Forum > Geluid

dbx 223xs crossover en dbx 166xs compressor/limiter voor actieve sound set

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DjkevinkdStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-2-2014
Laatste: 8-3-2014
Berichten: 10
2-3-2014 21:18

Timo Beckman schreef:

Een gebrek aan kennis kun je oplossen door het www te gebruiken en alles wat je niet snapt het zij ook mbv het internet op te zoeken of hier en op andere fora te vragen.

In mijn opinie zijn vragen niet dom maar komen voort uit interesse en het niet hebben van een basis. Als ik een makkelijk te verteren antwoord weet zul je dat iig van mij krijgen. Alleen dat makkelijk te verteren antwoord is lastig daar er vaak technische termen bij horen.......(mijn probleem hierbij : weinig geduld maar daar wordt aan gewerkt;-)

Met betrekking tot limiters:

Die zijn te berekenen maar dan heb je het eea aan informatie nodig mbt de versterkers (bv voltage gain=versterkingsfactor en op welk frequentie gebied die specifieke versterker ingezet wordt voor de attack en release tijden voor de limiter alsmede de waarden mbt de speaker).
Nogmaals een limiter over je systeem is geen garantie dat je de speakers heel houdt. Klein voorbeeld : met adamson bv krijg je de waarschuwing dat het af en toe aantikken van de limiters geen probleem is maar op het moment dat ze continu vol staan te werken je een dikke kans loopt dat er het eea na 8 uur werk vervangen zal moeten worden.

Voor zo ver ik kan zien is het een actief systeem (amps ingebouwd dus). als dit toch begint te kraken stuur je teveel signaal weg naar het systeem en overstuur je dus de inputs van het systeem. Die limiters die er in gebouwd zitten doen het dus wel degelijk daar je anders al lang een aantal speakers had moeten vervangen.

Google is my friend:
Ik moest even zoeken mbt rodec aLc 01
In de specs staat een waarde in dBm iets wat niet gebruikelijk is in pro audio producten waar meestal met dBv of dBu gewerkt wordt. Verder trekt voor zo ver ik zie die rodec het input signaal naar beneden en niet het signaal aan de outputs.
Wat houdt dit dus nu eigenlijk in? Ik gok hier een beetje maar lijkt mij dat die rodec op zijn input teveel aan signaal detecteert en dus ingrijpt en het input signaal naar beneden trekt waarop de DJ (neem ik aan) dus zijn gains omhoog gooit waarop die rodec dus nog meer het signaal naar beneden bijstelt. Uit eindelijk stuurt de dj dus steeds meer weg waarbij hij de output van zijn eigen mixer overstuurt of de input naar het systeem (in dit geval dus de rodec).
Ik gok hier een beetje maar dit cirkeltje kun je alleen doorbreken door minder signaal naar je systeem te sturen.
www.rodec.com/productdetails.php?code=25&specs
www.sengpielaudio.com/calculator-volt.htm
wat de "google " reactie betreft is dit idd het probleem meestal. Dj's willen altijd maar luider en luider draaien en zwieren de master en de gain levels altijd zo goed als open zodat alles dus idd in het rood terecht komt en zelfs overstuurd begint te klinken.
Terwijl dit dus eigenlijk totaal geen zin geeft. Maar ja. In die geval moet ik dus zien dat ze niets kapot gaan spelen.
Ik heb de gewoonte om die alc begrenzer zo af te stellen dat men de master van de mengtafel mooi volledige open mag draaien en de gain levels netjes voor het rood vu signaal blijven van de mengtafels. Maar dan komt het grote probleem. Dj's vinden het soms zo nodig om de gain levels nog eens wat extra bij tegeven zodat men een rode vu signaal krijgt (vanaf dan activeerd de alc rodec begrenzer) en compresseert deze de mooie eerste overstuurde signalen.

Maar dan heb je de pruts dj's die dus niet beseffen dat de limiter zij werk doet. " oei het klinkt plots stiller !
dan gaan we de gain maar volledige opendraaien"
En zie je een mengtafel met volledige open master (wat oke is) Maar dan een VOLLEDIG open Gain levels op de fader kanalen en boven dien vinden ze het nog nodig om de mid en high eq open te draaien en sommige moeten de low eq ook nog opendraaien.
Kortom Alle vu's staan stil in het rood zo ook die alc rodec controller. Dan begin het te kraken enzo.
Dus die gain level en EQ 's op de menger blijven steeds een probleem om een deftige aftelling te kunnen krijgen kwa begrenzing.
DjkevinkdStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-2-2014
Laatste: 8-3-2014
Berichten: 10
2-3-2014 21:22

joepurlings schreef:

Dan laat je deze toch door iemand anders instellen, hij wordt toch maar voor één set gebruikt.
Wellicht kan je dealer je hiermee helpen?
Wel natuurlijk goed opletten als deze afgesteld wordt, dan leer je er zelf toch wat van!

