
9-5-2018 18:43
EEO als je mazzel hebt
Anders Farnell of Aswo
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)