Forum > Algemeen Forum

Barco TV zonder tuner aansluiten op Dvd speler

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
ChrisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 11-7-2017
Berichten: 35
30-9-2010 12:43
Ik ben in het bezit van 2 Barco monitoren in flightcase en wil deze aansluiten op m'n dvd (karaoke)speler.
Op de achterzijde zit alleen een scart input. (letterlijke tekst bij de scart: RGB input)

Ik heb er al een goedkope converter stekker tussen gedaan Scart <> Composite video (gele stekker), maar dit werkt niet (schakelaar in/uitgang stond goed)

Ook heb ik de monitor rechtstreeks verbonden via een scart kabel met een oude pioneer laserdisc karaoke speler. Ook dit werkt niet.

Wanneer ik de connectoren met elkaar verbind, gaat de monitor wel een ander geluid maken (krijgt iets binnen) en het beeld wordt helemaal zwart. Bij aanzetten zonder er iets aan te hangen is het beeld groen/zwart (moeilijk te omschrijven)

Beide monitoren hebben hetzelfde probleem.
Wanneer ik de afspeelapparatuur op een willekeurige andere tv (met tuner) aansluit werken deze wel. Zowel op scart (met als zonder convertor) en op de composite video ingang.

Ik heb al flink gegoogled naar een omzetter van composite video naar RGB scart, maar niets gevonden waar ik meteen iets mee kon. Wel heb ik pinbezettingen gevonden van de scart stekker. Ook heb ik de tv vanachter opengemaakt om te kijken of alle pinnen wel aangesloten zijn. Dit is het geval. Ze zijn allemaal vastgesoldeerd aan de print, maar of ze intern ook verbonden zijn durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik heb hier ook nog een andere (grotere) Barco tv staan zonder tuner, maar deze heeft veel meer ingangen. Deze doet het wel met voorgenoemde apparatuur.

Wie kan mij gericht laten zoeken om het probleem op te lossen?
Licht, Geluid, Tent en Paintball Verhuur!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 2059
30-9-2010 13:48
Ik denk dat de Barco een RGB signaal op de scart verwacht.
Scart heeft zowel mogelijkheden voor composiet en voor RGB signaal.

Bij de wat betere dvd spelers kun je de uitgang omschakelen op RGB modus.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
30-9-2010 16:01

Chrisje schreef:

Ook heb ik de monitor rechtstreeks verbonden via een scart kabel met een oude pioneer laserdisc karaoke speler. Ook dit werkt niet.
Hiervoor heb je 2 dingen nodig:

1. Een speler die RGB uit kan sturen. Zie handleiding van je speler (want sommigen zul je ook nog in moeten stellen op RGB/composiet/component ALS ze het al ondersteunen).

2. Een kabel waarbij de RGB pennen aangesloten zijn (ALLE voor RGB overdracht benodigde pennen!). Lang niet bij elke scart kabel is dit standaard het geval.

Beide puntjes dus even goed nalopen.

Daarnaast zou het kunnen zijn dat de schermen helemaal niet met "standaard" RGB overweg kunnen. Wellicht omdat ze gemodifiwijzigd zijn door de vorige eigenaar (ik neem dat maar even aan aangezien dit, volgens mij belangrijke, gegeven niet altijd door de topic starter wordt gemeld) of omdat de ingangen aan gort zijn geholpen om wat voor reden ook maar OF omdat het wellicht een specifieke manier van aansturen vereist (immers oude VGA is ook RGB maar toch wel een peutje anders dan "TV RGB").
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
30-9-2010 16:38
Er zit ook heel vaak in een scart op een TV slechts één video signaal aansluiting, helemaal geen rgb.
heel makkelijk te testen met een scartverloopje waaruit 3 tulpjes komen±
2 voor geluid en 1 voor video

De gemiddelde dvd speler heet wel een video out aansluiting, desnoods door een scart/tulpverloopje.
En dan kan je gemakkelijker en goedkoper naar je tv´s kabels leggen
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-10-2010 10:15

Tom schreef:

Er zit ook heel vaak in een scart op een TV slechts één video signaal aansluiting, helemaal geen rgb.
heel makkelijk te testen met een scartverloopje waaruit 3 tulpjes komen±
2 voor geluid en 1 voor video
Tom, hij heeft exact gedaan wat jij hier post (met een Scart-blokje met in/uitgang schakelaar en die 3 tulp aansluitingen)......
Light Image
ChrisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 11-7-2017
Berichten: 35
1-10-2010 10:56
Flink wat reacties gehad! Mijn dank hiervoor!

