Forum > Licht

[GZ] Laserdeskundige

(39 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
19-3-2015 20:59
Een compromis gaat er niet komen. Ik wens niets toe te geven vanwege laksheid van een ander. Als een ander er een potje van maakt is dat prima, maar dan moet ie ook zijn verantwoordelijkheid nemen en het niet achteraf op mij afschuiven.
Ik ben overigens degene die opdrachtgever heeft gedagvaard omdat ik volledige betaling verlang.
Dit voorval was voor mij tevens aanleiding om te stoppen met mijn hobby.

Volgens opdrachtgever viel er achteraf bijna alles tegen. Laser zou niet geschikt zijn, oa in vermogen. De animaties te simpel etc..
Het is wel jammer dat ik daar op geen enkele wijze op ben aangesproken en dat er pas verweer kwam nadat ik een incassobureau op de zaak had gezet.
Er is geen sprake van iets beter voordoen om een order binnen te halen, al zal opdrachtgever dat wellicht anders zien. Opdrachtgever en ik kennen elkaar al langere tijd en we hebben ook samen klussen gedaan in het verleden. Opdrachtgever is bekend met wat ik doe en ik heb hem ook uitgelegd dat op dit vlak mijn ervaring niet ligt, maar met voldoende tijd zou dat geen probleem moeten zijn. Shows zijn immers gewoon te koop en werk valt uit te besteden, inhuur is een optie etc.. Dat gesprek heeft een week of 8 voor het evenement plaatsgevonden.

Volgens mij gaat de rechter niemand aanwijzen. Hij heeft immers de opdracht gegeven dat we zelf een deskundige moeten zoeken om vragen voor te leggen.
De rechter was verder van oordeel dat zonder iets op papier de bal bij de opdrachtgever ligt. Hij moet gaan aantonen dat er sprake is van wanprestatie. Als je al niet hard kunt maken wat de exacte afspraken waren, zal dit niet mee gaan vallen.
pom pom
PieterdeVAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2015
Laatste: 27-3-2015
Berichten: 1
19-3-2015 21:07
1 x bewerkt. Laatst door PieterdeV op 19-3-2015 21:29
Edit Mod: Dré: Verwijderd. Dit is gelijk het laatste bericht dat ik van je ga aanpassen of verwijderen. De volgende keer gooi ik simpelweg het account op slot!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-3-2015 21:20
@pieterdev: deze reactie hoort helemaal niet in dit topic en ik vind het ook nogal ongepast op deze manier. Als je de aangeboden spullen te duur vindt of niet goed genoeg dan koop je ze gewoon niet. Toch?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-3-2015 14:03
Nog even inhoudelijk dan

Paulus0013 schreef:

- is 2 dagen voldoende om een animatieshow te maken (dit zal een concrete vraag zijn exact zo)
Dat hangt er erg vanaf hoeveel ervaring je hebt, welke software je gebruikt en vooral hoe uitgebreid de show moet worden. Ik kan ruim binnen een uur een aantal afbeeldingen (bijvoorbeeld logo's) verwerken in een prefab animatie sequence en dat ziet er dan hartstikke goed uit. Maar een lange, volledige handgemaakte animatieshow als een soort tekenfilm red ik niet in twee dagen en waarschijnlijk uberhaupt niet.

Als je aangeeft (desnoods per pm) wat precies de bedoeling van de opdrachtgever was dan kan ik wel een grove inschatting maken hoe lang ik daarmee bezig zou zijn. Maar maakt dat wat uit? Je hebt de klus aangenomen. Als de tijd te kort was had je dat misschien beter kunnen melden en de klus kunnen cancellen. Of de opdrachtgever moeten waarschuwen dat de tijd te kort was voor een echt goed resultaat.

Paulus0013 schreef:

- een mening over het eindresultaat
Dat wordt lastig (zie mijn vorige post). Je kan foto's of een filmpje (link naar Youtube) sturen en dan wil ik best even kijken, maar dat zegt natuurlijk lang niet alles over hoe de show op dat moment op het publiek overkwam. Misschien was er wel teveel omgevingslicht (is mij ook weleens overkomen), teveel of te weinig nevel of kon de laser niet optimaal geplaatst worden. Of was het geluid slecht. Allemaal factoren die je niet of niet makkelijk op een foto of filmpje ziet.

