Forum > Geluid

dbx 223xs crossover en dbx 166xs compressor/limiter voor actieve sound set

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DjkevinkdStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-2-2014
Laatste: 8-3-2014
Berichten: 10
27-2-2014 18:30
Hey

kan ik met de dbx 223xs cross-over een actieve sound set aansturen?

het gaat om de HK audio linear 5 big venue set
( 2 x top 1000w + 4 x sub 1200 watt)

momenteel wordt er van op de sub kasten door gelinkt naar de toppen.
Op deze manier kan ik jammer genoeg niet een correcte limiting afstellen op alle speakers.
Dus zou ik van uit de dbx 223xs het hoog en laag willen verdelen om dan beide signalen door 2 dbx 116xs te limiteren.

Ik kreeg elders op het forums wat info over de dbx driver rack pa + Maar na wat op zoek werk heb ik terug men twijfels om de digitale weg te kiezen ( reeds slechte tegen slag gehad met vroeger processor).
Aangezien ik deze sound set gebruik voor grotere feestje (400 a 500 man) en ik er zelf niet altijd ben en dus andere dj's de mengtafel bedienen wil ik een analoge weg nemen (cross-over dbx 223xs en limiting mss 2 x dbx 166xs

wat denken jullie?
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
27-2-2014 19:15
Suc6
Je kan beter even verder kijken naar een digi speeldoos.

Zeker waar het limiters betreft zijn er veel betere oplossingen maar die kosten waarschijnlijk iets meer.
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
27-2-2014 19:15
Crossovers en limiters zitten toch al in deze kasten zelf ingebouwd (mag ik hopen)?
Corolla power!
DjkevinkdStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-2-2014
Laatste: 8-3-2014
Berichten: 10
27-2-2014 20:32

Timo Beckman schreef:

Suc6
Je kan beter even verder kijken naar een digi speeldoos.

Zeker waar het limiters betreft zijn er veel betere oplossingen maar die kosten waarschijnlijk iets meer.
enige voorstellen ?

ik heb er zelf niet zoveel kennis van dus het zou iets eenvoudig moeten zijn.
maar wel zeer betrouwbaar.
Ik zelf ben niet altijd op verhuur events aanwezig dus moeten toestellen zijn
die in mogelijke omstandig heden zich zonder problemen kunnen terug hervatten.
vb stroompannes en dergelijke vandaar ik dacht de analoog weg te nemen.
DjkevinkdStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-2-2014
Laatste: 8-3-2014
Berichten: 10
27-2-2014 20:33

DJohnny schreef:

Crossovers en limiters zitten toch al in deze kasten zelf ingebouwd (mag ik hopen)?
Ja er zitten er in maar ik kan de luidsprekers tot kraken krijgen zonder dat er gelimit wordt.
Het limit lampje activeert wel maar er wordt niets naar beneden getrokken.
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
27-2-2014 21:53
Een limiter is geen garantie dat je de boel niet kan slopen.
Als je de set al hoort vervormen waarom dan toch door douwen?

Dat kraken van je speakers kan een aantal oorzaken hebben waaronder dus teveel input signaal tot clippende amps.
Een limiter houdt pieken tegen maar als je constant je limiters vol nodig hebt betekent dat je speakers elke x vol moeten werken en als je dit een tijdje vol houdt blaas je als nog het hele spul naar god.

Maar goed qua digi doosjes zijn er plenty mogelijkheden waar de goedkopere processors meestal een RMS limiter hebben. Deze zijn geen garantie dat het spul niet kapot kan maar het gaat langer goed. Merken bv xilica alldsp en de wat oudere series XTA.

De betere processors hebben naast de rms limiters ook vaak de mogelijkheid om een piek limiter in te stellen maar ook dit is nog geen garantie dat het niet kapot kan het duurt alleen langer.
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
DjkevinkdStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-2-2014
Laatste: 8-3-2014
Berichten: 10
1-3-2014 04:37

AMX_Pete schreef:

djkevinkd schreef:

enige voorstellen ?
Iets tamperproof, want zoiets als dBx 166 of andere compressor-limiters zijn zo te ontregelen door eender wie bij de knoppen kan.
Ik denk dan bvb aan :
Dateq SPL-1 en SPL-2
Drawmer SP-2120
ik heb momenteel een rodec aLc 01 er aangekoppeld waar ik op deze hk geluid set niet zo te vreden van ben.
Dus met die 166 van dbx zou ik deze wel achter plexie monteren. wa ook al veel doe is veel rode lampjes die net voor limiting gaan activeren zodat ik djs daar kan op waarschuwen dit doe ik met die rodec alc 01 op een andere geluid set van mij en werkt aardig.
DjkevinkdStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-2-2014
Laatste: 8-3-2014
Berichten: 10
1-3-2014 04:40

Timo Beckman schreef:

Een limiter is geen garantie dat je de boel niet kan slopen.
Als je de set al hoort vervormen waarom dan toch door douwen?

