Forum > Algemeen Forum

Het legaal verlonen van je personeel

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-11-2024
20-12-2011 17:55
5 groepen gaat ook prima hoor (doe ik in mijn uppie vanaf foh), mits je geen bandwissel hebt. Wat maakt het nou uit of de monitormixer in de zaal of naast het podium staat? Tijdens de soundcheck kan de foh man met ipad oid op het podium de monitormix doen. Voor aanpassingen tijdens het optreden de juiste gebaren afspreken met de bandleden.

Tja, bands zetten de gekste dingen in hun riders. Waarom willen ze een monitortafel? Zodat er een ventje naast het podium zit om drank aan te geven, of om snaren te vervangen, te stemmen... ???
Als het niks mag kosten, is dit een van de dingen waarop ik zou bezuinigen.
't is maar een hobby...
KnorrepotStandaard Lid
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
20-12-2011 19:53
Mag ik dan de discussie onderbreken met het positieve bericht dat de band in het voorbeeld met in-ear speelt..
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
MaxStandaard Lid
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 20-11-2024
20-12-2011 20:01

knorrepot schreef:

@ Victor. Je kan ze toch prima in dienst hebben op ''oproep'' basis of middels een 0 uren contract? Zo sta ik ook op papier bij mijn baas. Je bent hiervoor wel verzekerd en draagt netjes je belasting af.

Als ZZP-er kun je een factuurtje sturen, maar moet jezelf hiervoor wel verzekeren en belasting over betalen.
Maar waarom zou jij als baas de verzekering en belasting van je personeel willen betalen?
Optie van Victor zie je in de praktijk toch erg veel (niet alleen in deze branche).
Je moet er alleen goed op letten dan de belastingdienst de diensten van deze ZZP'ers niet ziet als een dienstverband omdat je dan achteraf nog een naheffing kunt verwachten.(Hiervoor is de VAR verklaring in het leven geroepen).

knorrepot schreef:

Bijkomend: welke geluidsman gaat er voor 30,14 euro een avondje mixen? (omgerekend is dat 3.76 euro/uur)
Een ZZP'er zal zelf een tarief aan zijn diensten hangen welke marktconform is (deze kunnen dus fors hoger liggen dan de genoemde bedragen).
PvGVIP Lid
20-12-2011 20:02
@knorrepot: Wat verandert er dan (door in ears)? Kan nog steeds prima vanaf foh.
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
20-12-2011 20:34

PvG schreef:

@knorrepot: Wat verandert er dan (door in ears)? Kan nog steeds prima vanaf foh.
met een digitale mixer wel, met een analoge tafel mag je al een uit de kluiten gewassen MH4 of Heritage hebben staan om genoeg auxen te hebben.
PvGVIP Lid
20-12-2011 21:01
Bezuinigingstip: laat de monitormixer de analogetafel naar buiten sjouwen en ga digitaal wink ;)

Bij de grotere opdrachten (of met bandwissels) heb je natuurlijk nog steeds een stagehandje nodig.
't is maar een hobby...
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
20-12-2011 22:14
Knorrepot... 1500 euro voor een set PA, lichtshow mannetjes en het meezeulen van de band apparatuur incl dus vrachtwagen voor een top 40 band ga je niet eens redden... haal er nog maar enkele 100 af! Personeel is altijd een grote kostenpost...

Maar laten we ook eerlijk wezen.. er zullen niet zo heel veel mensen zijn die dik verdienen met zzp verhuur van zichzelf.. en allen richting de 45 euro of meer de uur verdienen met tent en cafe optredens... Daar zijn wel andere klussen voor nodig.

2 mensen voor een beetje PA set met wat truss op de achterkant kan idd prima.. echter als je dat 2-3 keer per week doet en dan het hele land doormoet, dan is een derde man eigenlijk een pre... al is het alleen voor je eigen bestwil en veiligheid.

Vaste bands geef je een eigen in-ear systeem, mits voldoende optredens per jaar zodat ze hun eigen monitormix kunnen maken. Bij bands welke zo nu en dan worden gemixt en of meerdere wissels op een avond, een monitorman naast/ op het podium! en zal er iets budget bij moeten
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
20-12-2011 22:58
Loon kosten zijn over het algemeen het hoogst, van alle producties.

Bij een afgelopen festivaletje in de polder waren de loonkosten ongeveer 70% van alle kosten.
Maar als je slim bent reken je personeelskosten door.

Hier in Nederland is daar een vrij gangbare, ongesproken regelgeving.
€200,- per dag voor beginnend vrijstandige
€225,- " " voor iets meer hersenen
€250-300 voor riggers, crew chiefs en light-techs.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
21-12-2011 07:43

@ Victor. Je kan ze toch prima in dienst hebben op ''oproep'' basis of middels een 0 uren contract? Zo sta ik ook op papier bij mijn baas. Je bent hiervoor wel verzekerd en draagt netjes je belasting af.
Dat kan, maar dankzij de flexwet heb je ook dan als werkgever allerlei verplichtingen.

knorrepot schreef:

Als ZZP-er kun je een factuurtje sturen, maar moet jezelf hiervoor wel verzekeren en belasting over betalen.
Klopt, en alle kosten zouden door de zzp-er in zijn uurtarief moeten worden doorberekend.

knorrepot schreef:

Bijkomend: welke geluidsman gaat er voor 30,14 euro een avondje mixen? (omgerekend is dat 3.76 euro/uur)
Niemand, vaklui huur je niet voor het minimumloon.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KnorrepotStandaard Lid
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
21-12-2011 08:45
@ Watt-Extra
Ik snap precies wat je bedoelt, volgensmij zitten we wel aardig op 1 lijn laugh :D

In mijn voorbeeldsituatie, ging ik dus even van uit dat de band een eigen in-ear mornitorset heeft, en hier graag een mannetje bij heeft staan (met hun eigen mengtafel), het geen top 40 band is, en je geen spullen van de band mee hoeft te nemen. De jongens komen met hun eigen spul.

Off-Topic: Nu ik het zo bedenk bij mezelf klopt dat allemaal wel aardig met KNU, wat trouwens een zeer geslaagd feestje was afgelopen weekend laugh :D

On-Topic
Met 2 man zou je het eigenlijk prima af moeten kunnen, MLT2 setje vanuit het podium stacken moet nog lukken.. samen bouwen en breken, een mannetje voor het licht, en zelf voor het geluid zeg te gek.. Echter, kom je er dan nog een te kort die de monitor mix maakt voor de in-ear. Dat kan je als geluidsman zelf wel doen, maar ik met de FOH mix bezig ben, wil ik niet ook nog eens op de tafel naast het podium een potmeter moeten verdraaien en vervolgens weer terug naar mijn FOH.

Ik ken ze ook wel, die met de FOH alleen in de zaal staan, de 2e man doet het licht en de monitormix, en staat hiermee naast het podium. Lijkt me alleen niet ideaal om netjes het licht te schuiven?
Met wat parren en wat scans in vaste senes is dat niet zo moeilijk, maar ga je meer met MH's en washes werk, sunstrips etc, kan ik me voorstellen dat je in de zaal staat..
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus

Terug naar forum Reageer (zonder quote)