Forum > Licht

Review: Showtec Phantom 250 vergeleken met Martin Mac 250 Krypton

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
LuxonosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2012
Laatste: 26-11-2014
26-1-2012 11:00
Bij ons onderzoek naar de aanschaf van een goeie duurzame, maar ook betaalbare movinghead kwamen we uit op bovenstaande 2 movingheads.

De Martin Mac 250 Krypton is een stuk duurder dan de Showtec Phantom 250, maar hoe komt dit eigenlijk? Is het alleen de naam (Showtec vs Martin) of zijn er wel degelijk grote verschillen tussen de twee movingheads?

Bouwkwaliteit: Even buiten het feit of de een langer mee gaat dan de ander. Een verschil van meer dan een factor 2 (Phantom 250: € 799 VS Mac 250 Krypton: € 1899) betekend dat je de Phantom 250 in elk geval 2x kan kopen waardoor als die stuk gaat je nog een ander hebt + € 301 in je broekzak en dat per movinghead(tel uit je winst).

De review is volledig uitgewerkt in ons blog bericht online, ik kan dit niet volledig kopiëren, dan ziet het er niet meer goed uit (Tabellen en opmaak kopieert niet goed mee).

De conclusie is in elk geval dat de Phantom 250 veel meer waar voor je geld is dan de Mac 250.

Wil je onze volledige review bekijken, doe dit dan hier: www.luxonos.nl/blog/phantom-250-spot-movinghead

Ik zou graag van andere horen wat hun ervaringen zijn met deze 2 producten en of dit een beetje aansluit met ons verhaal of juist volledig anders is.
Uw partner op het gebied van licht en geluid voor al uw projecten, evenementen en feesten
HemskeStandaard Lid
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
26-1-2012 11:11
Ik heb zelf Showtec Phantom 250's in gebruik en moet zeggen dat ik het hele fijne movingheads vindt.
Heb ze destijds voor een heel mooi bedrag kunnen kopen, bij de heropening van een duitse firma.
Daar gingen ze destijds weg voor 479 per stuk.

Vraag me nog steeds af waar dit grote prijsverschil door komt..
UltrasoundStandaard Lid
Sinds: 27-10-2006
Laatste: 5-10-2021
26-1-2012 13:30
Die review is wel erg summier omdat er alleen gekeken wordt naar de aanwezige functies van beide koppen maar niet naar bouwkwaliteit; behuizing en gebruikte componenten. Daarnaast is de keuze tussen beide spots naar mijn inziens erg afhankelijk van de toepassing. Voor een simpel discoshowtje met 2 of 4 koppen zal die ShowTec prima functioneren voor het geld. Voor een verhuurfirma zou ik niet snel investeren in ShowTec koppen. Enerzijds is het lastig om grote aantallen van hetzelfde type bij te huren en anderzijds gebruiken andere verhuurfirma's deze ook niet dus zal de vraag beperkt zijn.
Nieuwe website online!
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
26-1-2012 16:26

Luxonos schreef:

Bouwkwaliteit: Even buiten het feit of de een langer mee gaat dan de ander.
Even buiten het feit? Dat lijkt me nou juist een van de belangrijkste eigenschappen. Maar ook een aantal andere belangrijke zaken bespreek je niet: de output, betrouwbaarheid, kwaliteit van de optiek, bruikbaarheid van de gobo's, restwaarde.

Daardoor is je stukje helaas niet zo waardevol.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
27-1-2012 11:02
Wat er ECHT toe doet laat je voor het gemak weg:

- Gobo's die naar de randen toe onscherp weglopen
- Hotspot of juist "vlekken" in de bundel die niet goed weg te krijgen zijn met lamp stellen
- Tragere kleur & gobo wisseling, Krypton heeft veel meer "snappy" wisseling
- Bewegingen van een Krypton zijn net wat soepeler
- Montage met M10 bouten is vreselijk onhandig en kost je gewoon echt meer tijd
- En zoals genoemd.. "Houdbaarheid". Ben benieuwd hoe lang de Phantom het volhoudt bij hetzelfde gebruik als een Krypton.
- Denk maar niet dat je na 3-4 jaar nog even dezelfde kop er nieuw bij kunt kopen in 't geval van de Phantom. Andere software-versies met andere kanaal-indelingen of simpelweg andere features/bouw/snelheid/etcetera.
Light Image
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
27-1-2012 14:33
Of wat dachten we van onderhoud. Welke kop trek je het makkelijkst uit mekaar om schoon te maken, in welke vervang je het makkelijkst gobo's en kleuren (kan dat uberhaupt in een phantom?) etc.

Dingen als hoeveel gobo's en hoeveel kleuren is het laatste waar ik naar kijk. Veel interessanter is de bruikbaarheid ervan, de manier waarop bepaalde kleuren langs mekaar liggen etc.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JeroenVDVVIP Lid
27-1-2012 14:50

CyberDance schreef:

Dingen als hoeveel gobo's en hoeveel kleuren is het laatste waar ik naar kijk. Veel interessanter is de bruikbaarheid ervan, de manier waarop bepaalde kleuren langs mekaar liggen etc.
Sterker nog.. Hoe meer gobo's en kleuren, hoe kleiner de opening over 't algemeen aangezien de kop niet ineens groter is geworden. Betekent dus ook vaak een stuk(je) minder lichtopbrengst bij meer gobo's/kleuren.

Moet ik er wel bijzeggen dat de standaard gobo's van een Krypton qua bruikbaarheid natuurlijk om te huilen zijn. Entour heeft mooie bruikbare gobo's (in 't 2e wiel...).
Light Image
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
27-1-2012 15:32
Als je mooie en bruikbare gobo's wil koop je maar een Robe of een Clay Paky, das nu niet meteen een feature waar de MAC250 in uitblinkt :)
JeroenVDVVIP Lid
27-1-2012 18:04

bomdes schreef:

Als je mooie en bruikbare gobo's wil koop je maar een Robe of een Clay Paky, das nu niet meteen een feature waar de MAC250 in uitblinkt :)
Nogmaals, de Mac 250 Entour heeft zeer nette fijne gobo's in met name het 2e wiel. Maak ik heel graag gebruik van. Waarom de Krypton zulke achterlijke disco-plaatjes heeft gekregen mag "joost" weten.
Light Image
WatjeVIP Lid
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
27-1-2012 22:02

JeroenVDV schreef:

Waarom de Krypton zulke achterlijke disco-plaatjes heeft gekregen mag "joost" weten.
[21:53:30]Waarom heeft de mac250 kryton van die disco gobo's?
[21:54:07] HWC Events & Rental: past goed"

Joost weet het ook niet.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)