Forum > Geluid

[Advies] Speakers + versterker

(63 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
28-6-2013 10:02

Frank76 schreef:

- Wij hebben nog nooit een kapotte speaker gehad, wel een kapotte versterker. Gelukkig kan je dan in ieder geval verder.
Hier draag je een goed voorbeeld aan (een voorbeeld in het voordeel van powered speakers).

Unpowered setje bestaand uit 2 kastjes en 1 versterker. Als de versterker stuk gaat -> Stilte in de meeste gevallen aangezien een versterker meestal zo kapot gaat dat de stekker beter uit het stopcontact gehaald kan worden.

Powered setje bestaand uit 2 kastjes. Als een van de kastjes stuk gaat -> De andere doet het nog.

Oftewel: De redundantie is bij een powered systeem van nature hoger. Uiteraard op te lossen door te gaan slepen met reserve versterkers.

<<<

Powered en unpowered hebben allebei hun, al dan niet toepassingsspecifieke, voor- en nadelen. De huidige techniek laat echter wel duidelijk een verschuiving zien naar powered speakers (denk aan beam stearing e.d. waarbij simpelweg veel versterkerkanaaltjes nodig zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ChaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2010
Laatste: 18-7-2013
Berichten: 21
28-6-2013 10:05
1 x bewerkt. Laatst door Chaos op 28-6-2013 11:01
Ik kan van beiden jullie standpunten wel begrijpen, het blijft uiteindelijk toch echt persoonlijke voorkeur denk ik. Zowel actief en passief zullen prima werken. Mijn set zal toch wel vooral buiten staan, waardoor actief voor mij al direct een stuk minder aantrekkelijk wordt. Toch is het inderdaad wel heel fijn dat alles in een actief setje al perfect op elkaar is afgestemd en je geen extra versterker nodig bent (wat voor mij echter niet uitmaakt, maar dat is persoonlijk)

Ik heb even een persoonlijke selectie gemaakt, passief & actief
Passief

Setje 1
2 x de JBL JRX-115
1 x DAP Audio Palladium P-900

Setje 2
2 x DAP Audio X-12
1 x DAP Audio Palladium P-1600

Setje 3 [zou ook nog kunnen]
1 x DAP Audio PS115 Set

Actief

Setje 1
1 x DAP Audio Soundmate I MKII

Setje 2
1 x DAP Club Mate II

Het max € bedrag ligt toch echt wel op de €750
Graag jullie mening!, betere voorstellen zijn natuurlijk altijd welkom :)

EDIT: Vroeg me ook af wat hier een goed mengpaneel bij zou zijn?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
28-6-2013 10:13

Dré schreef:

Unpowered setje bestaand uit 2 kastjes en 1 versterker. Als de versterker stuk gaat -> Stilte in de meeste gevallen aangezien een versterker meestal zo kapot gaat dat de stekker beter uit het stopcontact gehaald kan worden.
Tot nu toe slechts 1 keer in ruim 20 jaar, dus ook dat valt mee. Bovendien hebben we altijd meerdere versterkers bij ons, stilte dus nooit! Wel vermogensverlies.
Je kan zelfs met 2 toppen en 2 subs blijven draaien.
De meeste actieve kastjes die rondzwerven zijn niet eens 20 jaar oud en zullen dat zeer waarschijnlijk ook niet halen.
Een verkoper bij de roze vrienden sprak eens de legendarische woorden: DB technologies is niet gemaakt voor heel lang, de fabriek moet immers ook blijven draaien...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
28-6-2013 10:24

Frank76 schreef:

Bomdes, jij bent blijkbaar erg gecharmeerd van actief, ik totaal niet. Toch even reageren.

