Forum > Geluid

Orientatie digitale mengtafel

(190 reacties. Pagina 4 van 20)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
6-5-2011 12:19
A een mixer duw je zowieso niet tegen de Limit... waarom in hemelsnaam? Alleen bij een GL2400.. want anders klinkt hij helemaal niet.. laugh :D
B want als je je mixer tegen of over zn limit moet pushen, dan heb je van iets te weinig!
C er zit toch echt wel verschil in gewicht tussen een digisnake en een multikabel.. 30 meter is meestal net te kort, dus wil je 40-50 meter. Dikke 108 polige stekkers eraan, split out, ook wel makkelijk, zn grote doos met allemaal in en meteen dan ook maar outputs erop..

Je moet mijn snakes eens zien, netjes op een haspel, ala 50 meter verlenghaspel..
Van gils heeft idd een hele goede keuze gemaakt, daar niets over te zeggen, het gaat voornamelijk om jouw uitspraken en die stel je ook nog eens bij, eerst was roland niets, en nu is de klank wel oke... maar als je ze over de zeik draait dan weer niet....
alles wat je over de zeik draait is niet goed!

De een kan er echter net iets beter tegen dan de ander... Maar het zou niet moeten, iets over de zeik draaien!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
SoundsmurfStandaard Lid
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
6-5-2011 12:38

Watt-Xtra schreef:

B want als je je mixer tegen of over zn limit moet pushen, dan heb je van iets te weinig!
Ehhmm, kennis in huis hebben hoe je digitaal hoort te werken en waar het in de schakel misgaat.

Ik kan niet anders zeggen dan dat Roland wel degelijk mooie en goede mixers bouwt met de M-serie. Mijn mening wordt door heel veel andere techneuten gedeeld en dat zal niet zonder reden zijn. Ook met o.a. een LS9 of M7CL heb ik werkelijk nog nooit problemen gehad. Een 01V noemen is natuurlijk niet meer van deze tijd en appels met peren vergelijken, deze tafel is ondertussen wel verouderd. Bedieningsgemak van Yamaha is prima, als je die al niet begrijpt wat doe je dan in godsnaam achter een (digitale) mengtafel.

Ik kan het eigenlijk maar op één punt met bomdes eens zijn, dat de TS voor zijn budget met de aanschaf van de Presonius een leuke tafel rijker is.
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
6-5-2011 15:47

hugovanmeijeren schreef:

Ik ben wel heel erg benieuwd wat jullie zo slecht vinden aan de user-interface van de Digico tafels?

Ik vind deze persoonlijk juist ontzettend fijn werken, zo fijn dat het voor ons ook de doorslag heeft gegeven om voor een Digico tafel te kiezen. Ik vind het erg fijn om veel overzicht te hebben, doordat je altijd 12 'channelstrips' op je scherm ziet heb je hetzelfde overzicht zoals je van een analoge tafel gewend bent. Ik vind dat persoonlijk bijzonder prettig.
Sowieso is de logica achter de bediening volledig opgebouwd met het idee van een analoge mengtafel in het achterhoofd, dat zorgt ervoor dat ik een gasttechnicus, die nog nooit digitaal heeft gewerkt, binnen 10 minuten zijn bandje kan laten schuiven op de Digico.

Dus ook van gasttechnici krijg ik niets dan lof over het bedieningsgemak...

Ik ben daarom dus benieuwd naar jullie ergernissen.

Groeten Hugo
Digico maakt de legendarische "fout" om de "oude methode" (analoog, channelstrip verticaal en naast elkaar) op een beeldschermpje/user interface te willen pleuren met een enorme bak knoppen en toetsjes all over the place. Als ik een willekeurige technicus bezig zie op een Digico valt mij op dat die hele tafel zo niet-ergonomisch is als het maar kan, en alles meer tijd kost dan op een analoge tafel. Kortom, concept niet geslaagd.

Als ik een LS9 zie, of een A&H iLive, zie ik een cleane overzichtelijke desk waar je zonder teveel handelingen en gepriegel snel kan komen waar je wil zijn.
Light Image
HugovanmeijerenStandaard Lid
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
6-5-2011 18:18

JeroenVDV schreef:

Als ik een willekeurige technicus bezig zie op een Digico valt mij op...
Je hebt er dus nooit zelf op gewerkt?

En wat betreft die LS9, tja als je daar iemand die nog nooit digitaal heeft gewerkt van moet uitleggen hoe die tafel werkt dan ben je wel even bezig... sad :(
Leuke (en goedkope) tafel voor als je er alleen zelf op moet werken, maar voor gasttechnici (zonder hands-on ervaring op een Yamaha) absoluut ongeschikt...