De Rodec zou bovendien al voldoende moeten zijn om je actieve set netjes (extra) te beveiligen?
Crossover moet je eigenlijk niet gebruiken, dan krijg je alleen maar vreemde verschijnselen in de overgangsgebieden door de crossover die er al in de speakers zit.
Zonder de cross over in de huidige situtatie kan ik niet alle speakers beschermen.
Vb de rodec begrenzeer stel ik zo af op de sub kasten waar vandaar uit de mid/high vertekt naar de top kasten die dan weer geen
begrenzing hebben.

vandaar ik dacht te werken met een crossover om dan het laag naar een begrenzer te sturen en het mid/high naar nog een andere begrenzer.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 24-11-2024
Berichten: 694
2-3-2014 23:00
Volgens mij moet jij gewoon een Dateq SPL-3 limiter aanschaffen, die schakelt de spanning/voeding naar de DJ-set gewoon af zodra er continu in het rood gedraaid wordt... want er is geen (simpele) limiter bestand tegen +100 Db het rood in sturen.

Google daar maar eens op, ik zie geen andere (eenvoudige) oplossing voor je helaas... of je moet er zelf bij blijven en zodra je rode lampjes ziet knipperen meteen de dienstdoende DJ executeren
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
2-3-2014 23:31
Het vervormen/kraken van je set komt voor mijn "gevoel" niet door verkeerd afgestelde limiters of te weinig vermogen maar door onkunde van de gebruikers DJ's in dit geval.
Hier doe je niet veel aan behalve "vriendelijk" duidelijk maken dat ze de gains naar beneden bij dienen te stellen en misschien na een tijdje iets "minder" vriendelijk (suc6 en minder is op veel manieren uit te leggen stuk hout of zo;-).

Verder duidelijk een geval van : Shit in=shit uit (alleen wat harder)
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
Berichten: 1235
3-3-2014 05:28
Is dat niet bijna altijd het probleem? Een beetje fatsoenlijke dj zal zich gedragen, maar die zijn er echt bitter weinig. Het verhaal van opengedraaide gain en daar bovenop nog eens de eq opendraaien om nog maar wat luider te kunnen gaan is me niet onbekend. Ik verbaas me er dan ook keer op keer weer over dat ze het zelf nog de moeite vinden om naar te luisteren want ik ben dan meestal al gevlucht...

Eigenlijk zou er gewoon een soort van limiter moeten komen die bij het oplichten van rode lampjes een of ander marteltuigje activeert...
Free beats!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 24-11-2024
Berichten: 694
3-3-2014 08:42
In een ander topic over limiters heb ik oa valluiken onder de DJ-booth, 220V schokarmbanden, een pak 1000W parren of Atomics recht boven de draaitafels gericht op de DJ`s hun ogen langs zien komen...

Maar vanwege aansprakelijksproblemen is dat helaas geen haalbare kaart vrees ik...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 23-11-2024
Berichten: 1596
3-3-2014 10:25
[off topic]Ik heb een collega een gaatje zien branden in een houten vloer met 3 Sharpy's... Daar moet je ook een DJ mixer mee kunnen 'voor verwarmen'... wink ;)
't is maar een hobby...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 23-11-2024
Berichten: 2080
3-3-2014 11:41
Ach met die parren en atomics moet je al een heel eind komen zonder te zorgen voor mogelijk letsel sneaky :V
Niet goed, wel hard!
DjkevinkdStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-2-2014
Laatste: 8-3-2014
Berichten: 10
4-3-2014 17:37
hey

vandaag is een dbx 223xs cross-over binnen gekomen, ik kon het niet laten om te experimenteren laugh :D wink ;)

1. eerste indruk voelt het toestel heel stevig aan.

2.1 eerste indruk kwa klank.

De hk audio linear 5 set klinkt nog schel en scherp zonder de dbx dus en aan de top/subs instelling kan ik niets wijzigen.
Met de dbx 223xs in stereo kan je de bass wat bij pushen en de high wat beter afstellen nu stell ik mij de vraag wat met het mid?
aangezien van uit de sub kast waar Mid/high opgeschreven staat en naar de top gestuurd wordt.
Heb ik op de dbx enkel high, stuurt de dbx dat voor 2 weg systemen mid/high dan niet samen uit ?

2.2 Vervolgens heb ik ook de dbx 223xs eens in mono 3 weg geschakeld.
waar ik dan low - mid - high kan afstellen.

Men hk audio 115 topkasten hebben een A en een B input per kast.
Zo heb ik eens geprobeerd het high naar input A te sturen en het mid naar input B en via deze weg klinkt het eigenlijk nog beter.
Het low blijft dan gewoon naar basskast gaan.
De vraag is zo 2 aparte signalen naar 1 top sturen met 2 apart ingangen op de kasteb is dat verstandig en goed. kwestie van den boel niet op te blazen als er ooit eens vollenbak lawaai zal gemaakt worden.
Wellis waar mankeer ik dan nog een dbx 223xs voor de andere top/bass set. Maar tis maar ter experiment.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 2053
4-3-2014 19:01
Als ik het allemaal zo lees, kan je er beter een specialist bij halen.
Kort door de bocht:
je weet niet echt wat je doet, negeert alle adviezen en rommelt maar wat aan.
Heb je uberhaubt de handleiding gelezen van de crossover?
HK is schel, mid kennen ze niet echt, zeker niet op een 15 inch topkastje.
Door de boel 3 weg aan te sturen kan je daarmee spelen, maar ga je wel rare dingen krijgen.
Je hebt een 3 weg mono of 2 weg stereo crossover, dan is hi uit gewoon alles boven je crossoverpunt naar je low uit.
Oftewel 100 Hz is 100 Hz....
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)