- Wij hebben nog nooit een kapotte speaker gehad, wel een kapotte versterker. Gelukkig kan je dan in ieder geval verder. Een spare versterker neem je eenvoudig mee of je gaat naar 1 kanaal toe met 2 speakers. Reparatie van een fatsoenlijke versterker is vaak zinvol.
- Dus jij zet in de regen een actieve speaker? En hoe veilig staat een speaker op een statief van 2,5 meter? Ik praat hier niet over een drive-in show, maar bijvoorbeeld presentatie.
- Hoeveel mensen draaien hier NIET vol in het rood? En als dat er zo weinig zijn, waarom gaat er dan zoveel kapot en zie je over DJ's vol in het rood draaien (zelfs de profs)
- Niet eens, een passieve speaker plug je er zo bij, actief is weer 2 kabels (of een dikke combikabel), extra stroom, extra risico op bedieningsfouten etc etc.
- Dan nog moet er stroom naartoe, of heb jij een mixer met 10 schuco uitgangen?

Als je altijd hetzelfde kunstje doen, in dezelfde setup, dan kan ik de keuze voor actief snappen.
In vaste installaties sowieso nooit en bij veel wisselende setups voor presentaties en buiten evenementen ook niet.
Niet echt, alles groter dan onze PRX600 set is ook passief.

- Dré heeft hier al goed op ingepikt
- Jazeker. Daarvoor bestaan regenhoezen. Muzip kan je daar goed aan helpen. En die speaker staat heel veilig, ALS je een goed statief gebruikt een geen honky tonky statief van 20EUR
- Ze mogen er voor mij insturen wat ze willen, geen enkele van onze actieve JBL's is er al stuk van gegaan. Daarom zitten er goede limiters in die actieve kasten en thermal protection. Dat kan passief ook, maar dan moet je een prijzige processor gaan gebruiken. Over stukgaan moet je toch echt in eigen huis kijken, wij hebben hier alles bij mekaar nu 12 actieve JBL kasten staan en daar is nog nooit 1 van stuk gegaan. Ook als de flut-DJ er weer knalrood in draait. Heb op meerdere locaties ook PRX geplaatst in danscafé's bij studenten, nul uitval.
- Je plugt hem zo bij, ALS het dezelfde speaker is die er al staat en ALS je versterker het vermogen kan leveren. Mijn combikabel is overigens weinig dikker dan een goede 4x2.5qmm speakon kabel. Die risico's vind je hier gewoon ter plaatst uit om je gelijk te halen...
- Dat noemt een verdeeldoos. Die leg je achter je mixer, en klaar ben je. Om door te linken heb ik van die leuke eurostekker Y-splitters.

Die Soundmate dingen zijn het niet hoor, daar zou ik men geld niet aan spenderen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
28-6-2013 13:44

bomdes schreef:

Die Soundmate dingen zijn het niet hoor, daar zou ik men geld niet aan spenderen.
Soundmate 1 MKII is een hardstikke leuke set voor bijvoorbeeld een kroeg. Ik zou in die prijsklasse voor die toepassing niet zo snel een vergelijkbaar alternatief kunnen bedenken.

Voor een drive-in show is het te weinig (maar voor een drive-in show is alles wat hier eerder genoemd is te weinig; simpelweg omdat het budget te weinig is). Wellicht is het in dat geval verstandiger om te houden wat er is en daar een leuke (actieve?) sub aan toe te voegen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
28-6-2013 13:49
Als het absoluut nieuw moet zijn ben ik volmondig akkoord met je.
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 497
28-6-2013 19:08
Bij dit budget denk ik snel aan tweedehands dap X15's met een vision of palladium erop.
Dat is zeker te vinden voor dat geld.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
28-6-2013 19:35
Ik heb hier de X-15 staan en vind die als fullrange nu niet zo geweldig. Ik gebruik ze dan zonder eventuele equalizing of processing. Goeie kans dat ik het dan aangenamer vind klinken. Als topkast boven een set X-15bhl's daarentegen ben ik heel tevreden.
Free beats!
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 497
28-6-2013 21:19
Ik heb zelf ook gehad met een eq erbij, dat scheelt behoorlijk veel.
Zelf denk ik wel dat de x15's beter presteren dan de eerder genoemde full range luidsprekers.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
28-6-2013 21:25
Daar lopen de meningen nogal over uiteen!

laugh :D
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)