Forum > Licht

Professionele vervanger voor Martin Mac 250

(83 reacties. Pagina 1 van 9)
Moderator(s): Dré
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
13-11-2011 00:07
Beste forum,

op dit moment hebben wij Martin Mac 250's in de verhuur. Netjes onderhouden, op tijd kuisen en nieuwe lampen erin. Nu willen we misschien overstappen op het befaamde ledverhaal. Natuurlijk gaan we dit niet zonder slag of stoot gaan doen en willen we ons zeer goed informeren vooraleer de Martins effectief de deur uit gaan. Is het een positieve upgrade om over te schakelen naar de Briteq BT-60LS? Vooral naar lichtopbrengst twijfelen we nog steeds. Wie kan ons helpen met eventuele gebruikservaringen? Ondertussen zijn de Briteq moving heads al enkele maanden op de markt en zullen er al enkele verhuurbedrijven deze hebben.

Dingen die we vooral opmerkten als wij de specificaties vergeleken waren het tweede gobo wiel bij de Briteq's, het gewicht, verbruik (aangezien de lichtbron), de prijs (laten we eerlijk zijn, zoiets speelt ook een rol), snelheid, geen cooldown-time van de lamp.

Graag jullie professionele raad !
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
14-11-2011 17:40
Wat zou je juist willen weten? Ik heb net een set van 4 gekocht incl flightcases.
Lichtopbrengst is echt MOOI te noemen. Mooi wit als een MSD lamp, ook zeer fel, te vergelijken met een MSD 250 lamp (ook bewijzen daarvan kan je vinden op youtube)
Ze zijn ook qua pan en tilt echt snel te noemen. Ze hebben wel beperkte kleuren vind ik, maar wel 2 gobowielen, 1 wiel statische gobos met shakefunctie en andere gobowiel zijn roterend en/of shake functie. Ook hebben ze een 3f prisma wat mooi is in zo'n klein toestel.
Je tilt ze makkelijk met 1 hand op, wegen dus echt niet veel tov een mac 250.
Achter de 60W led in een koelplaak / koelblok met ventilator die zorgt dat de led niet te warm zou worden. Ik heb ook 1 head al even een beetje open gehad om eens te kijken. Base heb ik vanbinnen nog niet gezien, maar ik denk dat ze als grote voordeel hebben dat de hoofprint van de kop (alle motoren en sensors in de kop) in de kop zelf nog zit waardoor een geen grote wirwar van minikabeltjes door de ganse head moet . Van base naar head lopen enkel een controlkabeltje (denk dmx) en een 12vdc en een 24vdc voeding. En de led driver zit in de arm met ook een slakhuiskoelertje (kleine fan). Alle kabels zijn gelabeld, dus je ziet bvb staan M4 / gobo rotation. Uiteraard zal er in de base ook nog een print zitten voor display en voeding.
En aangezien ze geen stof door de ganse kop blazen zullen ze denk ik niet vaak opengesmeten moeten worden voor ganse reiniging. Enkel de koelvin stofvrij houden denk ik te volstaan. Maar ik heb ze nu maar 1 x gebruikt en kan buiten eerste positieve indruk niet meer zeggen.
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
14-11-2011 17:52
Dag Bram,

hoe is de lichtopbrengst in een met rook gevulde zaal? Gaat de straal er goed door? Is dit vergelijkbaar met een MSD 250? Of ben je veel lichtopbrengst kwijt na de eerste 3 a 5 meter? Prikt de BT60 netjes door stralen van enkele parren? Qua snelheid kan ik u blindelings geloven. Het gewicht van de kop bedraagt een héél pak minder dan een Martin Mac 250.

Groetjes Tim
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
D-LIGHT-PROJECTSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-11-2011
Laatste: 25-2-2012
Berichten: 13
14-11-2011 19:11
Ik ben nieuw op dit forum.
Een vergelijking tussen led en msd kan ik echt niet links laten liggen.

Bram,
Heb jij ook ervaringen met de openingshoek tov van de mac250?
Ik ben momenteel nog wat argwanend over leds in het algemeen.

KLEURTEMPERATUUR:
een led heeft het altijd iets moeilijker in het rode gebied. (maar ook de msd250/2 het daar moeilijk mee)

KLEURVERSCHILLEN ONDERLING:
De tijd dat ik bij barco bij de ledwalls herstellingen deed was een moeilijk punt om leds van verschillende batches op dezelfde kleurtemperatuur te krijgen. Bestaat er een soort van zelftest in de fixtures waarbij je als gebruiker kan "calibreren"?

