Forum > Geluid

Speaker defect, toch opgelet

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-11-2024
23-10-2009 22:22
2 x bewerkt. Laatst door Dré op 26-10-2009 10:50
Ik kan het dan ook weer niet laten om daar wat op te zeggen wink ;)
a/ er staat OVER zijn X max

b/ de spoel isolatie beschadigt/ zullen we dan maar "smelten" zeggen/ door overbelasting (te hard spelen) van de speaker.
doordat de isolatie smelt, gaat de speaker aanlopen in de spleet, ga je dan nog verder door, smelt en slijt alles kapot, en uiteindelijk breekt ergens de draad, of is er alghele kortsluiting in de speaker

c/hier dan even de hele uitleg over het clippen:
Edit Mod: Dré: In plaats van domweg het gehele bericht te quoten is het volgens mij een fikse peut efficiënter om gewoon naar het bericht in kwestie te linken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
23-10-2009 22:40

Tom schreef:

Ik kan het dan ook weer niet alten om daar wat op te zeggen wink ;)

c/hier dan even de hele uitleg over het clippen:
Tijd voor een nieuw stukje techtalk... Vandaag dus over clippen. Dit naar aanleiding van een discussie op het JenH forum.

Clippen: Wat is het en waarom willen we het niet (of juist wel) hebben.

Laat ik beginnen met een mythe: In een goede versterker zal clippen NIET tot DC leiden. Weliswaar zullen de toppen van het signaal er zeer bot afgekapt worden MAAR dit gebeurt aan beide zijden waardoor het resultaat nog steeds GEEN DC component zal hebben. Als het signaal, bijvoorbeeld doordat de duur van het signaal kort is t.o.v. de frequentie, a-symmetrisch geclipped zou KUNNEN worden dan is er altijd nog de DC beveiliging van de versterker (die vaak al bij een paar volt de uitgang van de versterker af zal koppelen). En, even voor de goede orde: Zeg dat we het over 3V hebben dan is de extra energie die de speaker te verstouwen krijgt ongeveer 1.5W.
Snap je de tekst die je quote zelf überhaupt wel? shut up :X shut up :X Prima dat je behulpzaam wilt zijn, maar filter wel zelf eerst alle onzin eruit.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
TomVIP Lid
24-10-2009 00:10

Martijn schreef:

In een goede versterker zal clippen NIET tot DC leiden. Weliswaar zullen de toppen van het signaal er zeer bot afgekapt worden MAAR dit gebeurt aan beide zijden waardoor het resultaat nog steeds GEEN DC component zal hebben. Als het signaal, bijvoorbeeld doordat de duur van het signaal kort is t.o.v. de frequentie, a-symmetrisch geclipped zou KUNNEN worden dan is er altijd nog de DC beveiliging van de versterker (die vaak al bij een paar volt de uitgang van de versterker af zal koppelen). En, even voor de goede orde: Zeg dat we het over 3V hebben dan is de extra energie die de speaker te verstouwen krijgt ongeveer 1.5W.
maar filter wel zelf eerst alle onzin eruit.
Dan gaan we nu nog eens de onderlijnde gedeeltes goed lezen:
en redeneren dan tegengesteld:
een niet zo goede versterker, daar zijn er ook zat van.....zeker als je bij de wat oudere beestjes gaat kijken.
En gelijkstroombeveiliging is ook lang niet in elke versterker aanwezig.

Kort gezegd;
zo in zo niet in elke versterker waarbij de speaker uitgangen niet met relais of een andere slimme schakeling in/uit geschakeld worden.
bijvoorbeeld mijn Bose 1800's......
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 23-11-2024
24-10-2009 00:56
Tom, probeer het stuk tekst s.v.p. even te begrijpen, of reageer gewoon NIET. ALS het al een versterker is die licht asymmetrisch clipt, dan is het resulterende DC-component slechts enkele volts. Dat heeft nog steeds geen bal te maken met een speaker slopen met gelijkstroom.

