Forum > Geluid

volume regelaar

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
BistrogrillmathieuStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-6-2010
Laatste: 15-7-2010
9-6-2010 13:29
1 x bewerkt. Laatst door Fossalta op 9-6-2010 14:18
Ik ben op zoek naar een product die mijn luidsprekers kan apart regelen van volume.

Wij zitten met 10 boxen in totaal en de verdeling is als volgt;

2 terras voorraan
2terras achteraan

4 in de zaak voorraan
2 in de zaak achteraan

Als men vraagt of de muziek wat stiller/luider kan voor/achteraan moeten we kunnen dit bijstellen naar de wens van de klant. Ook voor buiten (terras) hebben we het probleem dat voor/achteraan apart moet te regelen zijn mits achteraan de plakkers blijven hangen snachts en de bewoners van voor rust en stilte willen en we dus die boxen stiller of uit moeten kunnen zetten.

Wij hebben momenteel een https://www.sony.nl/product/hfc-amplifier/strde197sj.cel#pageType=TechnicalSpecs
Deze versterker in huis en 2 bose boxen https://www.bose.nl/NL/nl/home-entertainment/outdoor-environmental-speakers/151/index.jsp

2 outdoor boxen van een gewoon onbekend merk 70watt per box.

Dan 6 boxen van amtec of aptec of zoiets met regelaar voor 100w versterkers en een optie voor geen 100w versterker en zeer mooi afgewerkt en wattage staat nergens vermeld. Een tweeter en woofer aan boord staat erop. We hebben dan nog een https://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=1189&terid=1292 subwoofer.

We voeren ons geluid uit van de computer met geluidskaart https://nl.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=205&product=14257 naar de versterker. Maar we hebben last van gekraak (zoals een oude lp) en ook dat we ons volume niet apart kunnen regelen.

Mijn budget = 100 - 200 euro.

Met dank

Mathieu
Edit Mod: Fossalta: Linkjes klikbaar gemaakt, zie Forum Help hoe je het de volgende keer zelf kunt doen
lekker dineren hoeft niet altijd duur te zijn! kijk op mijn site ;)
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
9-6-2010 13:42
Beste man/vrouw zonder naam, welkom op het forum. Als je de forum help even doorneemt, zie je hoe je linkjes moet maken. Dat is voor veel mensen makkelijker werken dan iedere keer linkjes kopiëren en plakken.

Het product wat je zoekt is een versterker. Of in dit geval, meerdere versterkers zodat je luidsprekers in zone's kunt verdelen middels een zone-mixer (zoals een Behringer MX882). Op die manier kun je zones inrichten en in die zones het volume regelen.

Het kraken/ruisen van het geluid kan zitten in te lange kabels tussen je PC en versterker. Die pikken dan makkelijk omgevingsruis op. Het kan ook zijn dat je te hard uitstuurt op je geluidskaart en dat daar het ruisen vandaan komt. Klooi eens een beetje met de instellingen op de PC en probeer eens een andere computer (laptop). Als het volume aanpassen je probleem oplost, ben je klaar. Als een andere computer het probleem oplost, heb je waarschijnlijk een brakke geluidskaart. Als het probleem helemaal niet opgelost word hiermee, zit er waarschijnlijk iets niet lekker in je bekabeling of versterker: dit kun je het makkelijkst testen door de bekabeling te vervangen.

