Delay stack
(44 reacties. Pagina 3 van 5)Moderator(s): Dré
Timo BeckmanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-4-2009 Laatste: 1-1-2023 Berichten: 187 | 23-12-2014 11:45 |
Je zit in de buurt met die 330 m/s maar is iets meer. Snelheid geluid = 331,4m/s + (0,607 x Temperatuur in Cº) geeft bij 14.1º 340m/s (sorry ik geef cursussen in het werken met FFT analyzers en dan is dit de basis;-). verder zit beeld vaak een latency van 1 a 2 frames (processing van uit een regie wagen bv.) wat weer neerkomt op +/- 41 a 82ms maar dit is van horen/lezen zeggen zien! Op televisie zie je vaak dat op de schermen bij een live optreden het beeld achter het geluid aan hobbelt (niet lip sinq dus) | |
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland). | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 27-11-2024 Berichten: 9490 | 23-12-2014 12:18 |
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 23-12-2014 12:21 Timo Beckman schreef: Je zit in de buurt met die 330 m/s maar is iets meer.Snelheid geluid = 331,4m/s + (0,607 x Temperatuur in Cº) geeft bij 14.1º 340m/s (sorry ik geef cursussen in het werken met FFT analyzers en dan is dit de basis;-). en er zijn hele rekenmodellen te vinden waarbij je alle variabelen (soort lucht/gas, vochtigheid, temperatuur enz.) in kan berekenen om het allemaal nog exacter te kunnen bepalen, maar hoe precies is nu werkelijk nodig? Denk je nu werkelijk dat iemand het verschil hoort van de ene meter op 330 meter in je rekenmodel? (0,33%) Als de op een goed delay apparaat nodig heb, heb ik hier nog wel een mooie occasion DBX zone pro 640 liggen met 2 gebalanceerde ingangen, en 4 gebalanceerde uitgangen, waarbij je per millimeter kan ingeven wat de afstanden zijn tussen de geluidsbronnen. En er ook nog meerdere settings in kan zetten welke je kan kiezen in een menu. Deze mag voor een net prijsje weg omdat ik hem niet meer gebruik. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
JadjongStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-8-2002 Laatste: 2-1-2021 Berichten: 614 | 23-12-2014 12:19 |
Jeroenstap schreef: Volgens mij hebben jullie het hier over hetzelfde? Hoe dan ook. De OP wil delayen, dus we moeten hem aan een geschikt apparaat helpen. Eigenlijk elke digitale speakerprocessor kan wel zo'n beetje delayen. De DCX zoals eerder genoemd. Je kan ook kijken naar bijv. DBX, xilica, XTA(DP200). | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 27-11-2024 Berichten: 13474 | 23-12-2014 15:44 |
Ik heb wel eens een Alesis Midiverb 4 gebruikt als delay stack ding (is eigenlijk een galm doosje). Ging prima. Bij het rekenen hanteren we natuurlijk 343 m/s (Nederland heeft geen bergen dus zeeniveau is prima, 20 graden is ook zo gek nog niet als luchttemperatuur). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
MalcolmStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-8-2006 Laatste: 8-10-2018 Berichten: 127 | 24-12-2014 18:59 |
Dit topic laat het verschil tussen de professional die er zn brood mee verdiend en de amateur voor wie het allemaal leuk is goed zien. Ook dat de discussie tussen deze 2 partijen vaak eindeloos is. Aan Frank kan ik enkel zeggen, ga eens luisteren naar een set waarbij alles klopt en dan vervolgens naar diezelfde set zonder "delay" en post vervolgens hier jouw bevindingen. Hier een leuke test over wat tijdsverschil doet met je signaal, dit is wel elektrisch ten opzichte van een speaker waarbij verschillende plaatsen een ander resultaat opleveren. en hoe groter het verschil in volume hoe kleiner de interferentie wordt. www.youtube.com/watch?v=ySbVO2RjI14 | |
Making air move.. | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 27-11-2024 Berichten: 2053 | 24-12-2014 19:16 |
malcolm schreef: ga eens luisteren naar een set waarbij alles kloptWant als alles klopt, ga ik ook uit van een zeer net frequentieverloop, ideale plaatsing etc. Aangezien de meeste sets tegenwoordig hoempfff tssss zijn (zie eerder topic over modegeluid) gaat het daar imo ook al fout. Daarnaast, hier in de regio is er denk ik nauwelijks tot geen te vinden. Het aantal evenementen is al minimaal, het aantal evenementen met delaystacks al helemaal. Kan hooguit een testopstelling maken over die 7 meter (want dat kan volgens mij prima en volgens de specialisten niet). | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 27-11-2024 Berichten: 9490 | 24-12-2014 21:07 |
