Forum > Geluid

Defect raken geluidsinstallatie

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
19-1-2014 17:46
Hallo BMWdennis,

Heb je nu gelezen wat ik heb gepost?
Toch maar eens kijken of we de MX3000a voor een mooie prijs kunnen verkopen en daarvoor 2 lichtere versterker voor kunnen vinden.
Ik zou eerder een processor aanschaffen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
BmwdennisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2014
Laatste: 30-4-2014
Berichten: 10
19-1-2014 17:51

Webbie schreef:

Hallo BMWdennis,

Heb je nu gelezen wat ik heb gepost?
Toch maar eens kijken of we de MX3000a voor een mooie prijs kunnen verkopen en daarvoor 2 lichtere versterker voor kunnen vinden.
Ik zou eerder een processor aanschaffen.

Greetz Webbie...
Hoi Webbie,

Dat had ik inderdaad nog niet gelezen, mijn excuses.

Dan ga ik ook opzoek naar een processor. Stond al wel in de verlanglijst.

Maar als ik de reacties zo lees ben ik bang dat ik toch op 4 ohm moet gaan spelen. Dus is de enige opties om of wat speakers thuis te laten of meer versterkers.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
19-1-2014 17:52
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 19-1-2014 18:16
Hallo BMWdennis,

Bmwdennis schreef:

Maar als ik de reacties zo lees ben ik bang dat ik toch op 4 ohm moet gaan spelen. Dus is de enige opties om of wat speakers thuis te laten of meer versterkers.
Inderdaad is het beter voor je versterkers om op 4Ohm te spelen, maar voor de subs zelf maakt het niets uit.
Dat de versterker op 2Ohm staat te spelen zou geen invloed moeten hebben op de subs zelf, of je moet echt te keer zijn gegaan met zwaar clippende versterkers tijdens de optocht.

Zwaar clippende versterkers (als gevolg van het te hard insturen van de ingangen) zie ik eigenlijk als enige oorzaak dat je subs kapot zijn gegaan.

Had je zicht op de versterkers tijdens de optocht?
Voordeel van de 215XT is dat de magneet eraf kan en kwamen we erachter dat het schuim tussen de luchtspleet is gekomen.
Dat schuim wat je in de luchtspleet vond is afkomstig uit het poolgat, dit moet voorkomen dat er rommel in de driver komt.
Als dat schuim echt in de luchtspleet zat is de driver echt te warm geworden.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
BmwdennisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2014
Laatste: 30-4-2014
Berichten: 10
19-1-2014 18:19

Webbie schreef:

Hallo BMWdennis,

Bmwdennis schreef:

Maar als ik de reacties zo lees ben ik bang dat ik toch op 4 ohm moet gaan spelen. Dus is de enige opties om of wat speakers thuis te laten of meer versterkers.
Inderdaad is het beter voor je versterkers om op 4Ohm te spelen, maar voor de subs zelf maakt het niets uit.
Dat de versterker op 2Ohm staat te spelen zou geen invloed moeten hebben op de subs zelf, of je moet echt te keer zijn gegaan met zwaar clippende versterkers tijdens de optocht.

Zwaar clippende versterkers (als gevolg van het te hard insturen van de ingangen) zie ik eigenlijk als enige oorzaak dat je subs kapot zijn gegaan.

Had je zicht op de versterkers tijdens de optocht?

Greetz Webbie...
Hoi Webbie,

Tijdens de optocht hadden we zicht op de versterkers en deze hebben niet in de clip gedraaid. Begin van de optocht het spul nog iets teruggedraaid want ik zag het clip lampje heel iets op kleuren. Verder gedurende optocht geen clippende versterkers. Wel draaiden we wel redelijk op het randje maar is goed in de gaten gehouden.

Ik ben nog een beetje aan het zoeken voor een processor. Degene die jij voorstelde zit rond de 175 euro tweedehands. Echter zie ik een Composer PRO MDX2200 voor 50 euro tweedehands. Zit tussen deze twee een groot verschil? Of is het enige dat de DCX2596 een display heeft en de MDX2200 ledlampjes? Anders gaat mijn voorkeur naar de goedkopere.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
19-1-2014 18:27
Hallo BMWdennis,

Volgens mij is het gewoon een optelsom: muziek-keuze (weinig dynamiek) + opgepepte MP3's (nog minder dynamiek) + te hard uitsturen van je mixer + misschien ook nog een verkeert ingestelde cross-over (met een vaste low-cut van 25Hz).

Bmwdennis schreef:

Ik ben nog een beetje aan het zoeken voor een processor. Degene die jij voorstelde zit rond de 175 euro tweedehands. Echter zie ik een Composer PRO MDX2200 voor 50 euro tweedehands. Zit tussen deze twee een groot verschil? Of is het enige dat de DCX2596 een display heeft en de MDX2200 ledlampjes? Anders gaat mijn voorkeur naar de goedkopere.
De Composer PRO MDX2200 kan alleen de zaak nog erger maken, je kan met dat apparaat nog meer de muziek verdichten (compressor) en zo nog minder ruimte laten voor dynamiek die bij de door jouw gekozen muziek toch al bijna niet aanwezig is.
Zover ik weet zit daar ook geen echte limiter in.

