Stroom conditioner
(39 reacties. Pagina 4 van 4)Moderator(s): Dré
Gino VStandaard Lid Uit: België Sinds: 5-2-2010 Laatste: 1-3-2019 Berichten: 84 | 5-5-2014 22:19 |
Beste, ik heb juist nog een goed nagezien van mij macbook pro en heb wel ontdekt dat de voeding van de macbook een met aarding is en deze is de draad er aan pluggen en als je de gewone stekker neemt is het zonder aarding wel handig dan als dit het probleem was maar ik mij volgend weekend tijdens het opstellen eens systematisch te werk gaan en zien wanneer de ruis begint. mvg Gino | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 1596 | 5-5-2014 22:32 |
Hollender schreef: Hier hielp een isolator dus niet want het probleem deed zich gewoon voor zodra de stekker van de voeding in het stopcontact zat, zonder dat er zelfs een fysieke verbinding was met de mixer.- je gebruikt ongebalanceerde of verkeerd bedrade kabels tussen mixer, processor en amps, of - je gebruikt de groundlift schakelaars (meestal alleen op amps) in je systeem niet/verkeerd, of - je gebruikt slecht ontworpen apparatuur. In een goed systeem komt rommel op de randaarde niet in de signaalweg terecht. Dus geen randaarde onderbreken, maar het probleem oplossen. Door een andere laptopvoeding te kopen, loop je om het probleem heen en heb je vroeg of laat problemen op locatie (de laptop van de lichtman, de kassa-PC, enz.). | |
't is maar een hobby... | |
HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 16-11-2024 Berichten: 1235 | 6-5-2014 06:13 |
Dat zou een plausibele verklaring kunnen zijn. Maar het probleem situeert zich dus niet alleen thuis. Ik heb het dus eigenlijk op alle locaties. En dan heb ik het over plekken waar wel alles in orde zou moeten zijn zoals festivals, café's, en zelfs in clubs of theaters. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het allemaal al lang geleden is dat het voorkwam, ik heb dus al meer als twee jaar standaard dat "aardeloos" verlengsnoertje er tussen. | |
Free beats! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 6-5-2014 07:45 |
Aardlus kan ook ontstaan doordat de pin 1 in een XLR kabel aan twee kanten met het chassis van de plug is doorverbonden. Verder kan het soms helpen om je stekker om te draaien in het stopcontact. En waarom het op sommige locaties zich voordoet kan te maken hebben met hoe daar de nul en de aarde gemaakt worden. Soms zijn die het zelfde...... | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 6-5-2014 09:16 |
PvG schreef: Door een andere laptopvoeding te kopen, loop je om het probleem heen en heb je vroeg of laat problemen op locatie (de laptop van de lichtman, de kassa-PC, enz.).1. Randaarde 2. Signaalaarde Als die te "hard" aan elkaar zitten kan dat problemen veroorzaken. Je kunt prima meten hoe "hard" het in het geval van een specifieke laptop is door de weerstand (liever impedantie) te meten tussen randaarde en massa van de audio uitgang. Je ziet dan ook gelijk verschillen tussen laptop merken en types (vandaar ook dat niet elke laptop er last van heeft). Ook de layout van de ingangskant is van belang (zij het vaak ondergeschikt aan eerder genoemde uitgang). Door gebruik te maken van een dubbel geïsoleerde netvoeding voor de laptop haal je die eventuele harde verbinding weg (immers er is geen verbinding meer met randaarde). Hierdoor kan de signaalaarde van de uitgang redelijk vrij zweven waardoor de signaalaarde van de ingang een vastere referentie zal vormen. Je betoog over goed ontwerp e.d. zou prachtig zijn als we het over gebalanceerde verbindingen hadden. We hebben het echter in het geval van een audio uitgang op een laptop vrijwel altijd over ongebalanceerde verbindingen. Bij die verbindingen mogen we gerust stellen dat ze allemaal per definitie een beetje stuk zijn! Als je het voor jezelf uittekent (inclusief signaalaarde- en , randaarde-paden) dan zie je gelijk waar het keer op keer hopeloos mis kan gaan (en vaak gaat). Overigens hebben veel apparaten met gebalanceerde ingangen ook last met dit soort dingen. Dit komt omdat ze vaak Pin-1 aan de signaalaarde gooien (zodat men ook nog z'n mono jack stekkers in het apparaat kan proppen). Zonde en herstelbaar voor de techneut maar oh zo aanwezig in veel apparaten. Dit is de min of meer bekende "Pin-1 fout". | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 1596 | 6-5-2014 09:43 |
Dré: In het geval van Hollender is het probleem niet de netaarde van de laptop die verbonden is met signaalground (van de laptopuitgang): het probleem treedt nl. al op bij het inpluggen van de laptopvoeding zonder het audiosignaal aan te sluiten (zoals ik het begrijp). Er zit dus waarschijnlijk een aardlus of "pin 1" probleem in de rest van zijn apparatuur. (Anders had een line-isolator tussen laptop en mixer wel geholpen.) | |
't is maar een hobby... | |
Gino VStandaard Lid Uit: België Sinds: 5-2-2010 Laatste: 1-3-2019 Berichten: 84 | 6-5-2014 20:33 |
Beste, is deze pin 1 probleem bij normaal goede kabels niet aanwezig of moet ik op mijn xlr aansluitingen van mijn inbouw de 1 los halen van de pin of deze zo laten maar controlleren of deze niet is verbonden met het chassis van de flightcase. alvast bedankt | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 6-5-2014 21:12 |
Gino V schreef: Beste,is deze pin 1 probleem bij normaal goede kabels niet aanwezig of moet ik op mijn xlr aansluitingen van mijn inbouw de 1 los halen van de pin of deze zo laten maar controlleren of deze niet is verbonden met het chassis van de flightcase. alvast bedankt We hebben het hier dus niet over het loshalen van pin 1, maar de verbinding tussen pin 1 en de chassis lip! Tjee, dus toch waarschijnlijk aardlus, hele lappen met tekst, de meest wonderbaarlijke adviezen, allerlei symptoom bestrijding, maar de bron van het kwaad aanpakken, wat ook nog eens de goedkoopste oplossing is, tja, dat kan bijna niet waar zijn, dus kijken we daar in eerste instantie maar niet na Mensen kopen nu eenmaal graag kastjes en snoertjes want dat is veel spannender dan simpel zoekwerk....... | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 16-11-2024 Berichten: 1235 | 6-5-2014 21:37 |
Je bedoeld het probleem van de ts of dat van mij? Of misschien beide? | |
Free beats! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 7-5-2014 07:40 |
de op. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. |