Forum > Geluid

advies bij vervangen van ev rx set voor aktieve sub top set

(118 reacties. Pagina 3 van 12)
Moderator(s): Dré
ChickenLittleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2012
Laatste: 13-7-2013
23-3-2013 08:48
Zijn niet hetzelfde. S10 is een bandpass kastje. En de S20 is een dubbele reflex kast!
Dj_stefanStandaard Lid
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
23-3-2013 21:45
waar zit dan het grootste verschil in? ik dacht dat de rx subs ook bas reflex kastjes waren maar dat kan ik mis hebben.
mijn voorkeur gaat op het moment denk ik toch naar de s1518 met een d12 top er op. max spl van deze sub is gelijk aan de s20 alleen is die een stuk lichter en kleiner als de s20. de s20 gaat op papier net iets dieper en begint bij 35hz en de s1518 bij 39hz.
ik denk toch dat ik hier welongeveer de zelfde feestjes mee moet kunnen draaien als met mijn rx set. voor hoeveel man zouden julie het aandurven met deze set in een tent of zaal?
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
ChickenLittleStandaard Lid
Sinds: 2-4-2012
Laatste: 13-7-2013
23-3-2013 23:55
De RX subs lijken mij geen bas-reflex, want de speaker zit er schuin in. Maar ik kan er naast zitten.
Dj_stefanStandaard Lid
24-3-2013 13:18
Volgens mij heeft de kast wel een bas reflex behuizing maar kan het fout hebben. heb ik me wel eens laten vertellen. waar zit dan het grootte verschil tussen een band pass en een bas reflex bijvoorbeeld. draagt de één verder door als de ander en heeft de één weer meer druk dicht bij de speakers en achterin een zaal weer niet? of zit daar het verschil niet in? ik weet dat bij een hoorngeladen sub de bas bij de speakers niet echt geweldig is bij een enkel kastje per kant maar dat hij wel ver door draagt en op verdere afstand vaak beter te voelen is. maar verschil tussen een bas reflex en een band pass weet ik zo snel niet.
JadjongStandaard Lid
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
24-3-2013 22:42
Altijd dat gedoe met subs die wel of niet ver dragen. Geluid wordt minder hard naarmate je verder weg loopt. Dat is natuurkunde en daar kan je niets aan doen, net als zwaartekracht wink ;) Bandpass/reflex of hoorn is een manier om het rendement van een driver te verhogen, ieder met zijn eigen voor en nadelen.
DjREsoundStandaard Lid
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
25-3-2013 08:54
Op zich klopt dat wat je zegt, maar... de manier van afstralen heeft natuurlijk wel invloed. Een kleine spreidingshoek maakt dat je drukgolf verder meer energie heeft t.o.v. een speaker in de open lucht, echter maar in een beperkte zone. Het is dus meer: krijg je je geluidsenergie op de plek waar je het wilt hebben.

De RX118S kast heeft een gesloten ruimte met open poort boven de speaker en zit er inderdaad schuin in.
DjREsound
Dj_stefanStandaard Lid
25-3-2013 12:52
ik heb me er ook nooit mee bezig gehouden maar weet wel dat er een merkbaar verschil in zit. ik heb zelf ook twee t18 subs gehad van ev deze waren ook hoorn geladen en hierbij viel de bas direct voor de kasten wel een beetje tegen maar waren ze op verdere afstand wel weer beter te horen als sommige andere kastjes. het is eigenlijk gewoon een verplaatsing van lucht maar door de opbouw van de kastjes is hier zeker wel wat aan te doen en het geluid dus beter te richten. ik weet alle verschillen niet precies wat er gebeurd bij welke soort sub kast maar ze zijn zeker merkbaar.
zo dacht ik vroeger wel eens er over om de subs om te draaien en met de achterkant naar het publiek te richten omdat ik achter mijn set altijd heel veel bas had en het in de zaal vaak tegen valt. ik denk dat dit ook wel te maken heeft met de afstraling van de kasten maar heb ze gelukkig nooit echt omgedraaid haha. maargoed weer even naar de db set wat denken jullie aan te kunnen met 2 s1518 subs en 2 d12 toppen er boven op. ik hoop zeker op de zelfde feestjes als met een rx set twijfel alleen iets over de toppen 1 12 speaker heeft denk ik iets minder afstraling en draagt messchien iets minder door als met een dubbele kast zoals de rx. maar ik heb deze toppen ook nog nooit echt vol gas gebruikt tijdens het draaien omdat ik ze dan toch iets te fel vond worden in vergelijking met de subs deze draai ik met de rx subs wel eens tot de max en vind het dus wel belangrijk dat de 1518 niet onderdoet voor de rx kasten.
durven jullie een schatting te doen voor hoeveel mensen er goed te draaien valt in een zaal of tent?
JadjongStandaard Lid
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
25-3-2013 14:07

DjREsound schreef:

Op zich klopt dat wat je zegt, maar... de manier van afstralen heeft natuurlijk wel invloed. Een kleine spreidingshoek maakt dat je drukgolf verder meer energie heeft t.o.v. een speaker in de open lucht, echter maar in een beperkte zone. Het is dus meer: krijg je je geluidsenergie op de plek waar je het wilt hebben.

