Forum > Geluid

jbl srx set carnavalswagen

(40 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
BorisverleghStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2012
Laatste: 17-2-2012
Berichten: 5
18-1-2012 22:19
hallo,

ik heb een vraag, ik ben nieuw op dit forum dus als ik dit bericht fout post, excuses daarvoor!
ik heb voor mijn carnavalsvereniging een set gehuurd bij edd events,
een jbl srx set van 6 x jbl srx 718 subs
en 2 x jbl srx 722 tops

bij elkaar is dit 7200 watt rms.

mijn vraag is:

zal deze set niet alleen maar heel veel laag creeeren ipv hoog?
aangezien ik 6 subs heb, en maar 2 tops?
of zijn de 2 top srx 722´s genoeg voor ook goede harde hoge tonen?

ikheb namelijk geen ervaring met deze speakers.

alvast bedankt
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
18-1-2012 22:24
Nee dat gaat, waarom stel je die vraag niet aan de verhuurder?
www.bigsoundsystems.be
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
19-1-2012 01:40
SRX722 kasten gaan loeihard, zeker in het hoog door hun 4" driver.
Maar 6 bassen daaronder, lijkt me toch wat veel van het goede. Met 4 bassen moet je het zeker redden.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
19-1-2012 07:22
Vooral, wat wil je?
Die vraag had de verhuurder je moeten stellen.
Moet men de wagen al dreunend van verre kunnen horen, dan zit je goed.
Wil je rondom een mooi verspreid en verstaanbaar geluid hebben, dan heb je veel meer topkasten nodig!
Die kasten stralen 1 kant op in een hoek van hooguit 90 graden, terwijl je naar mijn smaak 360 graden rond je wagen wil hebben.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
19-1-2012 07:54
De verhouding lijkt me op zich niet verkeerd, zeker buiten mag je best wat meer laag hebben. Bovendien kan je het laag natuurlijk altijd wat terugdraaien mocht het echt teveel zijn.

Spreiding is een ander probleem maar ik kan me zo voorstellen dat deze set voor een carnavalswagen ook op dat punt best zal voldoen (of onderschat ik nu het technische niveau van een carnavalsoptocht en de kritische toeschouwers?).

In ieder geval is dit een brute set waarmee je de scheuren in het wegdek speelt (aangenomen dat de versterking en processing op hetzelfde niveau zijn natuurlijk) wink ;)

[EDIT] Ik zie dat je maar twee topkasten meekrijgt, terwijl ik dacht te hebben gelezen vier en daar dus ook mijn reactie op had gebaseerd. Dat laatste aantal lijkt me meer voor de hand liggen, zowel voor de verhouding hoog-laag als voor de spreiding [/EDIT]
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
19-1-2012 08:35
Buiten houdt een SRX722 toch wel 6 enkele 18"ers bij vind ik.
Ik heb eens een SRX722 + SRX728s per kant gehoord buiten en het laag was absoluut niet overweldigend (ook niet slecht) maar dat kwam eigenlijk omdat die toppen zo enorm hard gaan en zuiver blijven klinken.
Ik weet wel niet precies wat de versterking was. Op het laag stond een RAM audio amp dacht ik maar weet niet welke.

En voor carnaval kan je ook het geluid gewoon naar achter richten en je gevolg loopt dan achter de praalwagen. Die krijgen dan de volle laag en de mensen aan de kant van de weg zullen zeker ook wel wat horen hoor ;-)
www.bigsoundsystems.be
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1231
19-1-2012 10:09
Wat is eigenlijk het doel van zo een installatie?
Ik vind dat eerder thuis horen in de Loveparade, maar toch niet in een carnavalsoptocht?!
Waarom moeten kinderen die vrolijk naar een carnavalsoptocht komen kijken een permanente gehoorsbeschadiging oplopen omdat er een beetje een onderlinge strijd is wie het luidste kan spelen? Ik kom uit zeer carnavalesk gebied maar heb het feest zelf al meer als 15 jaar afgezworen, onder andere omdat het feesten zelf weinig meer als "zo snel mogelijk zat worden en je dan als beesten gedragen "en de "luidste wagen van de optocht" inhielden. Vaak genoeg gezien dat er een wagen werd geregeld, gekeken werd waar het aggregaat en en de zo groot mogelijke geluidsinstallatie moesten komen, en dan pas een thema bedenken dat eigenlijk meer bijzaak was.

Misschien niet helemaal on topic, maar dit moest er even uit...
Free beats!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 1594
19-1-2012 10:56
Ben het met je eens, maar je moet het ook van een andere kant bekijken: doordat de - vaak jonge - mensen worden "gedwongen" samen te werken, organiseren, bouwen enz. leren ze ook zeer nuttige dingen die ze later nuttig kunnen inzetten. Altijd beter dan in de bank hangen...
't is maar een hobby...
BorisverleghStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2012
Laatste: 17-2-2012
Berichten: 5
19-1-2012 11:47
@ hollender:

ik snap je punt, nu moet ik zeggen dat onze groep niet helemaal zo is. ik ben met carnaval opgevoed, mijn vader speelt
ook in een carnavalsorkest. onze carnavalsvereniging heeft jaren lang serieus en mooi gebouwd, met serieus bedoel ik dus:
vanaf augustus bezig zijn met het ontwerp en zoveel mogelijk tijd in het uiterlijk steken. en bovendien: zeker niet op de wagen staan tijdens de optocht, maar ernaast lopen met figuranten kleding. en de muziek was maar een bijzaakje.
dit jaar willen wij ook wel eens een keer een goede feestkar maken. we hebben nu een mooie piratenboot gemaakt, dus geen '' ouwe strontkar'' waar geen tijd en energie is ingestoken. nee we bouwen een mooie wagen waar we op kunnen staan dit jaar, en daarbij speelt dit jaar de muziek dus een grotere rol. (wellicht volgend jaar wel weer niet).

@ victor:

denk je dus dat 2 topkasten te weinig is? of dat het toch wel redelijk hard zal gaan?.
voor vergelijking, vorig jaar hadden we als top
2 maal DAP X-15A ACTIVE FULLRANGE SPEAKER 15", 2"
en die waren ingebouwd in de wagen( werd dus nog gedempt door een laag papier mache)

kan ik een stuk harder geluid verwachten als vorig jaar?(en daarmee bedoel ik top, want het laag zit wel goed lijkt me;-) )

Groeten uit Brabant
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
19-1-2012 11:55
In vergelijking met je vorige set, kan je met 1 JBL top je dapjes nog wel aan, ha-ha!

Nou moet ik zeggen, wij bouwen ook een wagen, toch gaat het altijd onbenullig met muziek (2 EV mtl4 subs met 4 dap LT-212 er op) de jongens willen altijd alles maar harder.. ik denk meer dat het het idee is van het nabootsen van een disco oid.. ik weet het niet.

Nou moet ik zeggen, dit gaat nog nog wel, draait niet max, geluid mooi verdeeld over de wagen, en aan de zeikant is geen klagen. Natuurlijk word er ook een nette wagen gebouwd, sinds november zijn we dan ook al aan het bouwen aan. Maar groter moet het niet worden met 't geluid, dan is het voor jezelf ook niet leuk meer lijkt me..
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus

Terug naar forum Reageer (zonder quote)