Forum > Licht

Ontploffende MSD 250 lampen

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
QmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
21-8-2012 19:36
Beste forumgangers,

Ik bezit nu een tijdje een aantal Martin mac 250 kryptons,
waarvan ik nu met 2 een ontplofte lamp heb gehad de afgelopen tijd,
ik vind het maar een beetje raar, is dit nou toeval of?
eentje had een GE CSD 250/2/SE en de ander een GE MSD 250/2
en ze waren tevens ook nog lang niet aan het einde van hun levensduur!
aan de stukken glas kon ik nog wel zien dat de buitenste glasbol van binnen een beetje wit uitgeslagen was (lekke binnenbol?)

zou hiervan de ballast of de ontsteker ook de oorzaak kunnen zijn?
omdat ik af en toe wel een hele snelle knipperfrequentie zie in de geprojecteerde spot

M.v.g. Yannick Meijer
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
21-8-2012 20:38
dat wit in het bolletje hoort zo.
Ik denk veel eerder dat er iets tegen je lampglas aanzat.
Je kunt deze lampen centreren met de 3 schroeven en misschien dat hij uit het centrum was waardoor ze tegen het chassis aanzaten terwijl ze branden?
Als er dan van alles beweegt en stoot in de behuizing (gobos, kleuren, shutter) dan is het niet zo raar dat het glas op een gegeven moment pang doet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjjurgenStandaard Lid
Sinds: 18-1-2005
Laatste: 10-2-2021
21-8-2012 20:48
meestal is het niet optijd lamp vervangen.
of misschien vette vingers ingebrand?
trotse eigenaar van system one audio.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
21-8-2012 21:09

djjurgen schreef:

meestal is het niet optijd lamp vervangen.
Als je goed leest staat er
en ze waren tevens ook nog lang niet aan het einde van hun levensduur!
QmotionStandaard Lid
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
21-8-2012 23:06

Tom schreef:

dat wit in het bolletje hoort zo.
Ik denk veel eerder dat er iets tegen je lampglas aanzat.
Je kunt deze lampen centreren met de 3 schroeven en misschien dat hij uit het centrum was waardoor ze tegen het chassis aanzaten terwijl ze branden?
Als er dan van alles beweegt en stoot in de behuizing (gobos, kleuren, shutter) dan is het niet zo raar dat het glas op een gegeven moment pang doet.
tom,

met de buitenste bol bedoel ik ook echt de buitenste bol! niet de binnenst bol die na een flinke tijd gebruik wit uitslaat
de lampen waren juist gecentreerd en raakten niks aan, deze lampen zaten al in de head's toen ik ze 2e hands kocht dus weet zo niet wat er mee gebeurt is! wat ik wel weet is dat het CSD lampen waren in plaats van MSD, en als ik naar de specs kijk blijkt het dat deze lampen alleen horizontaal mogen branden, en ze zijn een stuk goedkoper dan msd's!

Misschien toch wel een slimme verkooptruck geweest!..... Oude MSD zwak, ze gaan de deur uit, goedkope CSD er in... resultaat: bak licht!...... maar voor hoe lang?......... niet lang dus razz :p
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
22-8-2012 19:43
Volgens mij is CSD,MSD,HSD en nog enkele anderen dezelfde lamp maar van verschillende fabrikanten.
Een lamp die enkel horizontaal mag branden heb ik nog nooit van gehoord,wat wel kan is dat de scan altijd horizontaal moet hangen omdat anders de warmte van de lamp niet weg kan.
BamsStandaard Lid
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
23-8-2012 09:55
De levensduur van een lamp wordt evenredig korter met het aantal lampcycles. als je een lamp iedere dag drie keer een uurtje laat branden zal hij in uren veel minder lang meegaan als wanneer hij diezelfde uren blijft branden. veel mensen rekenen zich zo rijk, uurtje schaop eten tussen bouw en draaiuren; hop lamp uit. Niet per se de beste oplossing.

ook rookaanslag wil nog wel eens kwaad doen, zoals wanneer ze op locatie hangen en niet gebruikt worden terwijl een rookdoos ze vrolijk vol blaast.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)