Forum > PC related Forum

Computer fluit (via audio)

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Mischa72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2009
Laatste: 9-11-2022
Berichten: 30
27-2-2011 15:04
1 x bewerkt. Laatst door Mischa72 op 27-2-2011 15:17
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist mijn draaicase klaar, maar bij het testen een klein probleem:
Ik hoor de computer als een gek fluiten via de speakers. Ik weet zeker dat het de pc is, omdat het geluid weg is als ik deze uitzet. Zijn er mogelijkheden om dit fenomeen tegen te gaan of is het een kwestie van de pc eruit halen en in een aparte case zetten?

Het betreft een DAP case met 4HE aan de voorkant en achterkant en 10HE bovenop. De mixer is een Reloop RMX40BPM, deze ligt uiteraard bovenin. In het front zit een Behringer DCX2496 bevestigd en daaronder zit de pc (Dell GX280SFF). Ik heb de Behringer even uit de audioketen gelaten omdat ik deze nog moet instellen.

De koppeling tussen pc en mixer vindt plaats met 2 Behringer UCA202's.

Als er meer info nodig is, hoor ik het graag.

Groeten,
Mischa
Mark VriensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-7-2010
Laatste: 2-4-2021
Berichten: 55
27-2-2011 15:09
Hoe heb je het aangesloten? Allemaal via een geaard stopcontact? Grootste kans dat dat de fout is. Probeer je computer eens op een ongeaard stopcontact. 99% kans dat het weg is!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
27-2-2011 15:21
Ik zou die PC maar WEL aarden, anders staat er op de behuizing 230/2=115V door het filter in de voeding van de PC...
Als je dan een keer met bijv. tulpjes de kast van de PC aanraakt is de input of output van het apparaat aan de andere kant stuk! (= oorzaak nummer 1 voor kapotte in-/uitgangen! Slecht advies dus!)

Is het stoorgeluid er ook als de PC niet op je mengtafel aangesloten is? Zo ja, probeer afstand tussen PC en mengtafel te vergroten.
Of komt de storing alleen door als je het kanaal van de PC openzet? --> Probeer een externe geluidskaart of neem een groundloopisolator of passieve DI op tussen PC en mengtafel.
't is maar een hobby...
Mischa72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2009
Laatste: 9-11-2022
Berichten: 30
27-2-2011 15:25
Ik heb alles aangesloten via geaarde verbindingen. Ik heb echter de aardverbinding van de pc losgehaald, maar helaas zonder resultaat.

De ingaande power gaat naar een Wago verdeelblok (industriële klemmen), vanwaar fase, aarde en nul rechtstreeks aan de netsnoeren worden gekoppeld.

Ik heb nog niet getest wat er gebeurt als ik de pc uit de kast haal.

In elk geval alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,
Mischa
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
27-2-2011 18:33
1/
Waarschijnlijk stoort je processor van je pc op je mengpaneel.

2/
Heel misschien heb je een afschermings probleem in je audio kabels.
Als je wat goedkopere verbindingskabels gebruikt, kan het zijn dat die de storing die je processor afgeeft doordringt naar je line signalen.
simpel te testen door alle aansluitkabels even te verwijderen, en te kijken of het dan nog het geval is.
Is het weg;
Daarna kabel voor kabel er weer in tot de boosdoener.

3/
Verder kan het ook een aardlusprobleem zijn.
En daar is al heel over over geschreven op het forum.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Mischa72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2009
Laatste: 9-11-2022
Berichten: 30
1-3-2011 23:11
Optie 1 zal het zijn, want als ik de pc uit de case haal is mijn probleem verdwenen. Ik ga nu maar een aparte case maken waar mijn pc en display in kan.

Bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Mischa
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
1-3-2011 23:15
Juich niet te vroeg. Het kan ook zijn dat je een aardlus hebt onderbroken die weer terugkomt als je je PC inbouwt in een andere case (met evt. andere apparatuur).
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-3-2011 09:28
en optie twee kan het ook heel makkelijk zijn.
Slecht afgeschermde kabels werken als een antenne voor je pc processor.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
2-3-2011 09:55

Mark Vriens schreef:

Hoe heb je het aangesloten? Allemaal via een geaard stopcontact? Grootste kans dat dat de fout is. Probeer je computer eens op een ongeaard stopcontact. 99% kans dat het weg is!
Naast het genoemde probleem van een kast die op de helft van het lichtnet gaat zweven (zodat ingangen gegarandeerd de geest geven als ze "live" aangesloten worden) is er ook nog zoiets als veiligheid.

Waar is nu die randaarde voor... Is die er om je het leven zuur te maken? Nope. Hij is er om je te beschermen. Dus de suggestie om maar de randaarde (die er is voor de veiligheid van jezelf EN anderen) los te halen is een erg slechte suggestie!

<<<

De storing kan verschillende oorzaken hebben.

1. Aardlus: Simpel te controleren door (tijdelijk) een galvanische scheider te plaatsen (audio transformator).
2. Directe instraling. Zorg ervoor dat alle kasten goed EMC dicht zijn (dus alle grotere gaten met metaal dicht maken) EN goed stevig aan de randaarde hangen!

Daarnaast kun je PC's soms wat minder storend maken door de optie "Spread Spectrum" aan te zetten in het Bios (indien aanwezig uiteraard).

Zorg verder voor goede kabels (om directe instraling te minimaliseren) en maak ze niet langer dan noodzakelijk. Probeer de kabels ook eens wat te verplaatsen (want soms kun je daar prima resultaten mee halen). Dat laatste is weliswaar een vorm van symptoombestrijding dus doe je dat pas als je alle andere dingen nagelopen hebt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)