Paulus0013 schreef:

- zijn de lasers geschikt voor hun doel
Het gaat hier om een animatieshow. Animatieshows stellen hoge eisen aan de scanners en de manier waarop de frames zijn geprogrammeerd. Daarentegen is naar mijn mening brute power minder belangrijk. Ik heb heel lang geleden eens een animatieshow buiten gedaan met een groene (rgb was toen nog een zeldzaamheid want duur) laser van slechts 300 mW, maar wel met CT6210 scanners. In de donkere nacht buiten een dorp, vanaf 100 meter op een enorm wit projectiescherm. Dat was echt prima, iedereen blij. Ik heb ook weleens binnen gestaan met een 1.800 mW Medialas laser (ook groen) waar alle omstandigheden slecht waren. Dat was (vond ik zelf) niet ok.

Om een lang verhaal kort te maken: de omstandigheden zijn vaak doorslaggevend of een show een success wordt en je hebt niet altijd grip op alle omstandigheden. Een geschikte laser is dus nog geen garantie voor een goed eindresultaat.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
20-3-2015 19:15
Ik denk niet dat een deskundige veel zal uitmaken op de rechtbank, de oprachtnemer (klant) heeft (hopelijk) een contract getekend en dus zal hij ook moeten betalen, ongeacht de kwaliteit van de show. Als ik voor een drive-in 1500 euro vraag en de klant tekent het contract, maar ik draai niet de goede muziek waardoor de dansvloer leeg blijft dan MOET de klant 1500 euro betalen ook al is dat 3x te duur. De klant heeft een contract getetekend en moet dus het bedrag betalen wat er op het contract is overeengekomen.
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
20-3-2015 19:25
Zo zwart wit is de wereld echt niet.
In elk contract of agv staat ook wat men kan verwachten voor het geld en wat als er klachten zijn
Gr Evert M
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
21-3-2015 03:17
Jake's reactie is een beetje zinloos. Als je stelt dat iets niet uitmaakt, ongeacht de kwaliteit dan houdt het voor mij verder op.
Het is juist de kwaliteit die bepaalt of iets voldoet en juist dat kan alle aanleiding geven tot discussie.
Dat hangt er erg vanaf hoeveel ervaring je hebt, welke software je gebruikt en vooral hoe uitgebreid de show moet worden
Mijn ervaring is in ieder geval dicht bij 0 op dit vlak. Een afbeelding omzetten kan ik nog wel. Dat kan vaak softwarematig al en is dan een kwestie van iets bijwerken.
En betreft animaties zijn er databases met allerlei zaken. Bevalt dat niet, dan is er altijd de mogelijkheid voor inhuur of uitbesteding.
Ik ging er vanuit dat ik op tijd alle info zou krijgen. Ik kan dan iets in elkaar zetten, voorleggen aan opdrachtgever en dan bijwerken. Is het volledig buiten verwachting? Ook geen probleem, dan was er tijd zat om elders eea in te kopen.
Als ik tussentijds tot 2x toe om informatie vraag, maar het niet krijg. Tja...
Als opdrachtgever zelfs 2 dagen vooraf nog opmerkt dat "tijd een dingetje" is, als ik aangeef dat het op dat moment een serieus probleem betreft, dan weet ik het ook niet meer. Van iemand die zelf in de verhuur zit verwacht ik wel tenminste enige basale kennis in tegenstelling tot van een consument.