Tom schreef:

a. Als een speaker over zijn x max gaat door te zware belasting, dan is hij ook meestal stuk.

Tom schreef:

OVER zijn Xmax gaan zegt niets over het al dan niet stuk gaan van de driver. Er is dan nog helemaal geen gevaar. En ja, Boven de Xmax zit ergens de Xdamage, leuk om je eruit te praten, maar dan bedoelde je niet.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
26-10-2009 09:42

Tom schreef:

Ik kan het dan ook weer niet laten om daar wat op te zeggen wink ;)
Da's te makkelijk. In diezelfde trand: Als je meer dan 1W naar de speaker stuurt gaat hij stuk.

Ik zei toch OVER... 10.000.000W is over 1W.

Je dient er simpelweg voor te zorgen dat de bewegingen niet (te ver en te vaak) voorbij schieten aan de X-Mech (waar het gaat om heel houden). Waar het gaat om neutraal gedrag is het tevens van belang de X-Max te eerbiedigen (maar neutraal geluid is niet altijd een doel bij PA vandaar wellicht dat er PA basjes zijn die systematisch ver voorbij hun X-Max gebruikt worden).
b/ de spoel isolatie beschadigt/ zullen we dan maar "smelten" zeggen/ door overbelasting (te hard spelen) van de speaker.
Hoeft niet. Kan ook verdwenen zijn doordat de speaker een beetje uitgezakt is.

Het kan dan ook geen kwaad eens per jaar EN de gelijkstroomweerstand van je speakers na te meten (en bij te houden) EN de weerstand tussen een van de terminals en de korf van de luidspreker (die laatste moet liefst oneindig hoog zijn).
doordat de isolatie smelt, gaat de speaker aanlopen in de spleet, ga je dan nog verder door, smelt en slijt alles kapot, en uiteindelijk breekt ergens de draad, of is er alghele kortsluiting in de speaker
Bij de meeste PA speakers (12" en groter) heeft de motor zoveel kracht dat de opborrelende lak vaak gewoonweg weggeschraapt wordt. Doorbranden gebeurt dan als het aantal "doorgeslagen" windingen zo hoog wordt dat het restant de (fiks hogere) stroom niet meer aan kan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
26-10-2009 11:25

JVS schreef:

leuk om je eruit te praten, maar dan bedoelde je niet.
Ik hoef mij nergens uit te praten.
Ik ga graag de uitdaging met je aan om een speaker gecontroleerd over zijn x-max te laten spelen, en binnen zijn x-damage. Zelfs met al jouw kennis, zal dat nog een ware uitdaging zijn, want het verschil in input mag dan wel groot zijn, maar met het knopje op je versterker is het meestal maar een heel klein tikje hoger....

Ik zal in het kort nog maar eens proberen uit te leggen waarom "simpel" ik zo antwoord:

Ik kan natuurlijk altijd wel alles in detail uitleggen,
ik draai op dit forum al een tijdje mee, en weet mede door mijn 5 jaar modderaten heus wel hoe en waar ik de meeste info kan vinden......En zelf heb ik ook wel een paar jaartjes ervaring sneaky :V

Maar zit iemand die niet al te veel kennis van zaken heeft,
altijd op al die "ballast" te wachten?
Wie leest nu 6 pagina's tekst tegenwoordig nog, wie heeft daar het geduld voor op een enkele uitzondering na?

Ik zelf stam nog uit de tijd dat de enige goede informatie,
buiten opleidingen, gevonden moest worden in de bibliotheek, en van collega's af moest komen, of nog erger VERKOPERS laugh :D
In die tijd was je weken bezig om het hoe en waarom van een simpel detail uit te vinden.
Zelf heb ik nog wel eens een opleiding radio en tv techniek gevolgd, lachen, ik heb nog met buisjes zitten te rekenen, bouwen en werken omdat er toen nog zat van die versterkers en tv's in gebruik waren. (dat is nu weer helemaal in)

Mijn informatie is misschien wat techniek betreft niet helemaal perfect,
maar dekt wel meestal de lading om uit te leggen wat er aan de hand is;
of een probleem op lost;
of schade voorkomt.

