Forum > Geluid

EV RX115/75 beveiliging

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DJ SnufStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2003
Laatste: 14-4-2018
26-10-2013 11:09
Ik heb recent twee gebruikte EV RX115/75 kastjes overgenomen als aanvulling op onze eigen kasten.
Van een van de kasten functioneert het interne overbelastingslampje van de lagetonen luidspreker niet. Lampje zelf brand wel gewoon, heb ik los gesoldeerd en getest met trafo. Ik denk dat het zwarte component op de printplaat, ik denk een thermische overbelastings schakelaar mogelijk defect is, betreft een BC51 ac125V 3,15A 2G24. Component heeft geen zichtbare schade. Heeft iemand ervaring met de werking / aansturing van dit soort beveiligingen in luidsprekerkasten en waar kan ik dit soort componenten bestellen?
Gaan met die banaan!
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
26-10-2013 18:10
Is het juist niet de bedoeling dat het lampje niet brand? En is het niet voor de HF driver??
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Kvdb013Standaard Lid
Sinds: 2-7-2012
Laatste: 15-7-2018
26-10-2013 20:45

nijhuisr schreef:

Is het juist niet de bedoeling dat het lampje niet brand? En is het niet voor de HF driver??
Dit vraag ik me dus ook af
DJ SnufStandaard Lid
Sinds: 8-3-2003
Laatste: 14-4-2018
27-10-2013 11:13
Volgens mij, maar verbeter me als ik het fout hebt, is de bedoeling dat het lampje gaat branden boven een bepaalt voltage/vermogen om luidsprekers te beschermen tegen overbelasting. In de andere kasten werkt het wel zo. Er zit een apart lampje voor de LF luidspreker en de HF driver. Uitsluitend het lampje voor de LF luidspreker doet het niet terwijl het lampje zelf wel goed is.
Gaan met die banaan!
DjdacoreStandaard Lid
Sinds: 23-12-2014
Laatste: 23-12-2014
23-12-2014 11:42
Hallo.

Wij hebben exact hetzelfde probleem maar dan in de RX118S 600 watt. Er zit een printplaat in met die spreekspoel beveiliging en de vier lampjes. Nou waren de lampjes stuk oftewel de weerstand was weg. Twee keer achter elkaar de luidspreker opgeblazen.

Als je het mij vraagt vind ik het wel raar dat zo'n dergelijk systeem nodig is om een luidspreker aan te sturen. Als de lampjes stuk gaan merk je daar helemaal niks van , want het geluid blijft gewoon doorgaan. Dan zou je al om de paar week moeten checken of ze stuk zijn?? Op zich het systeem is wel mooi natuurlijk maar op deze manier maak je het zo stuk voordat je er iets van merkt.

Verder lopen de lampjes parallel naast de spreekspoel beveiliging. Oftewel als de lampjes stuk gaan merk je er helemaal niks van.
Mooier zou zijn als de lampjes stuk gaan, dat er geen geluid meer uit komt. Dat is dus niet zo!

Ik heb navraag gedaan in Duitsland waar ze die printplaten verkopen, is toch nog even 168€ !! En nog even €6 verzendkosten.
De lampjes zijn per twee 13,95€ dus dat valt wel mee. Wel erg duur voor alleen een kale printplaat met wat lampjes en alleen een spreekspoel beveiliging.

Nou vraag ik mij af of je die spreekspoel beveiliging ook los kunt krijgen, als hij stuk is dan soldeer je zelf even een nieuwe er op.
BC51 - 3,15A AC125V 2K29 Dat is wat er op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)