Forum > Newbie Forum

1,5mm2 of 2,5mm2

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
18-6-2010 11:40
Ik zit in dubio.

Ik wil namelijk via een multikabel 16A groepen voeden.
Hiervoor komt een 18aderige multikabel.

Maar kan dit met 1,5mm2 of 2,5mm2.

Na mijn weten is 1,5mm2 geschikt tot 10A en 2,5mm2 tot 16A.

Wat is nou goed en wat fout?
Wil wel zeker weten dat ik gewoon alles kan voeden en niet dat er een stuk rubberkauwgum ligt te smeulen.
PartyfishStandaard Lid
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
18-6-2010 11:54
Ligt zowiezo ook aan de lengte van de kabel.
Maar als je het toch nog moet kopen, ga dan gewoon gelijk voor de 2,5mm2 kabel.
Dan zit je zowieso goed. 1,5mm2 zal best goed gaan maar het houd niet over in ieder geval.
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 22-11-2024
18-6-2010 11:59
Volgens NEN1010 tabel A.25-3 voor PVC kabel installatiemethode C (meeraderige kabel tegen de wand), twee belaste geleiders:
1,5qmm: 19,5A
2,5qmm: 27A

Hetzelfde volgens tabel A.52-4 voor XLPE/EPR kabel (rubber):
1,5qmm: 24A
2,5qmm: 33A

Ik neem aan dat je 16 aders L/N uitlegt, en dan nog 1 aarde en 1 reserve?
Je krijgt dan nog een reductiefactor 0,41 voor het aantal belaste aders van 16.
Hierdoor heb je aan 2,5 kwadraat rubber nog niet genoeg.

Als je 3 fase + nul legt, kom je beter uit, je hebt dan aan een nulleider genoeg, en die telt in 3 fase net ook niet mee als belaste geleider.
Zo heb je 3 belaste geleiders, waar je er anders 6 zou hebben.

Overigens zijn dit de maximaal toegelaten stromen (thermisch), geen rekening houdende met spanningsval en kortsluitstroom over de lengte.

Je kunt trouwens de NEN1010 in digitale vorm vast wel ergens minder legaal downloaden wink ;)
Niet goed, wel hard!
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
18-6-2010 13:37
Wat wil je precies voeden met die kabel? Er zijn maar weinig toepassingen in de drive-in wereld die constant 16A trekken. Een een 18-aderige multi met 2,5 kwadraat aders wordt wel een hele zware jongen, dus als dat niet echt nodig is zou ik daar niet aan beginnen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
CrxtreemStandaard Lid
18-6-2010 14:08
Situatie:

Carnavalswagen met erachter een wagen waarop een technische ruimte komt waarvandaan de gehele wagen wordt aangestuurd.
In deze ruimte komt alle audio - lichtsturing - besturingskast voor motoren en voeding van alle electra.
Mijn opzet is om van de besturingskast met 4 groepen 3polig+Nul door een multicore naar de carnavalswagen te gaan.
Dit is een afstand van ca 10Meter.
Deze kabels worden met hartingconnectors aangesloten op een verdeelkast in de wagen.
Deze zal 16A c-form inbouw wcd's krijgen.
Per wcd gaat er een kabel naar een kast waarin 3 multidim's komen.
Op elke fase komt dus een multidim.
En op de multidim's komen alle lichtslangen en spots.

Ik zal waarschijnlijk niet continu 16A trekken,maar wil uit voorzorg wel ervoor zorgen dat alles het wel aankan.
In de besturingskast komen ook stroomspoelen en een stroommeter zodat ik de faseverdeling netjes kan verdelen.

Zoals het nu eruit ziet komen er 4 multicores tussen de 2 wagens en 3 xlr's
JoepurlingsVIP Lid
18-6-2010 14:24
Ik begrijp het niet helemaal?

Je hebt een wagen waar je dus je verdeling en afzekering en alles doet, om vervolgens met 4x16A kracht naar een twee de kast te gaan op de andere wagen, en daar heb je dan je dimmers enzo?

Waarom ga je dan niet gewoon met 1x63A kracht naar die tweede kast, en bouw je daar op een compacte manier je verdeling op?
Meters en eventuele andere onderverdeling kun je dan in de eerste kast houden, mocht dit nog nodig zijn.

Verder gebruik ik (ook op carnavalswagens) graag 1 grotere verdeler (meestal 63A in), en dan een aantal kleinere verdelers (32A en 16A). Op die manier houd je je de krachtstroom kort bij de verbruikers, en heb je dus weinig tot geen losse verlengkabels nodig. Omdat ik al mijn verdelertjes zelf bouw, zijn ze ook nog eens super compact.