malcolm schreef: Dit topic laat het verschil tussen de professional die er zn brood mee verdiend en de amateur voor wie het allemaal leuk is goed zien. Ook dat de discussie tussen deze 2 partijen vaak eindeloos is.Ik beschouw mijzelf toch wel als een redelijke professional, die nog steeds elke dag zijn brood met dit werk verdient. Alleen is mijn instelling een beetje meer down to earth nuchter aan de praktijk in plaats van het steeds maar over datgene te hebben waar alleen het hoogste segment zich in de markt druk om maakt. "Wapengekletter" noem ik dat (In de trant van "kijk eens wat ik allemaal weet") Net alsof ik dat misschien niet zou weten. Ik ben wat meer gericht op het budget van de gemiddelde klant, die het nu eenmaal niet zo breed heeft dat er maar steeds stacks van tientallen boxen om de zoveel meter met evenzoveel versterkers gemaakt kunnen worden. Laat mij maar lekker het onder- en middensegment mijn ding doen, ik laat het topsegment graag aan een ander over. Daar doe je het vrijwel nooit perfect, want er is altijd wel wat op aan te merken als je pretendeert het perfect te doen. Je kunt nooit eens even rustig op een voetstuk staan....... Maar laten we graag dan wel met het bijbehorende respect elkaar benaderen, zonder op mijn soort neer te kijken | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
MalcolmStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-8-2006 Laatste: 8-10-2018 Berichten: 127 | 24-12-2014 21:35 |
Nee Tom jou bedoelde ik niet, ik bedoel iedereen die iets post zonder daar een onderbouwing bij te kunnen leveren. (zo doen we het al jaren en dat is prima mentaliteit) Vroeger bij wiskunde werd een antwoord zonder berekening ook fout gerekend toch | |
Making air move.. | |
VrijeVogelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-12-2013 Laatste: 13-1-2022 Berichten: 279 | 24-12-2014 21:38 |
Proest, Begon deze discussie niet omdat iemand riep de nut / noodzaak niet in te zien van een delay? Volg deze discussie nu even en ik begin nu te begrijpen het hoe wat en waarom. Het is voor mij nu geen raakvlak, maar ik zou er geen moeite in zien om een kleine delay ergens tussen te knopen als de dcx het kan. Moet dat ding toch maar eens bestuderen. | |
Gr Evert M | |
Timo BeckmanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-4-2009 Laatste: 1-1-2023 Berichten: 187 | 25-12-2014 00:30 |
"een set waarbij alles klopt" suc6 die bestaat niet. Als tech kun je alleen proberen de schade aan je bronsignaal zo veel als mogelijk te beperken en een zo gelijkmatig dekking te creëren over je publieksgebied (in frequentie respons en level met zo min mogelijk ripple). 2 voorbeelden: een delay in meten is geen probleem (via meet programma of uitmeten wat je wil). Je kiest daar een mic punt voor of gebruikt een laser meter en tikt de waarde in je processor (mijn voorkeur gaat uit naar meten met een FFT analyzer en in tijd niet in afstand wat te maken heeft met de snelheid van geluid die variabel is en tijd niet). Zodra je de mic verplaatst zie je een comb filter spektakel los barsten(binnen smaart moet je dan wel even de tracking aanzetten;-). Beter gezegd op het punt waar je gemeten hebt klopt het alles/iedereen wat zich verder dichterbij links of rechts van je meet punt bevind gaat in zekere mate die kam filters horen. De reden waarom het niet echt een probleem is heeft te maken met hoe wij horen en met je bronsignaal (en met een aantal andere dingen die ik hier even in het midden laat). Als je bronsignaal pink noise is ga je die kam filters overduidelijk horen maar met muziek wordt het al een stuk moeilijker om ze te horen (heeft iets met dynamiek te makken o.a.). Voorbeeld 2: Een gevlogen array op een meter of 6 hoog met het sub op de grond. Dit kan wederom maar op 1 positie kloppend ge-aligned worden (in 99,99% is dit punt FOH die andere 0,01% is als de royals aanwezig zijn iig wat mij betreft). Hier geld dus hetzelfde. Het sub zal op de akoestische x-over tussen je array en het sub ge-aligned moeten worden maar als je meet punt dus FOH is dan klopt het daar maar de afstand/tijd die je als delay invoert op meestal het sub klopt op geen enkele andere positie. Daar heb je weer mazzel dat de golflengte/periode van het sub dusdanig lang is dat er wel wat speling is (van 0º fase verschil tot 120º heb je iig geen cancel te pakken). Wat dat wapen gekletter en het wel of niet pro of amateur zijn lijkt het me simpel: als je klussen pakt en je opdracht gever is tevreden ben je in mijn ogen professioneel bezig. "Kijk eens wat ik allemaal weet" vind ik een K(met hoofdletters en onderstreept) mentaliteit die niet meer van deze tijd is (heb me hier wel eens schuldig aan gemaakt maar heb dit gelukkig een beetje afgeleerd). Voor mezelf sprekend ik ben pas tevreden als ik het maximum mogelijke uit een set heb gehaald binnen de mogelijkheden die op dat moment aanwezig zijn en binnen het budget passen met 1 kanttekening: als ik bepaalde dingen aangeef nodig te hebben (nog mooier plaatsing van speakers die niet klopt om dat iets anders "er beter uitziet") die dan vervolgens wegens budgettaire redenen geschrapt worden jammer dan maar kom niet klagen oid als er ergens iets niet helemaal klopt of zo. Ik heb dit te vaak mee gemaakt en niet op de minste producties. Verder is dit een artikel geschreven door de schrijver van "de groene bijbel". Is een ding zeg maar...... www.prosoundweb.com/article//30_for_30_lessons_learned_from_years_of_tuning_sound_systems/ | |
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland). |