Het legaal verlonen van je personeel
(28 reacties. Pagina 3 van 3)Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1596 | 21-12-2011 10:01 |
knorrepot schreef: Echter, kom je er dan nog een te kort die de monitor mix maakt voor de in-ear. Dat kan je als geluidsman zelf wel doen, maar ik met de FOH mix bezig ben, wil ik niet ook nog eens op de tafel naast het podium een potmeter moeten verdraaien en vervolgens weer terug naar mijn FOH.Ik ken ze ook wel, die met de FOH alleen in de zaal staan, de 2e man doet het licht en de monitormix, en staat hiermee naast het podium. Lijkt me alleen niet ideaal om netjes het licht te schuiven? Het enige nadeel dat ik zie, is dat je een paar handjes op het podium mist. Als er wat misgaat (technisch), als de band instrumenten wisselt of als er hele bands worden gewisseld zul je zelf (of de lichtman) naar het podium moeten en dat is niet altijd acceptabel/praktisch (vooral als je je door het publiek heen moet wurmen ). In deze gevallen zul je de derde man nodig hebben. Als er geen wisselingen zijn, kun je misschien ook een mannetje door de organisator laten regelen (op zijn kosten) voor de simpele dingetjes (bijv. wireless mics aangeven). Maar zo gauw er ook maar 1 kabeltje geprikt moet worden, heb je iemand met ervaring op het podium nodig... | |
't is maar een hobby... | |
Bassie RassieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 26-4-2006 Laatste: 21-3-2016 Berichten: 189 | 21-12-2011 11:26 |
knorrepot schreef: Ik ken ze ook wel, die met de FOH alleen in de zaal staan, de 2e man doet het licht en de monitormix, en staat hiermee naast het podium. Lijkt me alleen niet ideaal om netjes het licht te schuiven?Met wat parren en wat scans in vaste senes is dat niet zo moeilijk, maar ga je meer met MH's en washes werk, sunstrips etc, kan ik me voorstellen dat je in de zaal staat.. | |
Freelancer in de noordelijke provincies | |
SoundsmurfStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-3-2005 Laatste: 16-4-2012 Berichten: 92 | 21-12-2011 17:28 |
bomdes schreef: Dan liggen de lonen in nederland toch echt enorm laag. Hier in België is, zelfs voor een 18jarige, het absolute minimumloon 8,xx EUR brutoloon.Bruto maand 18 jarige BE - NL: € 648,00 - € 653,00 Bruto dag 18 jarige BE - NL: € 29,92 - € 30,14 Het is geen groot verschil maar het wettelijke absolute minimumloon van € 8,xx per uur gaat bij lange na niet gehaald worden in België. Het minimale uurloon in België zal vanzelfsprekend ook wel lager zijn anders is het wel heel schreef. In Nederland stijgen de wettelijke minimumlonen trouwens in 2012, ik weet niet of dit in België ook zo is (kan daar niets over vinden). | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 21-12-2011 18:18 |
Het wettelijk bepaald minimum uurloon is hier effectief 8EUR en een beetje per uur. Welke gek komt er ook voor minder als dat buiten... | |
SoundsmurfStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-3-2005 Laatste: 16-4-2012 Berichten: 92 | 21-12-2011 21:13 |
Ik heb de getallen gewoon opgezocht daar ze vrij beschikbaar zijn net als die van Nederland. Echt nergens komt er 8 en een beetje euro uit. Ik weet niet hoe jij dan aan dat getal komt daar websites van de overheid anders melden. Een medewerker van 18 jaar krijgt 82% van onderstaande. Het maakt mij ook niet veel uit maar was gewoon nieuwsgierig. In België heeft een werknemer recht op een minimumloon. Het minimumloon wordt ook wel genoemd het gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen (GGMMI). Dit is een bruto loon dat een werkgever tenminste aan een werknemer dient te betalen. Het gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen wordt vastgesteld door de Nationale Arbeidsraad. Dit minimummaandinkomen wordt berekend in functie van de leeftijd van de werknemer.. Deze CAO wordt regelmatig gewijzigd. Sinds de laatste indexaanpassing van 1 mei 2011 bedraagt het gewaarborgd minimum maandinkomen bij een fulltime betrekking voor 21,5 jaar € 1443,54 of een percentage hiervan indien jonger. | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 21-12-2011 22:33 |
Ik ging er vanuit dat je met iemand van 18 bedoelde onder studentencontract, mijn vergissing dus. Onder studentencontract is het minimumloon effectief 8.33 ongeveer per uur | |
DJefkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 27-6-2008 Laatste: 15-5-2019 Berichten: 262 | 1-1-2012 16:22 |
Minimunmloon hangt ook van de sector af. Toen ik als student in een steenbakkerij werkte, toen was het absolute wettelijke minimumloon in die sector al tussen de 11 en 12euro per uur. We spreken over een goede 15j geleden, dus dat zal inmiddels wel al een pak hoger liggen. 8 euro per uur om showtjes op te bouwen/schuiven kan leuk zijn als hobby. Maar als je er van moet leven zou ik in dat geval toch kiezen voor werkloosheids-uitkering :P | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2080 | 2-1-2012 17:11 |
Hmmm een werkeloosheidsuitkering is toch echt geen keuze hoor? | |
Niet goed, wel hard! | |
JdbStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2011 Laatste: 8-8-2024 Berichten: 134 | 17-1-2012 00:26 |
DJefke schreef: Minimunmloon hangt ook van de sector af. Toen ik als student in een steenbakkerij werkte, toen was het absolute wettelijke minimumloon in die sector al tussen de 11 en 12euro per uur. We spreken over een goede 15j geleden, dus dat zal inmiddels wel al een pak hoger liggen.8 euro per uur om showtjes op te bouwen/schuiven kan leuk zijn als hobby. Maar als je er van moet leven zou ik in dat geval toch kiezen voor werkloosheids-uitkering :P Gr, JD. | |
De stemming kleurt de weergave ... |