Forum > Geluid

Omroep systeem.

(66 reacties. Pagina 7 van 7)
Moderator(s): Dré
Dj-nspStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
Berichten: 313
7-6-2011 22:35
Op het oog lees ik dat het door een amateur is opgehangen.
Zelf heb ik laatse een speaker systeem (100volt) geleverd aan een korfbal club.
We hebben het zo gedaan dat er aan de 6 lichtmasten een speaker zit en in het midden 2 stuks.
Hierdoor reduceer je het totaal vermogen en kan je veel zachter gaan spelen dit is een wat duurdere uitgave maar het helpt
wel enorm veel als je het gaat ophangen.

Zo zijn er nog wel wat andere punten waar je op moet letten.
Graag laat ik dat comentaar aan de meer ervaren mensen over!

Hoop dat je hier teminste iets mee kan wink ;)

Nathan
?Quote?
WvdSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2011
Laatste: 17-12-2011
Berichten: 3
7-6-2011 22:52
Dat het door een amateur is opgehangenis wel zeker. Alleen gekeken hoe de speaker het simpelst te bevestigen is.
Jouw oplossing voor de korfbalclub ziet er goed uit, maar dit kan ik waarschijnlijk niet realiseren. En een voetbalveld is nog een stukje groter dan een korfbalveld.
Ik hoop op nog wat meer reacties.
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
8-6-2011 11:49
Wel grappig om te lezen dat hier gepraat word over kleine vermogens wat 100 volt systemen betreft. Ik wel meestal met onze mobiele systemen tot enkele Kw's. Meestal maken wij dan ook gebruik van grote richthorens op 140 volt. wink ;)

Echter maken wij ook gewoon gebruik van speakon aansluitingen net zoals Tom.
Op 100 volt zijn vele soorten horen aanwezig hier. Van groot tot klein. (denk hierbij aan 30 st vaan elk soort) Ook maken wij gebruik van eigenbouw ''tops'' op 100 volt en omgebouwde 10'' tops voor 100 volt gebruik.

We zijn zelfs bezig met top/sub combinaties op 100 volt. laugh :D
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
8-6-2011 12:00
1 x bewerkt. Laatst door Eddy wally op 8-6-2011 17:07
Ga eens naar het voetbal kijken bij een niet Caféploeg.
Je zal dan zien dat de speakers naar het publiek in de tribune gericht hangen en niet naar de overkant.
Ik heb het hier niet over topwedstrijden met vele duizenden toeschouwers,dan worden er nog enkele groot vermogen P.A.speakers bijgelegd maar wel altijd naar het publiek gericht nooit naar de overkant.
Indien je naar de overkant richt gaat het geluid met zo veel vetraging toekomen zodat je daar een enorme echo krijgt.
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
8-6-2011 15:10
Welk type luidspreker hangt op het veld?

Naar elkaar toe laten roepen zal zeer kritisch zijn, als je iets hoort van de luidspreker aan jouw kant, dan is de overkant al >100 msec vertraagd en daarmee verstorend voor de spraakverstaanbaarheid, de richtwaarde voor luidspreker afstand is dan ook 15 meter, op grond van bovenstaande.

groet jurjen.
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
WvdSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2011
Laatste: 17-12-2011
Berichten: 3
8-6-2011 22:48
Het is me in ieder geval duidelijk dat ik de speakers anders moet gaan richten. Dit zal de oplossing duurder maken maar als het niet verstaanbaar is dan is het altijd te duur.

Wat er op dit moment hangt weet ik ook niet. Dit krijg ik nog te horen als ze de speakers gaan draaien (als het allemaal nog leesbaar is). Ik wil het eigenlijk anders benaderen met de vraag wat zijn geschikte speakers voor dit doel.
Zijn 6 speakers (3 per kant) voldoende of moet ik voor 8 of 10 gaan. Welk vermogen heb ik dan nodig.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
4-7-2011 12:09
geluid gaat ongeveer 330 mtr per seconde,
een vertraging meer dan 1/20 is hoorbaar, en 1/10 is storend.
Daaruit voortvloeiend moet je, als het kan, zorgen dat de speakers nooit verder dan +/- 30 meter van de verst verwijderde luisteraar hangen.

Verder is het vermogen sterk afhankelijk van het gekozen rendement van je speakers.
De ene hoorn is de andere niet.
Sommige klinken bij 10 watt net zo hard als een andere van 25 watt.
En een goede 25 watter kan al een oorverdovend geluid opbrengen waar geen mens meer tegenop kan,
zo heb ik laats aan een forumlid laten horen.
Noordwijk is niet zover weg, kom gerust een keer langs wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)