@Joep: Ik ga vanavond m'n home cinema set controleren, misschien dat deze omschakelbaar is naar rgb modus. (dit moet ik echter controleren)

@ Dré: Scart kabel heb ik bij de eerste tests gecontroleerd (had ik niet vermeld in de openingspost), maar die is volledig aangesloten.
Even van het slechtste uitgaand. Ken jij zo een paar (betaalbare) dvd spelers die RGB uitsturen?

@ Tom: Jeroen was me voor, maar helaas die oplossing werkte niet bij mij.

Is er geen mogelijkheid voor een signaal omzetter? Van composite video direct naar RGB? Ik knutsel dan zelf de connectoren wel aan elkaar. Ik heb Barco al gemaild voordat ik de openingspost erop gezet had, maar heb nog 0 reactie gehad. Ik probeer ze vandaag nog te bellen voor meer informatie, misschien dat dat iets oplevert.
Licht, Geluid, Tent en Paintball Verhuur!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 2059
1-10-2010 13:26

Chrisje schreef:

Even van het slechtste uitgaand. Ken jij zo een paar (betaalbare) dvd spelers die RGB uitsturen?
Ik heb een cheap-ass hiteker dvd spelertje (35 euro ofzo), die kan RGB aan.
Volgens mij kan onze standaard digitale tv ontvanger het ook.

Pas wel op! Als je gewone tv geen rgb aan kan, zie je mogelijk niks meer, nadat je de uitgang op rgb hebt gezet.
Niet goed, wel hard!
ChrisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 11-7-2017
Berichten: 35
1-10-2010 13:50
We zijn er bijna!
De monitor doet het!

Ik heb de monitor via een scart kabel aangesloten op m'n panasonic home cinema set (heeft ook nog een aparte component uitgang!)
In het setup menu omgezet naar RGB modus en ze doen het!

Nu heb ik wederom de composite video kabel tevoorschijn gehaald en de monitor hiermee aangesloten (verloopje alla Tom) en helaas geen beeld meer. (uiteraard nog in de rgb modus) (de pennen inwendig in deze convertor zijn niet allemaal aangesloten o.a. de rgb pennen....)

Ik wil diverse mediaspelers op de monitoren kunnen aansluiten. Zowel een dvd speler, pioneer laserdisc speler en losse mediaplayer van western digital.
De media player heeft geen scart uitgang, de Dap DS180K dvd speler heeft geen scart uitgang en de pioneer laserdisc speler heeft wel scart uitgang, maar ondersteunt RGB niet.

We zijn dus op zoek naar een convertor van composite video naar RGB (scart)
Licht, Geluid, Tent en Paintball Verhuur!
ChrisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 11-7-2017
Berichten: 35
1-10-2010 14:03
Zou dit de oplossing zijn?

Convertor Velleman

edit: ik zie net dat de consumentenprijs 139 euro is... En die zou ik dan 2 nodig hebben. (heb twee monitors en wil liever niet met een rgb kabel van links naar rechts gaan)
Licht, Geluid, Tent en Paintball Verhuur!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
1-10-2010 15:15
2 x bewerkt. Laatst door CyberDance op 1-10-2010 15:17
Je moet goed rekening houden met de verschillende soorten component video want daar zijn nogal wat soorten en verwarring in:

RGB Component heb je in volgende uitvoeringen:
* RGB met aparte H en V sync (RGBHV), dit is eigenlijk wat in VGA gebruikt wordt, daarom is een 15 pens VGA ook zo om te zetten naar de RGBHV aansluiting
* RGB met composite sync, hier loopt de sync over 1 aparte lijn, meestal composiet. Meestal gebruikt in Scart. Let op sync loopt over composiet maar dat wil niet per se zeggen dat composiet video ook geaccepteerd wordt!!
* RGB met sync op het groene signaal (niet bijzonder veel gebruikt volgens mij)

En dan hebben we nog YPbPr Component:
dat is wat achterop veel DVD spelers enzo kan zitten. Let wel op want dat zijn dus officieel GEEN RGB signalen meer!!

Conclusie uit jouw verhaal: Je monitoren snappen RGB met composiet sync. Dat zit in scart maar het moet wel uitgestuurd worden door het bron apparaat zoals je al ontdekt hebt. Een verloopje van de populaire YPbPr tulpjes achterop bijvoorbeeld DVD spelers naar deze monitoren gaat dus hoogstwaarschijnlijk ook niet werken tenzij je die tulpjes ergens kunt instellen tussen YPbPr en RGB.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)