Forum > Zelfbouw Speakers

sjabloon handvat (gefreesd)

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
19-3-2010 16:44
Ben nu al een tijdje op zoek op het internet, en al enkele malen aan het tekenen geslagen, maar het lukt mij niet om een goede versie van een sjabloon te maken om een handvat in een speaker te maken. (vroeger nam ik van die inbouwhandvaten, maar wil ze nu zelf gaan frezen)

Ik ben op zoek naar een sjabloon voor een handvat dat je in de vier richtingen kan vastnemen (ik zag hem bv op de Cubo 15 van Rademakers)

Mocht iemand daar de correcte (standaard?) afmetingen van hebben, en dit model in word of pdf beschikbaar hebben, dan ben ik hem al op voorhand zeer dankbaar als hij dit met me wil delen!
Zo kan ik hem dan op een stuk hout overtekenen en een mal maken...

Alvast bedankt!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 23-11-2024
19-3-2010 21:29
In Word shut up :X ???

Dat word documenten onterecht al standaard zijn voor teksten, okay, omdat het toevallig de meest gebruikte tekstverwerker is. Misbruik dat toch-al-labiele bestandsformaat nou alsjeblieft niet ook voor grafische dingen.
Bovendien zul je daar zelf ook niet blij van worden, want een word document rolt op elke plek weer anders uit de printer (en lijntjes die op het scherm heel mooi op elkaar aansluiten, gaan op papier opeens overkruis ofzo).
Niet goed, wel hard!
TimothyStandaard Lid
19-3-2010 21:36
Had ik dan beter puntjes gebruikt om de opsomming duidelijk te maken? happy :)
In word, pdf, jpg,....
JoepurlingsVIP Lid
19-3-2010 21:44
Hallo Timoty,

ik begrijp wel wat je bedoelt hoor wink ;)

Gebruik echter nooit en te nimmer word voor dingen die maatvast moeten zijn.
Buiten dat word (waarmee dus eigenlijk de doc bestandsindeling bedoeld wordt) sowieso al niet gebruikt zou moeten worden. Er helemaal is niks standaards aan deze bestandsindeling, en verder is deze hier ook totaal ongeschikt voor.
Het gaat zich eigenlijk niet om het sjabloontje waar je nu om vraagt, maar meer als waarschuwing om dit gewoon nooit te proberen. Het lukt gewoon niet!

Ik heb zelf ook eens de fout gemaakt, en voor een werkstuk 9 vierkanten in een soort mozaïek op de voorpagina gezet. Alles tot op de pixel uitgeteld en uitgelijnd, en op papier ziet het er dan uit alsof iemand er met een bezem doorheen gegaan is.

Edit:
Om je dan toch maar te helpen, kun je hier iets mee? https://www.joepurlings.nl/newline/temp
Wellicht krijg je van Penn handvaten nog grotere maattekeningen. De maten zullen hetzelfde kunnen zijn als je ze freest toch?
Niet goed, wel hard!
TimothyStandaard Lid
19-3-2010 22:23
Dit is inderdaad de vorm van handle die ik zocht.

Wat ik eigenlijk wou, was een tekening (want ben niet zo tekenvast) die ik dan kon vergroten of verkleinen naar gewenste grootte. Dit dan overbrengen naar een mal en dan op basis van die mal al mijn handles uitfrezen. Het steekt dus niet echt op een mm (en ook niet echt op een cm - heb grote handen laugh :D ), maar heb vooral moeite met die vorm te tekenen. Vandaar dat ik dacht dat er al mensen moeten zijn die deze vorm op tekening hebben staan en die ik daarvoor kan gebruiken...
JoepurlingsVIP Lid
19-3-2010 22:48
Ook al is dit plaatje niet zo duidelijk, je kunt het toch best vergroten en overtrekken lijkt me?

Anders moet je eens op de penn site kijken... Daar staan vast wel grotere maattekeningen.
Niet goed, wel hard!
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
19-3-2010 23:48
Hint: Koop één zo'n handle, schroef hem aan de achterkant tegen je paneel, en frees precies de vorm met een kopieëerfreesje in je hout.. Geen gedoe met mallen. Wel goed oppassen bij het instellen van de freesdiepte, als je met de snijkant van 't freesje in de handle komt kun je hem weggooien als mal.
MdsStandaard Lid
Sinds: 27-8-2006
Laatste: 14-4-2017
20-3-2010 17:48
Heb even wat voor je uitgetekend. heb alle maten bepaald aan de afmetingen van mijn eigen hand en iets ruimer genomen.
hier de file (PDF)
...
DanielVIP Lid
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 24-11-2024
20-3-2010 18:44
Lijkt me aan de kleine kant. Ik zou voor minimaal 10 cm gaan. Zoek anders eens in antropometrische tabellen op wat de handbreedte is (voor P95 of P99).
MdsStandaard Lid
Sinds: 27-8-2006
Laatste: 14-4-2017
20-3-2010 19:22
In deze tabel staat een handbreedte van 94mm
Heb 'm aangepast de totale breedte is nu 100mm. Hoop dat de moeite niet voor niets is geweest wink ;)
nieuwe link
...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)