Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 130 van 130)
Moderator(s): Dré
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
27-6-2014 19:46
Het punt met een hoorn is voldoende mondoppervlakte.
Sub zijn lange golven en de fysica zegt nog altijd dat je dan een groot mondopp nodig hebt en een relatief lange hoorn.
Dit heeft als gevolg dat heel veel hoorn kasten dikwijls verkeerd worden ingezet (te kleine stack dus geen goede respons met een hoop bulten etc...)
Een hoorn is zowiezo sneller (minder vertraginstijden) en kan veel realistischer klinken. Maar er zijn enorm veel slechte hoorn ontwerpen te vinden vooral van oudere PA kasten.
Een good ontworpen hoorn is cleaner maar..... voor echt sub heb je of een grote kast of een groot mondoppervlak nodig.

Voordeel van basreflex is dat slechts met 1 kast de respons al inorde is ook al is de kast ten opzichte van de golflengte vrij klein
Nadeel is dat het rendement slechts 2 a 3% is
Maar in heel veel omstandigheden is voor een rechte respons tot 30-35Hz een enkele 18" handiger.
klinkt wel meer "gesmeerd" alhoewel de huidige generatie speakers toch echt wel knappe dingen kunnen.

Rendement van de punisher ligt volgens HR op 40 a 50% en als je genoeg kasten zet is dit een vlakke respons. maar volledig vlak is pas vanaf 8 kasten.

Ook voor topkasten vind ik een volledig hoorngeladen kast die goed ontworpen is zeer dynamisch en realistisch klinken. En voor PA toepassingen is dit zeer goed merkbaar als je de stem door je mix moet krijgen. Dat vind ik

Ik denk dat de slechte naam van hoorns vooral door slechte ontwerpen komt.
Als je logisch nadenkt en de hoorn bekijkt als een soort van impedantie aanpassing tussen het membraan en de lucht dan is het een betere match.

Nadeel is dan weer de grotere kasten & stacks.
Maar ik blijf erbij en heb dat zelf ervaren. sub welke een groot oppervlakte van sub kan voorzien komt niet uit een kleine kast dat is fysisch niet mogelijk.

Maar goed..... das een lange discussie.
Hetgeen ik wel is zou willen proberen is een 21" tapped horn of een bandpass hoorn.
Nu hebben we een 21" bandpass kast die tussen 28 & 50 Hz harder gaat dan een dubbele 18" dus met een redelijk rendement maar volgens mij gaat een tapped horn minstens even hard maar lager.
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
30-6-2014 00:26
en nog wat foto's

https://www.aman-nai.be/set/DSC00748.JPG

Beetje wazig maar globaal bekeken

https://www.aman-nai.be/set/DSC00749.JPG

Achterkant van de stack

https://www.aman-nai.be/set/DSC00753.JPG

Een versterkerrack.
Onderaan PL6 dan de PL380 en dan 2 keer de PL340
Aangestuurd met Apex processor of xilica.
PL380 geven meer op punishers dan de PL6 maar de PL6 geeft meer op BR ofzo. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de impedantie en hoeveel stroom er kan geleverd worden.
De PL380 kan iets meer spanning geven maar minder continu stroom lijkt me.
Op dat opzicht zal zo'n stack punishers volgens mij een gunstiger impedantieverloop hebben.

https://www.aman-nai.be/set/DSC00754.JPG

Nog een totaal beeld.

https://www.aman-nai.be/set/DSC00747.JPG
Versterkers op een rij
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
30-6-2014 11:24
Dat is echt wel een serieuze set zo!

Groetjes Walter
Mischa72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2009
Laatste: 9-11-2022
Berichten: 30
30-6-2014 11:41
Wat gaaf die achtergrond, een bovenetage vermomd als een gigantische antieke radio laugh :D
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
5-7-2014 01:06
Net terug van een eerste live test. jawadda da drukt door.

De FOH stond op circa 35m
Het was openlucht en op gras

Voor de live band. de kickdrum en de toms kwamen met een enorme impact. Sub ging ook laag genoeg. (ik denk dat 32Hz wel nog vrij goed aanwezig was zo op de meter te zien.

Dan op het einde was er nog een DJ met iets meer Sub in de muziek en dat was toch wel even een ervaring.
Aan de FOH hadden we 95dba gemeten (wettelijke normen etc....)
In het sub gebied echter was 120dbc op 40Hz geen enkel probleem.

De versterkers hadden het ook helemaal niet zwaar. -20db led aan en heel soms de -10db led (pl6 en pl380)
Wat ook opviel is dat er niet echt dode punten waren en dat het overal mooi door drukte. Ik denk dat hoe verder je gaat hoe meer de buitenste kasten gaan meewerken.

ben voor de gein eens op 100m en op 300m gaan staan en ook daar had je nog altijd impact en druk. natuurlijk niet zo hard meer maar het draagt enorm ver.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
5-7-2014 22:59
Volgende keer gewoon even kort naar de 0dB gaan op die QSC amps... laugh :D

Groetjes Walter
Dennis010Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2014
Laatste: 1-12-2016
Berichten: 51
19-10-2014 14:38
Hoi,

Ik ben bijna klaar met 4 Punisher kasten. Ik vraag me nog 1 ding af. Hoe doe ik dat met de speaker acces covers? In de tekening staat dat er balkjes van 27x27mm wordt gebruikt. Maar dan past de speaker niet meer. Maken jullie deze blakjes aan de speaker acces covers of op een andere manier.

Ik zie heel graag wat uitleg en liefst een foto'tje...

Graag hulp....
ArneblommaertStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-5-2014
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 44
20-11-2014 18:11
Iemand toevallig punisher kasten te koop?
Horn loaded all the way..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)