Maar maakt dat wat uit? Je hebt de klus aangenomen. Als de tijd te kort was had je dat misschien beter kunnen melden en de klus kunnen cancellen. Of de opdrachtgever moeten waarschuwen dat de tijd te kort was voor een echt goed resultaat.
Ja en nee. Als je er uit stapt, kan dat ook wanprestatie met zich meebrengen. Twee dagen vooraf valt er voor niemand meer iets te regelen, dus het enige dat je kunt doen is zorgen dat er iets is, zodat het niet bij voorbaat al mislukt.
Dat is een beetje het dubio dat je krijgt als de tijd op raakt.
maar dat zegt natuurlijk lang niet alles over hoe de show op dat moment op het publiek overkwam.
Ik kan dat wel samenvatten. Zo goed als iedereen vond het niets. De organisatie voor wie we werkten was laaiend. Het is alleen jammer dat werkelijk niemand aan mij heeft gevraagd hoe of wat, maar dat er al wel openlijk kritiek werd geleverd direct na afloop.
Ik heb de organisatie een aantal maanden later zelfs nog aangeschreven met de vraag of men geinteresseerd is in hoe zaken zijn gelopen. Hierop kreeg ik als antwoord dat men die behoefte niet meer had en het was afgesloten.
Wat schets later mijn verbazing? Deze zelfde organisatie kon wel op een later moment iets op papier zetten voor de opdrachtgever! Zij stellen dat het slecht was en menen dat ik wanprestatie heb geleverd. Dat is apart op het moment dat zij de details niet kennen.
Hierop heb ik dan ook furieus gereageerd met een brief aan deze organisatie. Wederom geen reactie, en dat vind ik echt jammer en kinderachting, ongepast en beneden alle peil tegelijkertijd. Je kunt geen standpunt innemen zonder de details naar mijn idee. En opdrachtgever zal vast ook een rol hierin hebben gespeeld en een voor hem ietwat rooskleuriger beeld hebben voorgelegd.
Misschien was er wel teveel omgevingslicht (is mij ook weleens overkomen), teveel of te weinig nevel of kon de laser niet optimaal geplaatst worden. Of was het geluid slecht.
Er waren wel een aantal factoren die anders hadden gemoeten. De opdrachtgever had 2 verticale rookmachines voor het projectiedoek geplaatst en slechts 1 rookmachine boven het publiek. Een beamshow boven het publiek was dus totaal onzichtbaar.
Opdrachtgever had aangegeven zelf de rook te verzorgen, maar achteraf probeert ie het in mijn schoenen te schuiven door te stellen dat ik op locatie er op had moeten wijzen dat de opstelling niet voldeed. Kom op zeg, hij zit zelf in het licht en geluid! Opdrachtgever is zelf iemand die erg makkelijk is hierin, dus ook al zou je die er op wijzen, krijg je toch een antwoord als 'het is goed zo'. Dat makkelijke is soms prettig, maar tegelijkertijd zijn valkuil zoals nu blijkt.
Opdrachtgever heeft zijn onkunde ook tijdens de show laten merken. Er was wat geanimeerd vuurwerk en hij mixte daar wat geluiden van vuurwerk bij, dit op zeer hoog volume, de muziek totaal overstemmend. Amateuristischer kan haast niet.
Een vuurwerk animatie waarvan ik vooraf per app een video heb gestuurd, maar achteraf zou het niet voldoen.
Hij heeft sowieso een probleem met aantonen van wanprestatie, omdat er een aantal zaken vooraf per app zijn verzonden, waarop hij positief had gereageerd.