De RX118S kast heeft een gesloten ruimte met open poort boven de speaker en zit er inderdaad schuin in.
De spreidingshoek van een speaker wordt bepaald op het punt waar de kast 6dB minder produceert dan recht van voren. Zelfs de meest richtingsgevoelige sub (D&B-J cardioid) heeft nogsteeds een spreidingshoek van 180 horizontaal (-3dB). Alle andere kastontwerpen doen gewoon 270 of 'omni'. Waarbij omni een wazige omschrijving is. Als een sub omni is produceert die rondom overal evenveel herrie, maar als er ergens een dipje van 6dB zit valt het ook nog binnen de 'specs'. Dus omni kan soms een verschil van 6dB betekenen tussen de ene en de andere leverancier, best wat energieverschil.
Het richten van een enkele sub heeft 0,0 invloed op de geluidsdruk in het publiek. Je kan beter kijken naar plaatsing ten opzichte van een muur of andere sub. Pas met meerdere en de mogelijkheid tot delay (fysiek of digitaal) kan je iets met richtwerking gaan doen. Bij topkasten heeft richten meer zin razz :p

Wat jij beschrijft over energie op afstand heeft met spreiding te maken, maar het is niet zo dat een speaker met een kleine spreiding (20 graden) op afstand meer herrie produceert dan een speaker met grote spreiding (80 graden). Download maar eens Meyer Mapponline en zet daar twee speakers in met twee microfoons als meetpunt. Ik gebruikte een Milo (5 verticaal) en een UPJinior (klein kastje, grote spreiding). Vervolgens een mic op 10m en 30m vanaf de speakers. Na een levelaanpassing van 15dB (Milo gaat nou eenmaal wat harder dan UPJ) produceren beide kasten 80dB op 10M. Wanneer je dan naar de tweede mic schakelt zie je dat zowel de Milo als UPJ 70dB produceren. Een kleine spreiding betekent niet dat een kast op afstand harder is dan een kast met grote spreiding. Toch ervaart dit men wel en dat is makkelijk te verklaren.
Wanneer jij een speaker met een 90 graden spreiding aan zet op het volume waarmee je achterin de zaal blij wordt zal iedereen op de eerste paar rijen gek van de herrie worden. wink ;) Wanneer je datzelfde doet met een 10/20 graden kastje hebben de mensen voorin veel minder 'last' van de herrie. Door de smalle spreiding gaat het geluid voornamelijk over hen heen, het geluid wat deze mensen wel breikt is, afhankelijk van de hoorn en plaatsing van de kast, 20/25dB zachter dan het geluid recht voor de speaker.

dj_stefan schreef:

zo dacht ik vroeger wel eens er over om de subs om te draaien en met de achterkant naar het publiek te richten omdat ik achter mijn set altijd heel veel bas had en het in de zaal vaak tegen valt. ik denk dat dit ook wel te maken heeft met de afstraling van de kasten maar heb ze gelukkig nooit echt omgedraaid haha.
Dat heeft inderdaad te maken met afstraling, maar niet van de subs. sneaky :V Achter een speaker mis je voornamelijk hoog, daardoor lijkt het alsof de bas harder is dan aan de voorkant. laugh :D
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
25-3-2013 18:53
Ik ken de S1518 niet... Geen ervaring mee, dus kan je daar niets over zeggen.

Voor de rest heb ik mijn ervaringen reeds gepost omtrent de D12. wink ;)

Ik denk dat er weinig mensen zullen zijn die ervaring hebben met de S1518... aangezien deze nog niet zolang op de markt is!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DjREsoundStandaard Lid
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
25-3-2013 19:46

dj_stefan schreef:

zo dacht ik vroeger wel eens er over om de subs om te draaien en met de achterkant naar het publiek te richten omdat ik achter mijn set altijd heel veel bas had en het in de zaal vaak tegen valt.
Bovendien zal de frequentie in het crossovergebied wegvallen omdat je deze dan met je sub in tegenfase samen laat gaan met het laag uit de top :-).
DjREsound

Terug naar forum Reageer (zonder quote)