NORMEN:
Momenteel ontbreekt het grotendeels aan normen waaraan leds moeten voldoen.
Een gloeilamp is duidelijk, na 1000h is ze opgebrand.
Een gasontladingslamp gaat enkele veelvouden mee, maar ook dat is vooraf gekend hoelang dit ongeveer is.
Bij leds is het zo dat de lichtsterkte vermindert naarmate de led heeft gewerkt.
Ik wil best geloven dat een led na 50000h nog zal werken. De vraag is hoeveel licht er op dat moment nog zal uitkomen?
Er bestaat een 70% norm waarbij men aan aangeeft hoelang het duurt tegen dat de led 30 % verloor.
Deze norm wordt gebruikt bij sommige kwalitatieve huishoudelijke ledverlichting.
Maar bij (CREE) leds van bijvoorbeeld 60W bestaat die niet, of ik heb het toch nog nergens gezien?

WARMTE: (dus rendement)
Voor mij is en blijft een led een diode, dus een halfgeleider. Zolang die 60 Watt voor een groot deel omgezet wordt in licht, ok.
Maar als die 60 Watt een groot deel warmte is dan stel ik me vragen hoe leuk die diode dit vindt op termijn?
Voor mij gaat ledverlichting en koelingsblokken/ventilatoren niet samen. Waar is dan het grote voordeel van ledverlichting naartoe?

SAMENGEVAT:
Wellicht is het momenteel zo dat die leds meekunnen met msd.
Graag wil ik het zo objectief mogelijk vergelijken na enkele 1000den uren gebruik.
Ik geloof dat led de toekomst zal worden, maar ik wil eerst een duidelijk antwoord met ervaringen of cijfers van leveranciers op deze bovenstaande bedenkingen. Zodra er een levensduur-garantie-lichtopbrengst bestaat, dan ben ik overtuigd.

Heel graag jullie kritische onderbouwde bedenkingen!!!
Led there be light?
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
14-11-2011 19:49
Oh, pas na 10 december kan ik oordelen hoe ze in een grotere zaal presteren. Maar als je ze wil vergelijken met 500W par schijnt die er toch nog zeer goed zichtbaar door hoor.

En qua die ventilator en koelblok weet ik ook niet waarom ze dit gedaan hebben, maar als ze zeggen dat een led niet warm zal worden, dan zijn dit echt leugens. Want als de led 100% brand heb je toch het gevoel vlak aan de lens op warmtegevoel. Uiteraard niet ferm , maar toch voelbaar!

In de nieuwste softwareversie V1.3N hebben ze een led calibrator mee in het setup menu gezet aangezet led zelden 100% identiek kunnen zijn. En met die functie kan je elk toestel welf regelen tot hoeveel de led mag gaan.

Ik heb even martin mac 250 gehad, maar zeer vaak problemen, errors en defecten gehad. Dan een ganse tijd geen heads meer gehad (enkel huur indien nodig). En die Briteqs bevallen me echt wel. En ik vind persoonlijk dat deze wel een mooi rood hebben en toch goed licht doorlaat nog . Wat ik wel mis in de UV blauw / congokleur welke een Martin wel heeft.

Ook het congoblauw zit bvb niet in heads van lightsky.
D-LIGHT-PROJECTSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-11-2011
Laatste: 25-2-2012
Berichten: 13
15-11-2011 10:10
Explosion,

Ik ben blij met jou reacties. Zoiets maakt een forum iets nuttigs.
Betreft de mac 250. Mijn persoonlijke ervaringen zijn daarmee:
Ze hebben dat produkt ooit veel te snel op de markt willen brengen. De mac500 was hun paradepaardje en ze hadden wellicht al beloftes gemaakt naar klanten over de mac250?
Enkele fouten waren een verkeerde keuze van de kabelboom.En een te kleine asdiameter aan de pan-tiltmotor, waardoor deze vrij traag draaien. Al die fouten zijn eruit gehaald in de entour, krypton,...
Als je zelf technieker bent, dan zijn die mac250's de max, omdat je ze vaak goedkoop in occasie kan kopen door de problemen die je zelf aangaf.
Eens die kabelboom vervangen heb ik met mijn 12 macs (250/300's) echt nooit meer problemen.
Voor een technieker is dit een koud kunstje om die kabelboom eenmalig te vervangen.
Hierin is martin sterk de mist in gegaan want niet iedereen ziet dit zitten om het zelf te doen. Ook niet iedereen ziet in dat de kabelboom de oorzaak is van de vele errors. Dit in combinatie met een zwakke service en spareparts levering maakte concurrentie zoals Robe groot.
Wie weet is het nu aan de beurt van briteq en worden die nu groot?
Het kleur dat die bt60's niet hebben, is dat blacklight?
Dat calibreren is iets heel belangrijks bij leds. Je ziet aan de softwareversies dat ze nog vollop ermee aan het ontwikkelen zijn. Zolang er beweging blijft in de ontwikkeling zie ik het tot een goed einde komen. Het enige wat ik niet begrijp is dat een led met een hoog rendement toch nog zo warm moet worden dat een koelblok met fan nodig is. Denk dat dit een werkpunt zal worden. Wordt vervolgd....