Contract is er niet, er zijn wat afspraken terug te vinden in mail of apps. Daaruit blijkt ook dat ik meermaals tussentijds zelf het initiatief neem en naar zaken vraag. Keer op keer wordt aangegeven dat iets aangeleverd gaat worden op korte termijn. Opmerkingen als "morgen weet ik alles", maar die morgen kreeg ik weer niets.
Ook 2 dagen vooraf wordt er erg gemakzuchtig gedaan. Alleen daar om al is er voor mij geen reden om tot een schikking over te gaan.
pom pom
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
21-3-2015 06:29
Even kort en hard. Organisaties had contact met jouw opdrachtgever. Die is ook het aanspreekpunt. Het is vaak geen desinteresse, maar eerder een professional ding om geen contact te hebben met jou buiten de opdrachtgever om.
De organisatie heeft feitelijk conflict met je opdrachtgever (allicht heeft die het mooier voorgesteld).

Heel fair dient jouw opdrachtgever je betalen, je hebt gedaan wat je aangaf dat je zou kunnen.
Het vermoeden is alleen dat je opdrachtgever ook niet betaald is en het nu op jou afwendt.

Ik kan wel begrijpen dat, gezien de goede relatie die jullie samen hadden, dat je niet 2 dagen van te voren alles afblaast.
Gr Evert M
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
21-3-2015 11:23
Alles draait hier dus weer eens om gebrekkige (niet tijdige) communicatie.
Zoals je het nu aangeeft:
Alle informatie kwam te laat voor jou om de klus nog goed uit te voeren.
Ik had mij dan wel twee keer achter mijn hoofd gekrabd om de opdracht uit te voeren.

Wat is nu de wijze les?

Altijd alle afspraken bevestigen dmv contract, mail of brief.
Wat betreft de informatie voorziening:
IK had toch wel minstens een keer duidelijk naar de opdrachtgever van te voren gesteld per mail (bewijslast) dat de show niet goed uitgevoerd kon worden wegens te laat informatie.
Als je minstens een week nodig hebt geef je dat schriftelijk aan dat je de informatie minstens 14 dagen van te voren moet hebben.
Heb je dan 9 dagen van te voren de info niet binnen, dan mail je weer dat er nu nog twee dagen tijd is om de info aan te leveren en dat je elk moment dat je de materialen later krijgt de kwaliteit van de show niet meer kunt garanderen.
Als de deadline voorbij is, laat je de klant dat ook weten, we doen ons best, maar vanaf dit moment kunt u niet meer van ons verwachten dat een en ander volgens specificaties gaat lukken. alles per mail schriftelijk.
als een rechter dit leest, dan is het gelijk duidelijk en krijg je geen discussie wie er wat, enz.

Normaliter als er iets beneden de verwachting is, laat als het goed is de klant/opdrachtgever je dat ter plaatse onmiddellijk weten.
Liefst tijdens het testen voor dat de show begint. Misschien dat je er dan nog iets aan kunt doen tijdens de show.
Achteraf is het redelijk om de de teleurstelling toch minstens binnen 24 uur te laten weten.
Wacht een opdrachtgever langer, dan is in mijn contracten geen verhaal meer mogelijk, tenzij anders overeengekomen.

Wat betreft de rookmachines:
De rookmachines bepalen voor 100% of je laser show slaagt.
Dit heb je hopelijk aangegeven in je opdrachtbevestiging, als mede de opstelling en de hoeveelheid?
Zo ja, dan heb je een goede poot om op te staan waarmee je kunt aangeven dat een en ander niet zou lukken.

Er vanuit gaan dat iemand dat weet, das natuurlijk niet zo slim. Je weet nooit wie er uiteindelijk op locatie de boel opstelt.
Als ik de laser show zou moeten gedaan hebben, had ik geëist dat ik zelf rookmachines kon regelen, of in ieder geval toezien op de opstelling. Waarvan je uiteraard van te voren je eisen pakket neerlegt bij de opdrachtgever. Als er dan voor de aanvang niet voldoende staat, maak je foto's en stel je ter plaatse de gene die de voorziening moest treffen in gebreke.
Als je op dat moment niets zegt of doet, neem jij het risico. (zwijgen is toestemmen)

Wat betreft de secondaire show (geluid pyro):
Daar ga jij niet over, en daarover geef je alleen een mening op het moment dat daar om gevraagd word door je directe opdrachtgever,
Bij een ander houd je je neutraal.
Want het is not done om je opdrachtgever af te vallen.
Als het even kan, houd je een opdrachtgever te vriend, zeker als het een collega is.
Anders loop je het risico dat zonder werk komen te zitten als je afhankelijk bent van aangenomen werk.
Het praatje gaat snel rond in deze wereld.

Successen deel je met de wereld,
meningsverschillen los je met elkaar op, zo persoonlijk mogelijk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
21-3-2015 21:16
Neem even contact op met Francesco van Loon, heeft zowel de technische kennis en ervaring qua reparatie en ontwerp en is ook wekelijks onderweg met lasershows.

Zijn bedrijf heet Collimated FX, uit Bergen op Zoom
Making air move..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)