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
6-5-2011 18:28
Je hebt er dus nooit zelf op gewerkt?
Afgezien van een uurtje erop pielen: Nee. Maar in 5 minuten kan ik (en ieder ander) je vertellen of een tafel ergonomisch in elkaar zit. Hij kan het allemaal vast en zeker wel, en audio-technisch zit'ie vast en zeker prima in elkaar. Maar de user interface vind ik gewoon totaal niet prettig.
En wat betreft die LS9, tja als je daar iemand die nog nooit digitaal heeft gewerkt van moet uitleggen hoe die tafel werkt dan ben je wel even bezig... sad :(
Leuke (en goedkope) tafel voor als je er alleen zelf op moet werken, maar voor gasttechnici (zonder hands-on ervaring op een Yamaha) absoluut ongeschikt...
Grappig genoeg vind ik 'm als niet-eens-echte-geluidsman prima snel te behappen, op z'n minst goed genoeg om een prima gastoptreden op te kunnen schuiven. Op de DigiCo voelt alles ingewikkeld en moet ik voor mijn gevoel meer priegelen en kostte alles meer tijd.
Light Image
HugovanmeijerenStandaard Lid
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
6-5-2011 18:40
Misschien zijn de Digico tafels dan wel gemaakt voor mensen die niets met een Yamaha kunnen worden en omgekeerd. laugh :D wink ;)

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
7-5-2011 08:18

Watt-Xtra schreef:

A een mixer duw je zowieso niet tegen de Limit... waarom in hemelsnaam? Alleen bij een GL2400.. want anders klinkt hij helemaal niet.. laugh :D
C er zit toch echt wel verschil in gewicht tussen een digisnake en een multikabel.. 30 meter is meestal net te kort, dus wil je 40-50 meter. Dikke 108 polige stekkers eraan, split out, ook wel makkelijk, zn grote doos met allemaal in en meteen dan ook maar outputs erop..

Je moet mijn snakes eens zien, netjes op een haspel, ala 50 meter verlenghaspel..
Van gils heeft idd een hele goede keuze gemaakt, daar niets over te zeggen, het gaat voornamelijk om jouw uitspraken en die stel je ook nog eens bij, eerst was roland niets, en nu is de klank wel oke... maar als je ze over de zeik draait dan weer niet....
alles wat je over de zeik draait is niet goed!

De een kan er echter net iets beter tegen dan de ander... Maar het zou niet moeten, iets over de zeik draaien!
Tegen de limiet aan duwen moet gewoon kunnen. En dan bedoel ik niet qua geluidssignaal, maar qua effecten/compressors/gates ed. Het soort zaken dat echt processing power vergt.

En ja, uiteraard weegt een digisnake een pak minder. Maar dan toch enkel de kabel. Een degelijke digi-outrack is ook gewoon groot. Een XLR aansluiting blijft even groot bv. Persoonlijk vind ik dat je met een normale analoge snake nog redelijk uit de voeten kunt voor een 24kanaals mixer. 30m kabel is dan meer dan voldoende, want met 24 kanalen ga je echt geen grote podia doen waar je een enorme afstand van het podium staat.
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
9-5-2011 15:23
bombes: jij legt je multi dus recht door de tent van podium naar foh in een feesttent?
Op een bruiloft in een net iets grotere zaal doe je ook hetzelfde?

Wanneer je je multi een beetje wilt beschermen tegen allerlei sh*t en netjes wilt wegwerken uit het zicht dan is 30meter echt heel snel te kort.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
9-5-2011 17:59
Ik leg deze steeds gewoon netjes langs de kant, en heb eigenlijk nog nooit te kort gehad met 30m multi bij mijn kleine set. Bij de grote tafel zat een kabel van 60m, maar sinds de komst van de VI-1 is dat natuurlijk een rolletje fiber.
Mijn punt is eerder dat als je met een tafeltje van 24 kanalen geen grote producties gaat doen, en dan sta je ook nooit enorm ver van het podium.
Gewoon recht door de zaal is eigenlijk ook meermaals gebeurd, maar dan natuurlijk wel netjes in een cable bridge
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-11-2024
9-5-2011 21:33
Kistje gevonden in SA blauwe kleur ;-)
Nu doghouse maken en multi connector er in verwerken.
De kist is voldoende breed om een 2HE 19" paneeltje naast de tafel te zetten.
Ik zat te denken aan de volgende aansluitingen:
1x male H108 voor multi,
2x subgroup line-out voor delay setje bij FOH,
2x input: 1x talkback + 1x normal input,
1x jack phones output (zit niet op een handige plek op de Presonus i.c.m. mijn kistje)
1x USB voor USB-audiokaartje in doghouse,
1x firewire voor opname met de Presonus,
1x powercon in,
1x shuko out.
Aansluitingen op de tafel blijven zo dus gespaard voor veel in-/uitpluggen.

Iemand nog andere tips voor doghouse/aansluitingen? Wat moet ik nog meer inbouwen?

PS: Euh, tja, mijn 26m multi begint nu soms aan de korte kant te worden, dus maar 'ns uitkijken naar een verlengkabeltje...
Geen kabelbrug, wel dikke rubbermatten.
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)