Samen met de topicstarter gaan wij asap een objectieve meting doen, met een lichtmeter op ieder kleur. We zullen dit vergelijken met een mac250 met ongeveer 200h branduren.
Deze onderstaande link is een mooi begin. Nu nog meetgegevensbij minuut 14:
www.youtube.com/watch?v=SdB6wyoOo_c
Led there be light?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
15-11-2011 14:41

D-LIGHT-PROJECTS schreef:

KLEURVERSCHILLEN ONDERLING:
De tijd dat ik bij barco bij de ledwalls herstellingen deed was een moeilijk punt om leds van verschillende batches op dezelfde kleurtemperatuur te krijgen. Bestaat er een soort van zelftest in de fixtures waarbij je als gebruiker kan "calibreren"?
Geen idee. WEL weet ik dat ook bij dichro kleuren het verdomd moeilijk is ze tussen batches onderling een beetje gelijk te houden (sterker nog... Heel vaak lukte dat niet). Gevolg is dat ook bij moving heads/scans met MSD pitjes er tussen batches onderling nogal wat kleurverschil is.
WARMTE: (dus rendement)
Voor mij is en blijft een led een diode, dus een halfgeleider. Zolang die 60 Watt voor een groot deel omgezet wordt in licht, ok.
Maar als die 60 Watt een groot deel warmte is dan stel ik me vragen hoe leuk die diode dit vindt op termijn?
Aangezien het rendement fiks minder is dan 100% zal ook hier het grootste gedeelte omgezet worden in warmte. Oftewel: Goed koelen. Om te kunnen bepalen hoe bij elk product de LED zich zal houden (levensduur; rechstreeks gekoppeld aan én de stoom door de led én de werktemperatuur van de junction) zul je óf een tijdmachine moeten hebben (hebben we niet) of elk product open moeten trekken (en die mogelijkheid heeft lang niet iedereen).
Voor mij gaat ledverlichting en koelingsblokken/ventilatoren niet samen. Waar is dan het grote voordeel van ledverlichting naartoe?
Het rendement van high power leds is zo'n 25% (in lab condities komen ze volgens mij nog niet verder dan 50%). Dus stop er 60W in en je weet zeker dat je zo'n 40W zult verstoken EN af zult moeten voeren. En ja... Daarvoor zijn koelblokken en ventilatoren nodig (ook als iemand dat niet leuk vindt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-11-2011 16:15
Wat mij wel opviel aan de LED koppen is dat ze sneller "verstrooien" dan gasontladingskoppen. Ik bedoel hiermee dat de straal minder ver zichtbaar is. Nu niet bij een kop als een VLX oid, maar bij de betaalbare led koppen dus wel.
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
15-11-2011 17:35
Als ik dit goed interpreteer betekent dit dat de strijd tussen MSD en LED (vooral 60W hier) nogal fel oplaait. Sommigen zullen positiever/negatiever zijn dan anderen. Ik wil vooral net als mijn collega D-LIGHT, feiten, gebruikservaringen en in de zorg en het mogelijk ook nog even cijfers. Natuurlijk zal de MSD lamp op een bepaald moment de strijdbijl moeten begraven, aangezien de technologie nu eenmaal vooruitstrevend is. De vraag is wel als dit nu al het moment is. Als de MSD nu toch nog net haalt van de 60W, betekent het wel dat de HTI-150 lampjes wel op zeer korte tijd begraven zullen worden.

@ Bomdes. Op welke afstand bekijk je dit 'strooilicht' dan. Natuurlijk kan een bepaalde lichtbron, MSD of LED niet in het oneindige perfect blijven schijnen, zeker niet in een aanvankelijk betaalbaar segment van moving heads.

Ik verzorg persoonlijk heel wat evenementen niet groter dan een 250 a 300 personen. Meestal zijn dit geen grote hallen maar eerder een aangeklede tent of een deftige mooie (trouw)zaal. Heel uitzonderlijk worden er feesten verzorgd waar de moving heads bij mij op een 4,5 a 5m hoogte hangen. IS de tijd NU al rijp om over te schakelen of laten we het ledverhaal best nog even links liggen? Wetende dat ik (wij, D-LIGHT) werken met Martin Mac 250's. Hiermee bedoelen we wel de oude versies, nog voor de Krypton/Entour.

Graag jullie ongezouten, maar vooral uiteengezette mening.
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-11-2011 17:44
Laat ons zeggen dat vanaf 4m het verschil er begint te komen.
Ik heb het op een live demo ook gemeten met een luxmeter bij Beglec, en op 4.5m zat er 20% verschil op de lichtmeting tussen een 250W MSD kop en de 60W LED. De bundel van de MSD kop was ook nog scherper dan bij de LED kop.

Maar inkijk, zelfs op pakweg 7m afstand in een zaal, kan je ze heel moeilijk uit mekaar houden. Het licht is denk ik wel even fel, bij de led kop gewoon iets minder gefocust.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)