Forum > Algemeen Forum

powercon help

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Cas1993Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-10-2006
Laatste: 19-5-2012
Berichten: 8
27-4-2011 16:39
3 x bewerkt. Laatst door Cas1993 op 27-4-2011 19:04
Hallo,

Ik ben ver plan om in mijn kist vaste aansluitingen te maken voor mijn randapparatuur. Alleen ik heb een vraag; Kan ik van Powercon out (de grijze) een kabel maken met daaraan een 230v verdeelblokje. Voor apparatuur wat niet standaard in mijn kist zit o.a laptop, harde schrijf, enz.

groetjes,
Cas
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
27-4-2011 17:12
1 x bewerkt. Laatst door Soundsmurf op 27-4-2011 17:18
Als ik je vraag zo lees is mijn eerste gedachte; "Hier moet jij niet aan beginnen gezien de kennis, dit kan levensgevaarlijk worden/zijn". Spelen met elektriciteit is geen hobby-bob-klusje of ongevaarlijk spelletje. Ik verwacht bij iemand welke met een vraag van dit niveau komt dan ook geen net soldeer maar eerder tin-plak werk (inderdaad, helaas slechte ervaringen).

Ja, Powercon blauw (ingang) naar grijs (uitgang) gaat werken en daarom worden ze ook zo gemaakt/verkocht. Als je niet weet hoe je dit aansluit dan niet mee gaan spelen en overlaten aan iemand die er wel verstand van heeft. Een optater met mogelijke dodelijke afloop ga ik jouw geen handleiding voor geven verder.

cas1993 schreef:

Ik wil vaste aansluitingen in mijn kist maken. Nu heb ik alleen een vraag. Als ik powercon neem dan kan ik daar in de kist een verdeeldoos op aansluiten. Nu wil ik ook een powercon out (de grijzen) op de kist maken maar nu mijn vraag als ik dan een powercon out stekker pak en die op een kabel met een blokje soldeer kan en gaat dat ook goed? Want dan heb ik nog stroom naast mijn kist voor o.a. een laptop wat niet vast in de kist zit.
PS.
Voor iemand van 18 jaar (2011-1993 neem ik aan) mag men toch wel iets beter Nederlands of minimaal kennis met een vorm van spellingscontrole verwachten.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
27-4-2011 17:14
Ik moest een paar keer lezen, maar ik ben er uit... wink ;)

cas1993 schreef:

hallo,

ik wil vasten aan sluitingen in mijn kist maken. nu heb ik alleen een vraag. als ik powercon neem dan kan ik daar in de kist een verdeeldoos op aansluiten.
Ja, geen probleem.
nu wil ik ook een powercon out(de grijsen) op de kist maken maar nu mijn vraag als ik dan een powercon out stekker pak en die op een kabel met een blokje soldeer kan en gaat dat ook goed. want dan heb ik nog stroom naast mijn kist voor O.A een laptop wat niet vast in de kist zit?
Ook geen probleem. Houdt alleen rekening met het totaal aan vermogen dat je verbruikt en gebruik kabels van voldoende dikte.

Soundsmurf was me net voor... happy :)
I am a TimeDriver!
Cas1993Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-10-2006
Laatste: 19-5-2012
Berichten: 8
27-4-2011 17:58
oké. ik weet zeker wat ik van plan ben. en hoe het uitgevoerd moet worden. alleen mijn vraag was: kan ik van de powercon out een 230v verdeelbok aansluiten. maar zo te lezen is dat dus mogelijk. want die kabels worden niet kant-en-klaar verkocht daarom was ik aan het twijfelen.

groetjes
cas
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
27-4-2011 20:02

Soundsmurf schreef:

Ik verwacht bij iemand welke met een vraag van dit niveau komt dan ook geen net soldeer maar eerder tin-plak werk (inderdaad, helaas slechte ervaringen).
Ik hoop stiekem dat je bedoelt dat iemand netjes stekkertjes aanknijpt en niet soldeert.. daar ben ik altijd wel wat meer voor te porren. Zeker als je wat vermogen gaat maken..

@ Op; powercon out is gewoon een stevige ( lees niet makkelijk los te trekken ) variant van de wcd,
je kunt er gewoon 20A door laten lopen ( met de juiste dikte zoals al aangegeven ).
If it ain't Dutch it ain't much...
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
27-4-2011 20:57

Daniel-sound schreef:

Ik hoop stiekem dat je bedoelt dat iemand netjes stekkertjes aanknijpt en niet soldeert.. daar ben ik altijd wel wat meer voor te porren. Zeker als je wat vermogen gaat maken..
Powercon bus inderdaad netjes met stekkertjes en krimpkous; powercon stekker met krimpkous en adereindhulzen! Soldeerverbindingen gaan (buiten dat ze kunnen smelten) altijd net los op momenten dat je er niet op zit te wachten...
I am a TimeDriver!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
27-4-2011 21:19
Niet om het een of ander hoor, maar als je powercon zó heet wordt dat de soldeerverbindingen smelten dan is er iets ontzettend mis!

Mits de soldeerverbinding goed is gemaakt en de bekabeling op juiste wijze (ook in het rack of apparaat) is aangebracht dan is er echt helemaal niets op tegen. Immers in elektronische apparatuur wordt vrijwel altijd gebruik gemaakt van soldeerverbindingen (ook bij netspanning)!

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
27-4-2011 21:33
Solderen, mits netjes uitgevoerd heeft mij en vele andere met mij nog nooit voor problemen gesteld. Daarnaast verwees ik naar een stukje tekst van de OP welke hij nu heeft aangepast en daarin had hij het de eerste keer toch echt over solderen. Eerst alles goed lezen (ik had toevallig zijn tekst ge-quote waarin nog soldeer staat) voor je commentaar gaat geven a.u.b.

Zoals ik het nu lees wil hij alleen een grijze Powercon stekker aan een verlengsnoer maken door hier de normale stekker te demonteren. De grijze Powercon kabelstekker heeft schroefverbindingen dus dan is er niets te solderen. Als je een stekker aan een kabel kan zetten dan moet dit ook lukken lijkt mij.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
27-4-2011 21:36
een goede soldering laat alleen los door hitte (ik dacht iets meer dan 350 graden, toch?) of zware mechanische belasting.

Als een soldering "zomaar" loslaat, is het gewoon slecht gesoldeerd.
Niet goed doorgevloeit, of meer geplakt dan echt gesoldeerd.
solderen voor dummies one on one
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
27-4-2011 21:57
Ja goed ik weet ook wel dat het solderen niet voor problemen zou mogen zorgen,
Maar voor zekerheid knijp ik liever wat stekkertjes aan i.p.v. de soldeerbout warm te laten worden.
En die zet ik vast met wat hotglue.

@ Hugo, vraagje van mijn kant; is het niet zo dat door de printbanen soldeer wat steviger "vast" zit dan op zo'n powercon-lipje? Ben ik gewoon even benieuwd naar..
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)