Dat kraken van je speakers kan een aantal oorzaken hebben waaronder dus teveel input signaal tot clippende amps.
Een limiter houdt pieken tegen maar als je constant je limiters vol nodig hebt betekent dat je speakers elke x vol moeten werken en als je dit een tijdje vol houdt blaas je als nog het hele spul naar god.

Maar goed qua digi doosjes zijn er plenty mogelijkheden waar de goedkopere processors meestal een RMS limiter hebben. Deze zijn geen garantie dat het spul niet kapot kan maar het gaat langer goed. Merken bv xilica alldsp en de wat oudere series XTA.

De betere processors hebben naast de rms limiters ook vaak de mogelijkheid om een piek limiter in te stellen maar ook dit is nog geen garantie dat het niet kapot kan het duurt alleen langer.
ik denk dat digi doosjes niet echt iets voor mij zal zijn hoe meer ik rond neus hoe moellijker het wordt, ik ben namelijk geen echte geluids technicus om doze als xilica te gaan kunnen afstellen. kreeg deze reeds aangewezen bij men dealer maar door de kennis die ik er maar van heb rade men mij dit af.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2061
1-3-2014 10:54
Dan laat je deze toch door iemand anders instellen, hij wordt toch maar voor één set gebruikt.
Wellicht kan je dealer je hiermee helpen?
Wel natuurlijk goed opletten als deze afgesteld wordt, dan leer je er zelf toch wat van!

De Rodec zou bovendien al voldoende moeten zijn om je actieve set netjes (extra) te beveiligen?
Crossover moet je eigenlijk niet gebruiken, dan krijg je alleen maar vreemde verschijnselen in de overgangsgebieden door de crossover die er al in de speakers zit.
Niet goed, wel hard!
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
1-3-2014 11:12
Een gebrek aan kennis kun je oplossen door het www te gebruiken en alles wat je niet snapt het zij ook mbv het internet op te zoeken of hier en op andere fora te vragen.

In mijn opinie zijn vragen niet dom maar komen voort uit interesse en het niet hebben van een basis. Als ik een makkelijk te verteren antwoord weet zul je dat iig van mij krijgen. Alleen dat makkelijk te verteren antwoord is lastig daar er vaak technische termen bij horen.......(mijn probleem hierbij : weinig geduld maar daar wordt aan gewerkt;-)

Met betrekking tot limiters:

Die zijn te berekenen maar dan heb je het eea aan informatie nodig mbt de versterkers (bv voltage gain=versterkingsfactor en op welk frequentie gebied die specifieke versterker ingezet wordt voor de attack en release tijden voor de limiter alsmede de waarden mbt de speaker).
Nogmaals een limiter over je systeem is geen garantie dat je de speakers heel houdt. Klein voorbeeld : met adamson bv krijg je de waarschuwing dat het af en toe aantikken van de limiters geen probleem is maar op het moment dat ze continu vol staan te werken je een dikke kans loopt dat er het eea na 8 uur werk vervangen zal moeten worden.

Voor zo ver ik kan zien is het een actief systeem (amps ingebouwd dus). als dit toch begint te kraken stuur je teveel signaal weg naar het systeem en overstuur je dus de inputs van het systeem. Die limiters die er in gebouwd zitten doen het dus wel degelijk daar je anders al lang een aantal speakers had moeten vervangen.

Google is my friend:
Ik moest even zoeken mbt rodec aLc 01
In de specs staat een waarde in dBm iets wat niet gebruikelijk is in pro audio producten waar meestal met dBv of dBu gewerkt wordt. Verder trekt voor zo ver ik zie die rodec het input signaal naar beneden en niet het signaal aan de outputs.
Wat houdt dit dus nu eigenlijk in? Ik gok hier een beetje maar lijkt mij dat die rodec op zijn input teveel aan signaal detecteert en dus ingrijpt en het input signaal naar beneden trekt waarop de DJ (neem ik aan) dus zijn gains omhoog gooit waarop die rodec dus nog meer het signaal naar beneden bijstelt. Uit eindelijk stuurt de dj dus steeds meer weg waarbij hij de output van zijn eigen mixer overstuurt of de input naar het systeem (in dit geval dus de rodec).
Ik gok hier een beetje maar dit cirkeltje kun je alleen doorbreken door minder signaal naar je systeem te sturen.
www.rodec.com/productdetails.php?code=25&specs
www.sengpielaudio.com/calculator-volt.htm
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)