Forum > Zelfbouw Speakers

Projectje: Stepped Horn met Ciare 12.00SW

(43 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
14-1-2010 15:57
een box tegen een muur zetten is volgens mij niet optimaal
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
15-1-2010 00:22
Omdat ik hem ook plat wil kunnen leggen, en dan wil ik geen uitstekende kabel aan de bovenkant. En 9/10 speakers heeft de aansluiting ook aan de achterkant, zou niet weten waarom ik dat ook niet zo zou doen. Als ik hem aan de zijkant zet dan kan ik hem ook nooit in een hoek plaatsen, en de kans dat ik dat wel wil is groot. wink ;)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 384
15-1-2010 10:26

hans schreef:

een box tegen een muur zetten is volgens mij niet optimaal
Wanneer de luidsprekerkast tegen een muur staat, neemt de geluidsdruk bij lage frequenties (<500 Hz) toe met maximaal 3 dB. Het inbouwen van de kast in een muur, zodat één vlak wordt gevormd, geeft nog 3 dB meer. Nog beter is het plaatsen in de hoek, dit geeft een maximale toename van 12 dB. (H.H. Klinger)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
15-1-2010 10:57

PvG schreef:

Merk op dat de kabel geen drukverschil ondervindt in de kast en dus niet gaat trillen
(de kast wel).
Uhm.

Dingen (in deze context) gaan niet bewegen vanwege druk maar vanwege luchtverplaatsing.

Die luchtverplaatsing wordt op zijn beurt veroorzaakt door drukverschillen (en die drukverschillen worden veroorzaakt doordat de kast constant groter/kleiner gemaakt wordt door de luidsprekers die erin zit).

Dus ja, reken er maar op dat er luchtverplaatsing is in de kast (maar goed ook, anders zou de luidspreker stuk zijn).

<<<

Aansluitdraden kunnen zeker een bron van bijgeluiden en ergernis zijn. Probeer een beetje stevige kabel te gebruiken die niet zo snel onder de indruk is van de luchtverplaatsing in de kast (en zorg in ieder geval dat de kabel niet tegen bewegende delen aan kan komen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
15-1-2010 11:14

DJ Delay schreef:

Als ik hem aan de zijkant zet dan kan ik hem ook nooit in een hoek plaatsen, en de kans dat ik dat wel wil is groot. wink ;)
Hoe kan dat wel dan als je 'm aan de achterkant plaatst? Als je 'm in een hoek plaatst staat volgens mij namelijk altijd 1 zijkant en de achterkant tegen de muur, of zie ik dat verkeerd?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
15-1-2010 11:23
Als je hem schuin in een hoek plaatst heb je twee zijkanten vrij om een plugje aan te sluiten. Enfin, zelf weten.
Ik heb hem tegen een pilaar staan.

zo staat hij er bij mij bij
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
15-1-2010 11:46

Daniel schreef:

Wanneer de luidsprekerkast tegen een muur staat, neemt de geluidsdruk bij lage frequenties (<500 Hz) toe met maximaal 3 dB. Het inbouwen van de kast in een muur, zodat één vlak wordt gevormd, geeft nog 3 dB meer. Nog beter is het plaatsen in de hoek, dit geeft een maximale toename van 12 dB. (H.H. Klinger)
leuk stukje hierover.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 1594
15-1-2010 14:13
@Dré: Je bedoelt volgens mij hetzelfde. Het is maar net vanwaar je het bekijkt...
De Cw-waarde van de kabel zal laag genoeg zijn zodat een (laagfrequente) luchtverplaatsing weinig
drukverschil veroorzaakt voor/achter de kabel. De kabel zal door deze kleine krachten en
relatief hoge massa (>=2.5mm2) nauwelijks in beweging komen (accel = kracht / massa). Toch?
't is maar een hobby...
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
15-1-2010 14:50

René Eppink schreef:

Hoe kan dat wel dan als je 'm aan de achterkant plaatst? Als je 'm in een hoek plaatst staat volgens mij namelijk altijd 1 zijkant en de achterkant tegen de muur, of zie ik dat verkeerd?
Ik zou hem dan haaks in een hoek willen plaatsen, niet strak langs een muur. Dan is er altijd ruimte voor de speakon plug. Als ik de sub van Tom (was je dat blauwe zat?) links in de hoek wil hebben, moet ik hem ook een kwartslag draaien omdat anders de plug tegen de muur zit. Met de plug aan de achterkant kan ik hem ook altijd op een van de 2 zijkanten leggen, en gewoon rechtop. Het enige dat dan niet gaat is strak tegen een muur of pilaar, maar een stukje er vanaf lijkt me ook niet zo'n probleem. Als ik hem een kwartslag draai dan zie je de hoornmond ook niet, maar dit lijkt me voor het geluid weinig uit te maken. Je ziet dan niet snel dat het een subwoofer is, wat luisteraars natuurlijk al snel extra nieuwsgierig maakt wink ;) Ideaal is 2 aansluitpaneeltjes, maar dit vind ik wat overdreven, niet mooi, en zoveel materiaal in de buurt van de speaker lijkt me ook niet goed. Ik denk dat ik de speakon aansluitingen helemaal onderin het hoekje aan de achterkant ga zetten, dan kan de kabel recht omhoog door de baffle zonder dat hij iets aan kan raken, en zit hij niet voor de speaker. Uiteraard weer even goed dichtkitten!
De kabel heb ik hier al liggen, wordt een simpele 2x4mm2 kabel. Getwiste aders, en een simpele mantel. Dit idee.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
RabiesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-3-2008
Laatste: 24-11-2011
Berichten: 32
15-1-2010 19:37
Als je dan toch met kit in de weer bent...
Kan je ook overwegen om de kabel intern op z'n plaats te kitten.
Dat heb ik in t verleden bij n setje zelfbouwers ook gedaan, en t werkt prima.
BLAUWE KOORTS...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)