63A kast met doorlus 63A, 2x32A kracht, 2x16A kracht 12x16A enkelfase en 3 analoge amperemeters is bij mij slechts 500x500x200. 32A kasten met doorlus 32A, 6x16A enkelfase zijn met maten van zo'n 250x175x80 ook niet echt groot te noemen.
Niet goed, wel hard!
CrxtreemStandaard Lid
18-6-2010 14:36
Dit wil ik doen omdat ik slechte ervaringen heb met paddestoelen op meerdere plaatsen.
Afgelopen jaar heb ik in een verlichte optocht continue in de wagen gezeten omdat de aardlek er om de 5 minuten uitklapte.
Er was ergens een kabel beschadigd geraakt en reageerde op de aardlek.
Daarbij hebben wij afhankelijk van de aantal motoren 3 a 10 frequentieregelaars bij.
En dat vind de aardlek ook niet helemaal tof bij het inschakelen.

Omdat dit pas in de optocht aan het licht kwam is het voor ons niet mogelijk om te stoppen en eerst het euvel te repareren.

Om dit allemaal tegen te gaan wil ik alles in de technische ruimte overzichtelijk kunnen schakelen.
Doordat dit ook gelabeld gaat worden is dan het probleem snel op te vangen en eventueel op te lossen of snel weer in te schakelen.
JoepurlingsVIP Lid
18-6-2010 14:52

Crxtreem schreef:

Dit wil ik doen omdat ik slechte ervaringen heb met paddestoelen op meerdere plaatsen.
Afgelopen jaar heb ik in een verlichte optocht continue in de wagen gezeten omdat de aardlek er om de 5 minuten uitklapte.
Er was ergens een kabel beschadigd geraakt en reageerde op de aardlek.
Daarbij hebben wij afhankelijk van de aantal motoren 3 a 10 frequentieregelaars bij.
En dat vind de aardlek ook niet helemaal tof bij het inschakelen.
Het is ook totaal niet gebruikelijk om motoren, en nog erger frequentieregelaars, achter aardlekschakelaar te zetten.
Het is bekend dat dit soort apparaten altijd lekken naar aarde.
Wil je toch persé beveiligen tegen aardlekken, dan is een speciale aardlekschakelaar (klasse B) geen overbodige luxe.
Zie bijvoorbeeld https://www.siemens.nl/persinfo/pressinfo.asp?id=1438

[edit schreef:

Als je een beschadigde kabel hebt, kun je de aadlek wel inzetten, maar ook hier geldt, het probleem moet toch lokaal opgelost worden, dus kun je toch ook de aardlek lokaal inschakelen?
Bovendien heeft het niet zo'n grote gevolgen als je de installatie verspreidt over voldoende aardlekschakelaars.

Ook moet je er op letten dat je aardlekschakelaars ten minste van type A zijn, AC is niet meer toegestaan voor nieuwe installaties, en bovendien niet aan te raden voor gebruik bij dimmers en frequentieomvormers. AC types worden namelijk niet getriggerd als er een fout ontstaat in afgaande circuits van deze apparaten (niet geheel sinusvormige signalen).
Zie ook https://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=76
[/edit schreef:

Automaten verspreid hebben zitten lijkt me niet zo een probleem. Als je goed verdeelt, gaat er hooguit één 16A automaatje ineens uit, waardoor maar een heel klein gedeelte van je installatie. Als je je vermogens goed in de gaten houdt, gaat je automaatje er ook niet "voor niks" uit, zodat je er ook meestal niets aan hebt om de automaat gemakkelijk opnieuw in te kunnen zetten. Er zal in de meeste gevallen dan toch iets defect zijn.

PS: vanwege 4 krachtstroomstroomkringen, mag je het aantal belaste aders terugbrengen naar 12, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk. De factor wordt dan 0,45.
Niet goed, wel hard!
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
18-6-2010 22:28
@Crxtreem
Het is misschien wat duurder maar omdat het toch wel om belangrijke bekabeling gaat zou ik,
voor 2,5mm2 multikabel kiezen.
Als je het slim maakt, kun je het zeker voor een aantal jaar gebruiken, voor toekomstige optochten.

Dat je alles centraal wilt kan ik heel goed begrijpen. sneaky :V
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
20-6-2010 15:37
16A continu over een 1.5mm² multikabel is absoluut not done. Het kan dan nog net gaan bij een standaard kabel 1.5mm² volgens sommige normen maar gezien het feit dat in een multikabel de aders zo dicht op mekaar geprakt zitten zal de warmte ontwikkeling ook een stuk groter zijn.

Ikzelf heb alle multibekabeling 2.5mm² (Harting 16p 8 kanaals bedraad) en als je dat erg heftig belast (3kw aan parren per kanaal die continu aanstaan en op 7-8 ook nog eens 3kw+ vaste spanning wordt zelfs dat al een beetje warm ...).
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)