Forum > Geluid

Smaart 7 vraag

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RammonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2006
Laatste: 27-3-2017
Berichten: 11
26-1-2016 20:41
Hallo best forum leden,

Ik ben aan het stoeien met Smaart 7. Maar bij een rta meting heb ik last van een 50Hz toon. zo ver ik weet stond alles uit, behalve de laptop en de Motu Audio Express.

En toch meet ik iets op 50Hz en een een klein beetje rond de 100Hz.
Ik denk zelf dat het iets met het lichtnet te maken heeft. Maar wat kan ik hier aan doen?
Graag hoor ik van jullie.

Nog een print screen van de meting:
https://www.mupload.nl/img/fg0ecxmvkdm.png
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
26-1-2016 21:05
Heb je het ook als de laptop op z'n accu werkt?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 9490
26-1-2016 21:57
laugh :D

50Hz, waar kennen we dat van?
Het zou lichtnet kunnen zijn, maar ook een aardlus,
en zeker als je ook nog daarnaast 100Hz tegenkomt.
Trek de motu er eens vanaf en kijk dan nog eens,

En als dat niet helpt de voeding van je laptop.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 503
26-1-2016 22:07
Ook gezien op school bij verschillende laptops als de lader is ingestoken (NI ELVISmx digital multimeter en een myDAQ).
RammonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2006
Laatste: 27-3-2017
Berichten: 11
27-1-2016 12:55
Tom hoe kan ik de motu er afhalen en ook nog meten? of bedoel je iets anders?
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
27-1-2016 23:45
-88 dB is ook niet veel, stond de gain ver open? USB of Firewire (firewire kan bus powered, gebruik ik zelf ook met een motu 4pre) Wat hing er aan, mics of line inputs?
Making air move..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 9490
28-1-2016 09:48
oh, sorry, ik zie nu pas die min 88db.

Dat is vrijwel niets.
Als je maar laag genoeg meet kom je altijd wel storing tegen.

Voorbeeld:
Dat hebben we ook met ringleidingen meten.
We hanteren de norm dat onder de -36 db achtergrond storing de luisteraar er geen last van heeft in de ringleiding.
Het standaard signaal bij ringleiding moet rond de -12 db liggen, en dat is een veldsterkte van ongeveer 100 milliampère.

Als je voorbeeld rond de -80Db ligt waar hebben we het dan over?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
2-2-2016 01:08
-88 is geen probleem zeker niet als je met een mic gaat werken daar die 50Hz zeer waarschijnlijk verdwijnt naar de achtergrond op het moment dat je een speaker op een beetje volume af laat gaan.

Bij een transfer meting gaat het ook geen invloed hebben daar dit een vergelijking is tussen 2 signalen: een mic of processor en een referentie signaal die dus allebei die 50Hz op de achtergrond hebben.

Die 100Hz spike is een 1ste harmonische van 50Hz
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
2-2-2016 10:49

Timo Beckman schreef:

Die 100Hz spike is een 1ste harmonische van 50Hz
100Hz is de 2e harmonische. De eerste harmonische is natuurlijk de 50Hz grondtoon zelf.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
Berichten: 2129
9-2-2016 07:05
Hallo Dré,

Dré schreef:

Timo Beckman schreef:

Die 100Hz spike is een 1ste harmonische van 50Hz
100Hz is de 2e harmonische. De eerste harmonische is natuurlijk de 50Hz grondtoon zelf.
Ik dacht ook altijd dat het zo was zoals Timo poste, maar inderdaad de 100Hz is de tweede harmonische (na het hebben opgezocht op Internet).
De grondtoon (50Hz) is de eerste harmonische.

De stelling "Die 100Hz spike is een 1ste boventoon van 50Hz" had wel juist geweest.
Een harmonische is de term waarmee in signaalanalyse gehele veelvouden van een frequentiecomponent (grondtoon) worden aangeduid. Ieder periodiek en harmonisch (zuiver) geluid bestaat uit een grondtoon en een aantal boventonen. De grondtoon wordt de 1e harmonische genoemd en bepaalt wat de frequentie van de gehele toon is. De frequentie van de tweede harmonische (eerste boventoon) is 2 keer groter dan die van de grondtoon en die van de derde harmonische is 3 keer groter dan de grondtoon, etc. De verhouding tussen de amplitudes van de harmonischen van een klank bepaalt de specifieke klankkleur ervan en wordt ook wel het spectrum genoemd. Bij de tonen van de meeste muziekinstrumenten verhouden de frequenties van de boventonen zich volgens gehele getallen. Hierbij is er sprake van een harmonisch (zuiver) spectrum. Er is sprake van een disharmonisch spectrum als de boventonen zich volgens niet gehele getallen (aliquoten) verhouden. De disharmonische boventonen zijn in dat geval geen reine harmonischen. Met name bij slaginstrumenten als bijvoorbeeld een kerkklok is er altijd sprake van een bepaalde mate van inharmoniciteit, omdat de gewenste harmonische in de constructie zo goed mogelijk benaderd wordt, maar nooit volkomen consonant kan zijn. Ook bij snaarinstrumenten is er sprake van inharmoniciteit, met name naarmate de snaar dikker en korter en minder strak gespannen is. Om een zo rein mogelijk harmonisch spectrum te krijgen moeten snaren dus lang en dun zijn met een maximaal werkbare spanning. Om die reden wordt een vleugelpiano als hoogwaardiger beschouwd dan een huiskamerpiano.
Bron: Wikipedia

Weer wat geleerd :-)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)