Forum > Geluid

hoeveel watt/rms voor fatsoenlijke drive in?

(72 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 9491
18-9-2003 12:56

X-tended Dj crew schreef:

er zijn evenzeer mensen die geen poot verzetten op een feest. Voor die is het dan behoorlijk vervelend als ze ook al niet gezellig kunnen keuvelen vanwege da loeiharde muziek... sad :(
Dus jij kan glashard inschatten hoeveel mensen er niet gaan dansen? shocked 8O
En nee, ik laat het niet zitten, want het is een leuk en belangrijk onderwerp waar vele lering uit kunnen trekken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
18-9-2003 14:15
Ik wil hier niemand tegen de kop slaan maar ik heb tot nu toe ook ervaren dat bij alle feesten tot nu toe nog nooit iedereen in een keer is gaan dansen. (draai zelf bijna nooit dus daar ligt het niet aan razz :p) Ik ben ook van de overtuiging dat 10-15 watt per hoofd wel erg veel is. Echter zoals al vaak gezegd rendement van de kastjes, welke speakers, wat voor een feest, doelstelling, grote van de zaal, locatie, doelgroep, enz..... Er zijn te veel aspecten waar je rekening mee moet houden. Mij is daarbij ook nog altijd aangeleerd dat wil je een band in een zaaltje versterken dan heb je 2 keer het vermogen nodig wat je normaal gebruikt in die zaal voor een gewoon feest.
Olé Olé heb nu ok AD!
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
18-9-2003 19:00

X-tended Dj crew schreef:

ME schreef:

een box met een rendement van 96 dB/1W/1M levert bij 1500 W: 128 DB (96+10 X log(1500))
een box met een rendement van 106 db/1W/1M levert bij 150 W: 128 DB (106+10 X log(150))
Wat ben je hier eigenlijk aan 't berekenen? Het rendement? Wat is dan het verschil tussen die 96Db en die 128 Db? Wat als de fabrikant gewoon een hoeveelheid Db vermeld, zonder 1W/1M erbij? Mag je ervan uitgaan dat die 1W/1M verondersteld zijn? Kan je het rendement van een box berekenen als je geen DB-specificaties gegeven hebt?
Explain it to a noob plz wink ;) laugh :D
Ik bereken de geluidsdruk bij een bepaald vermogen. Dat is een simpele natuurkunde formule (namelijk "rendement" + 10 X log("vermogen van je versterker")). De uitkomst is de geluidsdruk die de box levert op 1M.
Was gewoon om aan te tonen dat deze discussie niet echt zin heeft omdat rendement erg belangrijk is. Een box van 103 dB levert namelijk bij 100 watt de zelfde geluidsdruk als een box van 97 dB bij 400 W. Dat scheelt een factor 4 in versterkingsvermogen. Dus voor de een is 2,5 watt per persoon genoeg, bij het andere systeem is 10 watt per persoon nodig. En er zit best verschil in rendement. Dré´s boxen hebben een rendement van 103 dB terwijl de meeste Dap boxen rond de 96 db zitten. Scheelt nogal!!!!!!!!
correct me if I'm wrong...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 9491
18-9-2003 19:22

Michael schreef:

Mij is daarbij ook nog altijd aangeleerd dat wil je een band in een zaaltje versterken dan heb je 2 keer het vermogen nodig wat je normaal gebruikt in die zaal voor een gewoon feest.
Door wie is je dat geleerd?
Het is juist net omgekeerd laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 27-8-2024
Berichten: 123
18-9-2003 19:32

Tom schreef:

Michael schreef:

Mij is daarbij ook nog altijd aangeleerd dat wil je een band in een zaaltje versterken dan heb je 2 keer het vermogen nodig wat je normaal gebruikt in die zaal voor een gewoon feest.
Door wie is je dat geleerd?
Het is juist net omgekeerd laugh :D
Uhm Tom Dit mag je toch wel uitleggen want mij is toch ook altijd deze uitleg gegeven. Dat je meer vermogen nodig hebt voor een bandje te versterken dan voor een fuif/feest.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 9491
18-9-2003 19:36
Het is eigelijk heel simpel,
een instrument vraag een veel kleiner spectrum van het geluid dan een Cd of vinylplaat.

Als je een solo gitaar op een losse gitaar amp van laten we zeggen 50watt ansluit, moet je er heel wat naast zetten met muziek van een cd wil je er boven uit komen.
Het enige wat wel veel vermogen vergt is de bassist, en de Base drumms, als ze verterkt worden. Maar een bassist met een versterker van 250 watt (MONO) blaast je met een goed stel boxen stijl achterover shocked 8O
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2003
Laatste: 11-8-2011
Berichten: 3
18-9-2003 20:55
je hebt echt wel (veel)meer vermogen nodig om een bandje uit te versterken, bij een plaat of cd is het hele spectrum keurig gemasterd dus bijna geen dynamiek, al helemaal niet in verhouding tot een beetje band, het is inderdaad wel zo dat een gitaarversterker van 100 watt enorm hard gaat maar probeer dit maar eens te evenaren met een speakersetje van 100 watt , gaat mooi niet lukken laugh :D
en dan ook nog zoiets als een zangeresje met een niet al te dikke stem, in en studio kan je die goed vet maken en zo er eenvoudig uit tillen live gaat dit veel minder dus moet ze harder wink ;) wat veel vermogen kost maar dan weliswaar in een smalle bandbreedte.
lampen en lawaai...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 9491
18-9-2003 21:35

som schreef:

je hebt echt wel (veel)meer vermogen nodig om een bandje uit te versterken, bij een plaat of cd is het hele spectrum keurig gemasterd dus bijna geen dynamiek
het barst juist van de dynamiek, dat is het hele probleem.
al helemaal niet in verhouding tot een beetje band, het is inderdaad wel zo dat een gitaarversterker van 100 watt enorm hard gaat maar probeer dit maar eens te evenaren met een speakersetje van 100 watt , gaat mooi niet lukken laugh :D
Hier spreek je jezelf dus tegen.......
en dan ook nog zoiets als een zangeresje met een niet al te dikke stem, in en studio kan je die goed vet maken en zo er eenvoudig uit tillen live gaat dit veel minder dus moet ze harder wink ;) wat veel vermogen kost maar dan weliswaar in een smalle bandbreedte.
Als het zangeresje geen harde stem heeft, dan moet je dat in het mengpaneel met de schuif van het zangeresje afstellen, en niet op de master.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
18-9-2003 23:25
Toch heb je bij een band veel reserves nodig om de pieken zonder probleem op te kunnen vangen. vb.: een zanger moet ook eens goed kunnen schreeuwen zonder dat de versterkers op tilt slaan en de speakers totaal over hun nek gaan, of vergis ik me hierin?
Olé Olé heb nu ok AD!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 9491
18-9-2003 23:27
Daarvoor hebben we dan weer compressors.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)