Ik ben trouwens bang dat je dit met 100 tot 200 euro niet gaat redden.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
SgrovertStandaard Lid
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
9-6-2010 13:53
Als ik het goed begrijp, heb je 10 luisprekers op het sony versterkertje aangesloten.
In dat geval kan je waarschijnlijk blij zijn dat je versterker nog leeft. De versterker is ontworpen om aan elke kant 1 luidsprekers van 8 ohm aan te sluiten. Meer luidsprekers kan, maar dan moet je zorgen dat de impedantie van de aangesloten luidsprekers 8ohm of meer bedraagd.
Gezien je nu 5 luidsprekers per kant aangesloten hebt gaat je versterker finaal over zijn nek. Hierdoor kan een krakend geluid ontstaan.
Lost in Music
Philip_JanssenStandaard Lid
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
9-6-2010 15:04
Dat is een goede opmerking. Ik heb niet al die linkjes gekopieerd, dus ik had dat niet gezien.
Maar dan ligt de oplossing al helemaal in het aanschaffen van een aantal versterkers, die kunnen werken met een 4 ohm belasting. Kijk eventueel eens naar een setje DAP Palladium P400 versterkers.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-11-2024
9-6-2010 15:09
Waarom niet meteen een 4 zone versterker?
/webshop/zoeken/?str=zone&f=&t=&s=0&c=85&u=&o=1
Niet goed, wel hard!
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
9-6-2010 19:03
Ik ben bang dat je het met je budget niet helemaal gaat redden. Je hebt meer nodig dan een paar knoppen.
Wie heeft dat spul aangelegd? Die zal we weten hoe ie wat heeft gedaan.
Ik heb de indruk dat er wellicht nog ergens een 100 volt lijnversterker ligt of dat er gebruik is gemaakt van een ingenieuze serie parallel schakeling. Anders was die Sony al lang gestopt.

Gewoon eens navraag doen hoe alles is aangesloten, wellicht een schema en dan verder vragen.
Zonder de installatie gezien te hebben of meer info te hebben is het gissen en adviseren van tal van oplossingen die het wellicht niet helemaal of zelfs helemaal niet zijn.

Basis vraag is of alle luidsprekerkabels ook bij je versterker uitkomen, anders moet je die ook al gaan bijtrekken.

edit:
als je je woonplaats invult is er vast iemand die voor een drankje eens even wil komen kijken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
10-6-2010 08:24
Een uitgelezen klant voor een 100 volt systeem met boxen waarop je het volume kunt regelen.
Kunnen alle boxen op 1 versterker parallel, geen gedoe met weerstand of wat dan ook.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PascalStandaard Lid
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
10-6-2010 16:06

Tom schreef:

Een uitgelezen klant voor een 100 volt systeem met boxen waarop je het volume kunt regelen.
Kunnen alle boxen op 1 versterker parallel, geen gedoe met weerstand of wat dan ook.
Ja hoor, we leven in een andere eeuw waarbij de spaanplaten 100V luidsprekers met volume control gelukkig door hun brakke vermogen en kwaliteit naar het 'luidspreker walhalla' verbannen zijn..

Nee, gewoon een multi kanaals versterker, laag Ohmig of 70/100 volt kopen, afhankelijk van toegepaste luidsprekers.
De CTs serie van Crown kan zonder enig moeite allebei de systemen aansturen.
Zonder daarbij speciaal 70/100 volt of 'Low impedance' modellen te kopen..

Cts 4 of 8 van Crown!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
TomVIP Lid
10-6-2010 16:11

pascal schreef:

Ja hoor, we leven in een andere eeuw waarbij de spaanplaten 100V luidsprekers met volume control gelukkig door hun brakke vermogen en kwaliteit naar het 'luidspreker walhalla' verbannen zijn..
Nah, dan moet je toch eens je huiswerk opnieuw gaan doen, want je kan beste speakertjes kopen inbouw en opbouw/ophang tegenwoordig voor 100 volt systemen.
Voordeel van de regelaar bij de speaker of in de ruimte is dat je dan niet telkens heen en weer hoeft te lopen naar de versterker. Versterker staat altijd op het zelfde volume, en bij de aftappunten regel je dat volume.

Een 100 volt slave versterker is goedkoper dan een meerkanaals laaghomige versterker en de boxen kosten ongeveer het zelfde. Bekabeling kan een stuk goedkoper, omdat niet elke box een aparte kabel naar de versterker behoeft, en hij mag ook een stuk dunner zijn, zonder dat je verlies krijgt.
TomVIP Lid
10-6-2010 16:13
Als ik de op was, zou ik alle oude losse bij elkaar geharkte spullen verkopen, en dan alles nieuw en netjes allemaal gelijk. Ziet er wel zo netjes uit.
redelijke 100 volt Boxjes voor achtergrond muziek komen ongeveer tussen de 50 en 75 euro per stuk,
en een goede versterker ergens tussen de 3 en 4 honderd.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)