Een anders kan dan misschien zeggen "te kort door de bocht",
en er allerlei gaten in schieten, maar sommige mensen die nu af en toe gaten proberen te schieten, zaten 5 jaar geleden ook met allerlei brandende vragen, waar ik toen ook al antwoord op aan het geven was.......
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
26-10-2009 17:36

Tom schreef:

JVS schreef:

leuk om je eruit te praten, maar dan bedoelde je niet.
Ik hoef mij nergens uit te praten.
Ik ga graag de uitdaging met je aan om een speaker gecontroleerd over zijn x-max te laten spelen, en binnen zijn x-damage. Zelfs met al jouw kennis, zal dat nog een ware uitdaging zijn, want het verschil in input mag dan wel groot zijn, maar met het knopje op je versterker is het meestal maar een heel klein tikje hoger....
OF je stelt beweringen en je weet nog steeds totaal niet waar we het over hebben, OF je schat m'n kennis in onder het niveau "ik kan net een magnetron bedienen".

Kijk naar bijvoorbeeld de specsheet van een Beyma 18G550.
Xmax (in één richting)is 9mm, Xdamage is 40mm (peak to peak). Ga je in een richting over de Xmax heen (>9mm uit 't midden), dan heb je nog 11mm (!!) over totdat je de mechanische grens van de driver bereikt. Machtig wat, nietwaar ? Denk hierbij ook nog eens aan het niet-lineaire gedrag van de spider / surround. Dan moet je wel écht gek gaan doen om deze Xmech te bereiken !

Dan mag je verhalen vertellen over jaren ervaring etc, maar als je niet precies weet waar het over gaat, reageer dan liever NIET in plaats van verkeerde informatie te geven en die ook nog eens proberen te gaan verdedigen zonder goede argumenten... ("draai op dit forum al een tijdje mee, en weet mede door mijn 5 jaar modderaten heus wel hoe en waar ik de meeste info kan vinden......En zelf heb ik ook wel een paar jaartjes ervaring" is uiteraard geen argument..)

Tom schreef:

Maar zit iemand die niet al te veel kennis van zaken heeft,
altijd op al die "ballast" te wachten?
Wie leest nu 6 pagina's tekst tegenwoordig nog, wie heeft daar het geduld voor op een enkele uitzondering na?
Door dit soort discussies ontstaat al gauw een flink topic. Maar wat is belangrijker, een kort topic met foute informatie, of een lang topic waarin de juiste informatie boven water komt?

Sorry, maar op deze manier heb ik echt geen zin meer om informatie te corrigeren / aan te vullen als dit zo'n discussies cq. eigenwijze tegenreacties oplevert.
TomVIP Lid
26-10-2009 18:59
Wat mij betreft ga ik stoppen met deze discussie.

Je neemt alleen wel even een leuk voorbeeld van een speaker.
De meeste betaalbare speakers komen niet echt aan deze cijfers.
En zeker een ht driver niet, daar waar het om ging bij de topic-starter.....
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
26-10-2009 19:11

Tom schreef:

Wat mij betreft ga ik stoppen met deze discussie.
Ook al heb je 100 jaar ervaring, je blijft elke dag leren.

Je zit er namelijk fiks naast in deze discussie.

Overigens vond ik het best jammer dat je in mijn gequote bericht iets meende te lezen wat het tegenovergestelde was van wat ik schreef.

Wellicht zijn mijn schrijfkunsten beroerder dan ik dacht.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
26-10-2009 19:14
Alsof je bij een tweeter over Xmax en Xdam. kan spreken shocked 8O

Terug naar forum Reageer (zonder quote)