Forum > Zelfbouw Speakers

dubbele 12 inch sub maken

(43 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
8-5-2014 09:22
Nog even een tip qua houtsoort, waar wil je de kast voor gaan gebruiken?
Als ik het goed begrijp wil je er vooral van leren, en is het meer voor de fun (thuisgebruik?) In dat geval zou ik de kast van MDF maken. Dit is gewoon lekker goedkoop en prima te bewerken.

Mocht je de kast on-the-road gaan gebruiken moet je idd GEEN MDF gebruiken, maar zoals eerder genoemd berken Multiplex.
JarnedeclerckStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-5-2014
Laatste: 15-5-2014
Berichten: 20
8-5-2014 09:32
de sub is gewoon om in kamer te gebruiken ;)
ik zal dus denk ik voor MDF gaan.
maar heeft dit effect op je geluid of niet?
ik heb ook al winISD gedownload, maar wie kan me helpen bij het vinden van: Qts, Vas, Fs, Re, Le, Xmax, Z, Qms, Qes, Pe, Bl, Dia, Sd? ik weet niet namelijk waar alles voor staat en dan nog waar of hoe kan ik die informatie vinden?

of zijn er andere programma's die jullie weten, waar JB systems Sp12 wel geprogrammeerd in staat?

Alvast bedankt!
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
8-5-2014 09:50
Ik heb even snel voor je gegooled, maar dit is het enige wat ik zo snel kan vinden:

Technical Details:
Imdedance: 8 Ohm
Durchmesser: 12"
Power RMS: 200W
Frequency response: 60 Hz - 5 kHz
SPL 1W/1 m: 96 dB
Application: Mid / Bass
Weight: 3kg

Het zijn natuurlijk erg goedkope speakers, en ik weet niet eens of de fabrikant de T/S parameters wel heeft laugh :D
Heel misschien heeft iemand het ooit gemeten, maar dat verwacht ik niet.

Dit betekent dus dat je je kast niet écht goed kunt berekenen. Ik ben zelf zo eigenwijs geweest om een Cubo15 te bouwen, en daar had ik zo'n 15" JBSystems speaker in geschroefd. Natuurlijk is dit niet te vergelijken met de betere prijsklasses, maar het klonk echt best aardig. Misschien dat jij een Dubbele Cubo12 kan maken? Vergis je niet, dit zijn best grote kasten sneaky :V
JarnedeclerckStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-5-2014
Laatste: 15-5-2014
Berichten: 20
8-5-2014 09:56
dus ik zou eigenlijk gewoonweg een kast kunnen gaan maken voor de 2 woofers?
ik verwacht er ook niet te veel van... is het waar dat je je luchtgat best zo laag mogelijk tegen de grond plaatst?
en dat je zoveel mogelijk kaatsingen moet laten maken in je kast?
ik weet ook wel dat ik niet zomaar een plankje hier en daar in men kast kan steken, maar als ik de informatie niet heb voor een tekening kan ik toch niet veel anders of wel?

alvast bedankt!
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
8-5-2014 10:06
Als je niks kan berekenen zou ik niet gaan werken met allemaal "schotten" in de kast. Ook voor bas reflex is het fijn als je wat kan rekenen aan de poortlengte en diameter. Als je dat allemaal niet kan is het volgens mij het handigst om gewoon een grote gesloten kast te maken van bijvoorbeeld 200 liter inhoud.

Wat misschien ook handig is, om te kijken naar de TSX-12. Daar zit deze speaker in, dus in theorie heeft de fabrikant daar over nagedacht (al heb ik hierbij mijn twijfels razz :p ) Plus dat daar ook niet echt 'sub' uitkomt...

Edit: lees dit topic eens op je gemak door:
www.new-line.nl/forum/read/?t=38845
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 164
8-5-2014 10:11
Persoonlijk zou ik twee losse kastjes maken omdat dit iets handelbaarder is. Omdat je weinig gegevens hebt is het simpelste om ongeveer een 40 liter kastje te maken die je afstemt op een 45hz. Dit is waarschijnlijk wat aan de lage kant voor je speaker maar zo komt er tenminste nog iets laag uit.
Wil je toch een dubbele bouwen is het natuurlijk een kwestie van verdubbelen.
Een Cubo 12 is ook erg leuk maar door gebrek aan gegevens kan je dit niet simuleren. Je krijgt hoogstwaarschijnlijk wel een flink hogere output met deze kast.
't komt goed
JarnedeclerckStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-5-2014
Laatste: 15-5-2014
Berichten: 20
8-5-2014 10:14
ik heb ook al eens gekeken naar de tsx12 en daar kom ik op een goeie 106 liter per kast.
dus moet ik een kast maak van ca. 200L? :)
en waar plaats ik dan juist mijn luchtgat?
JarnedeclerckStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-5-2014
Laatste: 15-5-2014
Berichten: 20
8-5-2014 10:16

Heatside schreef:

Persoonlijk zou ik twee losse kastjes maken omdat dit iets handelbaarder is. Omdat je weinig gegevens hebt is het simpelste om ongeveer een 40 liter kastje te maken die je afstemt op een 45hz. Dit is waarschijnlijk wat aan de lage kant voor je speaker maar zo komt er tenminste nog iets laag uit.
Wil je toch een dubbele bouwen is het natuurlijk een kwestie van verdubbelen.
Een Cubo 12 is ook erg leuk maar door gebrek aan gegevens kan je dit niet simuleren. Je krijgt hoogstwaarschijnlijk wel een flink hogere output met deze kast.
ik zou liever voor een dubbele gaan...
hoe kan je een kast afstemmen op 45Hz? heeft dit temaken met je volume van kast of luchtgat?

alvast bedankt ;)
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 164
8-5-2014 10:28
Dan krijg je één kast van ongeveer 80l Netto met twee reflex poorten met een diameter van 110mm en een lengte van plusminus 270mm. plaatsing van poorten maakt niet heel veel uit maar ik zou het aan de onderkant houden.
't komt goed
JarnedeclerckStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-5-2014
Laatste: 15-5-2014
Berichten: 20
8-5-2014 10:35
bedankt, maar ik zou wel niet met lucht"gaten" werken, maar gewoon met een opening vanonderen...
moet ik dan gewoon deze oppervlakte van de luchtgaten gebruiken en dezelfde lengte voor de plank voor het luchtgat?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)