Gewoon je huidige cross-over verkopen en de DCX2496 o.i.d. aanschaffen.
Zoals je misschien al gelezen hebt zitten alle functies (cross-over, limiter, PEQ, GEQ, low-cut, enz..) dan in een apparaat.

Let op: de processor garandeert niet dat je tijdens de volgende optocht je subs heel houd, je moet natuurlijk wel je verstand blijven gebruiken. Maar je hebt met de processor nu wel een stukje gereedschap waarmee je "oepsjes" en de gevolgen daarvan kunt voorkomen.

Als ik mij niet vergis kun je op een bepaald moment door de limiters drukken van de DCX2496, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker meer.
Kan iemand dat beamen hier?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
BmwdennisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2014
Laatste: 30-4-2014
Berichten: 10
19-1-2014 18:46

Webbie schreef:

Hallo BMWdennis,

Volgens mij is het gewoon een optelsom: muziek-keuze (weinig dynamiek) + opgepepte MP3's (nog minder dynamiek) + te hard uitsturen van je mixer + misschien ook nog een verkeert ingestelde cross-over (met een vaste low-cut van 25Hz).

Bmwdennis schreef:

Ik ben nog een beetje aan het zoeken voor een processor. Degene die jij voorstelde zit rond de 175 euro tweedehands. Echter zie ik een Composer PRO MDX2200 voor 50 euro tweedehands. Zit tussen deze twee een groot verschil? Of is het enige dat de DCX2596 een display heeft en de MDX2200 ledlampjes? Anders gaat mijn voorkeur naar de goedkopere.
De Composer PRO MDX2200 kan alleen de zaak nog erger maken, je kan met dat apparaat nog meer de muziek verdichten (compressor) en zo nog minder ruimte laten voor dynamiek die bij de door jouw gekozen muziek toch al bijna niet aanwezig is.
Zover ik weet zit daar ook geen echte limiter in.

Gewoon je huidige cross-over verkopen en de DCX2496 o.i.d. aanschaffen.
Zoals je misschien al gelezen hebt zitten alle functies (cross-over, limiter, PEQ, GEQ, low-cut, enz..) dan in een apparaat.

Let op: de processor garandeert niet dat je tijdens de volgende optocht je subs heel houd, je moet natuurlijk wel je verstand blijven gebruiken. Maar je hebt met de processor nu wel een stukje gereedschap waarmee je "oepsjes" en de gevolgen daarvan kunt voorkomen.

Greetz Webbie...
Hoi Webbie,

Hardstikke bedankt voor je informatie(de rest ook). Kan ik wat mee!

Dan gaan we eerst opzoek naar een goede processor en verkopen we de crossover. Wanneer dit in orde is ga ik aan de slag om eventueel andere versterkers te regelen zodat het zaakje op 4 ohm komt te draaien.

Ik snap dat dit geen garantie geeft, maar geeft toch een extra beveiliging om het zaakje heel te houden.

Gr Dennis
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
19-1-2014 18:55
MP3 zijn vaak niet de beste kwaliteit inderdaad. Daarnaast zit er vaak een dB verschil in tot en met, sommige zijn helemaal overstuurt. Daar zou ik ook een oorzaak en gevolg in zoeken.

Maar is huren van een versterker ook geen optie?
Gr Evert M
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 2053
19-1-2014 18:59
Zet je low-cut ook eens op 40 of zelfs 50 Hz, die 25 is echt te laag, zeker als er ook nog wat bagger mee komt in die MP3's.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BmwdennisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2014
Laatste: 30-4-2014
Berichten: 10
19-1-2014 19:08

VrijeVogel schreef:

MP3 zijn vaak niet de beste kwaliteit inderdaad. Daarnaast zit er vaak een dB verschil in tot en met, sommige zijn helemaal overstuurt. Daar zou ik ook een oorzaak en gevolg in zoeken.

Maar is huren van een versterker ook geen optie?
Hoi Evert,

Ik weet dat de MP3tjes slechte kwaliteit is, vooral als het van youtube oid gedownload is. Het is alleen voor ons niet te doen om alles op FLAC formaat kwaliteit te krijgen
Huren van een versterker is een optie. Echter willen wij de set ook vaker gaan verhuren voor feestjes en willen wij op den duur dit graag allemaal in eigen beheer hebben. Maar we kunnen met de aankomende carnaval wel een versterkertje huren.

Frank76 schreef:

Zet je low-cut ook eens op 40 of zelfs 50 Hz, die 25 is echt te laag, zeker als er ook nog wat bagger mee komt in die MP3's.
Hoi Frank,

ik weet dat 25HZ laag is, echter kan onze crossover niet lager dan dit. Het is een vast ingesteld en kan alleen via een knop aan of uit worden gezet.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 2053
19-1-2014 19:13
Daarom ook die processor!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)