Schoon maken binnenkant movingheads / scans / effecten
(7 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
RekalStandaard Lid Uit: België Sinds: 3-4-2003 Laatste: 26-7-2021 Berichten: 278 | 1-11-2015 13:18 |
Hallo, Hoe maak ik bv. een movinghead weer spik en span vanbinnen? Dasty is helemaal niet OKE! dat laat een vettige film achter en hierdoor heb ik al 2 stuks Martin Entour 250 naar de kl*te geholpen, (chip op print doorgebrand) Sindsdien ben ik beetje huiverig voor vloeistoffen in de heads! Zou dit een oplossing kunnen zijn ?: youtu.be/vCCBIcqE8o8 www.multifoam.be/voorbeelden/ Zou ik dat schuim gewoon vol overal op mogen spuiten en dan met lucht weg blazen? Dit is de manier die ik tot nu toe handteer: stap 1 De stof en meeste bagger met perslucht (ong 4 bar) er uit spuiten, extra aandacht voor ventilators! stap 2 als er niet te veel printplaatjes zitten gebruik ik glassex of een lichte (milde) ontvetter, er vol op spuiten en weg blazen met perslucht. stap 3 Dan heb ik hier van alles in de kast staan... Wurth Silicone spray Berner smeermiddel met PTFE Wurth HHS 2000 WD40 Geen idee wat zou kunnen dienen voor tandwieltjes en wormpjes ed. ik denk dat WD40 wel veilig is. (zou zelfs vuil afstoten) stap 4 tot slot begin ik aan de optiek schoonmaak. (je wilt natuurlijk geen WD40 spetters of ander spul op je optiek) De kleurenlensjes, lamp en lenzen maak ik schoon met wattestaafjes en Isopropyl alcohol dit zou beter zijn dan Ethanol. Ik ben eigenlijk eens benieuwd hoe jullie of bv. Fairlight dat soort klusjes doen? | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 4-12-2024 Berichten: 9492 | 1-11-2015 15:40 |
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 1-11-2015 21:00 Smeren opgepast Veel aandrijvingen in effecten zijn gemaakt met nylon tand en wormwielen, of snaartjes. Hier moet je absoluut geen smeermiddelen gebruiken. Smeermiddelen trekken alleen maar vuil aan, waardoor je loopwerkjes veel sneller verslijten. Als je brass tandwielen hebt, kan je een smeermiddel gebruiken, maar dit moet wel soepel blijven en hitte bestendig zijn. Verder het schoonmaken van printen: ik doe het meestal met een kwastje en een beetje perslucht uit een busje. Compressor is leuk, maar dan moet er wel een olie en vocht afscheider tussen zitten. De smeer olie van een compressor is behoorlijk agressief. Of je moet een olie vrije compressor hebben. Als een print zo vies is dat hij niet schoon kan met een kwastje, dan demonteren, en in een sopje met lauwarm water en afwasmiddel. Na spoelen met gedistilleerd water om aanslag te voorkomen. Vergeet niet de stekker contacten even te smeren met een smerende contact spray, dan blijven de stekkertjes langer goed contact maken. (ook de lampvoet) Glaswerk Lensen en kleurfilters kan je schoonmaken met elke goede reiniger welke geen residu achterlaat, dus geen spiritus! Alcohol is perfect, kan je ook de lamp mee schoonmaken. Algemene tip: Nicotine aanslag krijg je het beste snelste weg met verdunde ammoniak. Nog eentje: Niets uit een spuitbus ergens op spuiten waar je niet bij kan of niet kan zien. Je weet nooit waar het residu uit bestaat, en dat kan zomaar spanning geleiden als het nog vochtig is. Zelf heb ik ook die witte computer reiniger, dat werkt goed voor beeldschermen en toetsenborden, maar ik zou het niet zomaar op een print spuiten. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
SoundpowerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-1-2012 Laatste: 3-12-2024 Berichten: 694 | 1-11-2015 15:58 |
Ik haal alles zoveel mogelijk uit elkaar, alle optiekdelen maak ik schoon met warm water en dreft, de rest met een kwastje en perslucht. Plastic behuizingen, gecoat metaal enz heb ik een ouwe fatima voor staan. Zo maar een beetje schoonmaakmiddel en perslucht in een apparaat spuiten doe ik niet, daar verniel je meer mee dan je goed doet. Kost wat meer tijd, maar dan is het resultaat wel 10x beter dan met een beetje halfbakken prutswerk. (Nou moet ik wel zeggen dat mijn gear meestal redelijk antiek is dus ook ontzettend smerig binnenkomt, en tijdens het demonteren kan ik gelijk alle connectors ff controleren, en mijn ogen openhouden voor andere problemen die de betrouwbaarheid in gevaar brengen) | |
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots. | |
VrijeVogelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-12-2013 Laatste: 13-1-2022 Berichten: 279 | 2-11-2015 19:38 |
Kastje en een stofzuiger, perslucht verplaatst. Verder filters voor de fan zou een hele oplossing zijn, maar dan moet je fan wel een zodanige capaciteit hebben dat er overdruk ontstaat, helaas geeft dat nogal lawaai | |
Gr Evert M | |
BestekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-8-2005 Laatste: 4-12-2024 Berichten: 291 | 3-11-2015 08:40 |
Printplaten maak ik schoon met een kwastje of droge doek en perslucht, wel buiten natuurlijk Vroeger zat er nog weleens een flinke nicotine aanslag op maar tegenwoordig is het grotendeels stof. De rest van de onderdelen doe ik voor zover mogelijk in de vaatwasser of met glassex en een doek. De aangehaalde foam cleaner gebruik ik ook maar dit gebruik ik enkel voor de behuizing! Het voordeel van dit spul is dat het zorgt voor een mooie glans van het kunstof, andere middelen wil het nog weleens dof uitslaan. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 4-12-2024 Berichten: 9492 | 3-11-2015 21:16 |
Als je een mooie glans wilt op je kunststof behuizingen is cockpitspray voor de auto you're dream come true | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
BestekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-8-2005 Laatste: 4-12-2024 Berichten: 291 | 3-11-2015 21:27 |
De cockpit spray die ik gebruikt hebt (wel de neppers ) laten een vettig laagje achter. Dat is bij de foam cleaner niet, die maakt schoon, laat glanzen en ruikt beter dan bier, flugel en zweet | |
HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 16-11-2024 Berichten: 1235 | 4-11-2015 06:03 |
Bestek schreef: ruikt beter dan bier, flugel en zweet | |
Free beats! |